|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Aleksandar Veljković | |||
Vaš (u)lični pilot |
|||
Nakon serije tekstova o ručnim i GPS uređajima kao dodacima PDA računara, prvi put se srećemo sa GPS uređajem striktno prilagođenom potrebama drumske navigacije - Street Pilot III. |
Kada su blagodeti GPS tehnologije na našim prostorima u pitanju, odlučujući korak u pravom smeru učinjen je pre oko dve godine, kada se pojavio prvi softverski proizvod u Mapsource vektorskom formatu, SiCG Roadmap v1.0 u izdanju Infoteam-a. Iako nije bez mana, ovaj komplet vektorskih mapa predstavljao je gigantski pomak po stepenu pokrivenosti; precizno su ucrtane trase svih magistralnih i regionalnih puteva, sva naselja u SCG (uključujući i sela), nacionalni parkovi i ostale znamenitosti, hidrografija (barem veće reke), a Beograd je obrađen do nivoa većih ulica i svih objekata od administrativnog, kulturnog, uslužnog ili komercijalnog značaja. Kao čoveku koji prati problematiku i piše o GPS hardveru i softveru, često mi se postavlja pitanje: „Kad ću moći samo da mu zadam adresu ili objekat do koga želim da stignem, a on automatski da mi pokaže put?“ To se stručnim jezikom zove autorutiranje, a da bi bilo moguće nije dovoljno imati samo uređaj sposoban za takve proračune, već i mape urađene po strogim standardima (obeležena dozvoljena skretanja, jednosmerne ulice itd.). U pitanju je veliki posao, ali u Infoteam-u se na tome intenzivno radi i nije daleko trenutak kada ćemo moći da se pohvalimo da naš auto zahvaljujući GPS-u „zna" da stigne bilo kuda sa istom lakoćom kao, recimo, auto nekog Parižanina. Upravo dok ovo čitate očekuje se promocija SiCG Roadmap v2.0 koja, doduše, još uvek neće doneti mogućnost autorutiranja, ali će Beograd pokriti do nivoa najmanje uličice, a ispraviće i greške prethodne verzije kada je putna mreža u unutrašnjosti u pitanju. Imaju li autonavigatori smisla bez automatskog rutiranja? Naravno! SiCG Roadmap donosi svu funkcionalnost neophodnu za uspešnu orijentaciju na nepoznatom prostoru, tako da ovo pitanje zvuči kao da se pitate da li je moguće voziti automobil ukoliko ovaj nema tempomat – u pitanju su diskretne nijanse u komforu, ali upotrebljivost ni na koji način ne dolazi u pitanje. Pogledajmo šta sve možete kada imate Garmin StreetPilot III. Još uvek moćan
Iako je StreetPilot III promovisan još pre par godina, on po upotrebljivosti ne zaostaje za novijim modelima. Nedavno je njegova cena značajno pala (sada iznosi oko 800 evra), pa je „trojka“ u ovom trenutku jako dobra kupovina ukoliko želite „punokrvni“ autonavigator sa bogatom softverskom podrškom i kompletnom pratećom opremom neophodnom za montažu, transfer podataka između njega i PC-ja i napajanje. Pozamašni gabarit koji podrazumeva čitavih 17 cm širine i preko 600 grama mase uliva respekt i obećava da će zauzimati dominantno mesto ispred vašeg vetrobranskog stakla. Veliki kolor ekran dimenzija 8,6×4,5 cm (305×160 tačaka) nudi odličan kontrast čak i po dnevnom svetlu i garantuje da se nećete naprezati čak ni da biste pročitali najsitnije natpise na mapi (veličina fonta može se podešavati za sve elemente mape). Interakcija sa korisničkim interfejsom odvija se preko 10 tastera i četvorosmernog kursorskog pada smeštenih sa desne strane ekrana, pri čemu je skoro svaka informacija dostupna jednim pritiskom tastera. Za razliku od uređaja novije generacije koji nude kompleksnu hijerarhiju kroz sistem ikona nalik na onaj kod Windows-a, Street Pilot III je izuzetno pristupačan i jednostavan za upotrebu jer hijerarhijsko stablo u korisničkom interfejsu nigde nije dublje od par koraka – nudi samo elemente funkcionalnosti koji su nužni za drumsku navigaciju, bez „suvišnih“ opcija koje bi mogle zbuniti korisnike. Ključna razlika između novijih, StreetPilot 2610 i 2620 modela i „trojke" je u tome što su noviji modeli dobili ekrane osetljive na dodir preko kojih se direktno biraju opcije. Navigacija pomoću uređaja kakav je Street Pilot III rešava i bitan problem sa kojim se suočavate kada koristite neki GPS poput cfQue, koji radi u sadejstvu sa PDA uređajem, a to je kontinualno napajanje energijom iz eksternog izvora. U kompletu sa njim dobijate kabl sa adapterom za 12 V priključak za upaljač, koji na sebi ima i prilično jak zvučnik preko koga vam uređaj daje informacije glasom na nekom od čak 14 evropskih jezika, koje pri praćenju unapred zadatih ruta čak i gledanje u ekran čine izlišnim. Nažalost, srpski jezik za sada ne postoji ni u memoriji ni na pratećim CD-ovima, ali uređaj poseduje segment memorije posebno rezervisan za učitavanje novih jezika, pa će realizacija seta komandi na srpskom biti lak posao. Tehnika navigacije
Za komunikaciju ovog modela sa PC-jem koristi se serijska veza. Njen glavni problem je mala brzina, dok je eventualni problem sa novijim računarima (uglavnom notebook tipa) koji poseduju samo USB ulaze relativno lako rešiv nabavkom jeftinog Serial/USB adaptera koji na USB portu „glumi“ serijski. U slučaju StreetPilot-a III kablovskom vezom se prenose samo rute, track logovi i snimljene tačke (waypoints), što je vrlo mala količina informacija, tako da se čak i serijskom vezom transfer obavi brzo. Za prebacivanje mapa u kompletu dobijate USB čitač za memorijsku karticu (128 MB, nestandardnog formata). 128 MB je veliki memorijski kapacitet za jedan GPS uređaj – celokupna SiCG Roadmap v1.0 mapa zauzima tek 2,5 MB, a u ostatak kapaciteta staće mape većeg broja evropskih metropola sa svim detaljima. StreetPilot III nudi dva glavna informativna ekrana: mapa i trip computer. Ukoliko ste zadali praćenje neke predefinisane (ili automatski generisane) rute, još jedan pritisak na Page prikazuje treći ekran koji predstavlja spisak ključnih tačaka u ruti, rastojanje između njih i smer eventualnog skretanja na njima. Mapa može biti prikazana preko celog ekrana ili dopunjena ostalim korisnim informacijama kao što su brzina, smer kretanja i tačno vreme. Dok se krećete, čak i ako ne postoji definisana ruta, u gornjem delu mape se ispisuje ime ulice kojom se krećete i smer, a kada se približavate raskrsnici sa nekom ulicom uređaj vas obaveštava o njenom imenu. Kada zadate praćenje neke rute, sadržaj ekrana sa mapom se donekle menja i daje vam informaciju o rastojanju do sledećeg skretanja ili kontrolne tačke, kao i procenu projektovanog vremena za stizanje dotle. Razmera u kojoj mapa prikazuje teren može se menjati, od 30 m do 1.200 km po centimetru ekrana. Trip Computer vam umesto mape prikazuje desetak statističkih parametara o vašem kretanju od momenta kada ste ga poslednji put resetovali (parametri se ne resetuju automatski pri gašenju uređaja). Osim trenutne brzine i pređenog puta, on prikazuje prosečnu brzinu u pokretu, ukupnu prosečnu brzinu, maksimalnu brzinu, vreme koje ste proveli u kretanju i mirovanju (zanimljivo da sagledate koliko vremena u gradskim gužvama gubite stojeći u mestu... iznenadićete se) i još par parametara. Mape i planiranjeSoftverski paket koji se dobija uz StreetPilot III je izuzetno vredan – Europe City Select v6 je najnovija verzija detaljnih vektorskih karata Zapadne Evrope, koja do detalja pokriva 12 zemalja i, uz nešto niži nivo detalja, daljih 5 država. Samo ovaj paket u zasebnoj prodaji vredi oko 400 evra, što znači polovinu cene uređaja. Infoteam svim svojim kupcima StreetPilot III uređaja u paketu isporučuje i aktuelnu verziju SiCG Roadmap karte, što znači da bi vam za efikasnu GPS navigaciju po bližem i daljem okruženju moglo dobro doći samo još da dokupite i CroGuide, koji pokriva teritoriju Hrvatske i BiH. Razmena podataka između PC-ja i Street Pilot-a III odvija se u oba smera; na PC (tačnije, u Mapsource softver) možete prebacivati automatski generisane i snimljene rute, tačke koje ste tokom svog kretanja zabeležili, kao i track log vašeg kretanja. Ne postoji mogućnost da određene segmente track log-a zabeležite u posebnu memoriju i na taj način ih zaštitite od brisanja; vaše kretanje se snima samo u aktivnom logu čiji je kapacitet ograničen i u kome se najstariji podaci prepisuju novijim. To znači da ćete pojedine trase kojima ste prošli morati blagovremeno da prebacite na PC, ukoliko ne želite da one vremenom budu izgubljene. Kapacitet dnevnika je oko 2.000 tačaka što je, po slobodnoj proceni, dovoljno za oko 300 kilometara puta. Put kojim ste prošli može po želji biti vidljiv na ekranu samog uređaja. Iz Mapsource softvera u StreetPilot III prebacujete tačke iz vaših baza (u memoriju staje do 500 tačaka), rute, ali i track log-ove. Doduše, pošto je za track logove na raspolaganju samo glavna memorija koja će vremenom biti prepisivana snimcima daljeg kretanja, postavlja se pitanje njihove korisnosti. Dakle, StreetPilot III je pre svega zamišljen za navigaciju korišćenjem ruta, kojih u memoriji može biti najviše 50. Rute mogu biti automatski generisane od strane algoritama u samom uređaju ako to radite na području gde je obezbeđeno autorutiranje (čitav European City Select to podržava), a možete ih generisati i ručno, tačku po tačku, u Mapsource interfejsu na PC-ju. Bez obzira na to da li je ruta generisana manuelno ili automatski, StreetPilot III će je tretirati identično. To konkretno znači da je, u spoju sa ovakvim tipom GPS navigatora, SiCG Roadmap softver već na ovom stepenu razvoja ravnopravan sa mnogo naprednijim mapama Zapadne Evrope, ukoliko vas ne mrzi da pre nego što krenete na put odvojite desetak minuta za planiranje na PC-ju i rezultat tog planiranja zatim prebacite na sam GPS uređaj. Naravno, uvek postoji rizik da ste, radeći „napamet“ po karti prevideli neko zabranjeno skretanje. Greške će se jednoga dana dešavati i automatici, ako uzmemo u obzir stepen organizacije informativnog sistema onih koji su zaduženi za održavanje naše putne mreže. U svakom slučaju, Garmin Street Pilot serija GPS uređaja je nešto najbliže iskustvu posedovanja fabrički ugrađene satelitske navigacije u vašem automobilu, uz prednost da je možete jednostavno poneti sa sobom u drugi automobil, a model sa oznakom III je način da u preglednosti velikog kolor ekrana uživate po ceni koja je doskora bila nezamisliva. Ipak se (nešto) kreće... Korisne adrese:
InfoTeam
|
|