PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Hardver Hardver
PC #126 : Oktobar 2006

 Naslovna  Sadržaj 
Branko Maksimović  

Xbox 360: Igre i sve ostalo

U novembru ćemo proslaviti godišnjicu promocije Xbox 360 konzole u Americi, ali ove spektakularne igračke nema u domaćim prodavnicama, kao ni u većini okolnih zemalja. Ostajalo nam je samo da grickamo nokte čitajući strana iskustva, a onda je čudnim kanalima jedan Xbox stigao i do naše Redakcije...

Video igre su jedan od osnovnih pokretača IT industrije - tako je bilo u vreme Commodore-a i Spectrum-a, a tako je i danas. Priprema dobre igara danas košta više nego skuplji holivudski film, pa se troškovi dele razvojem iste igre za nekoliko platformi. Sony je postigao planetarni uspeh sa prve dve generacije PlayStation konzola, pa je i Microsoft, shvativši o kolikom se tržištu radi, krenuo u avanturu zvanu Xbox. Prva Microsoft-ova konzola je stigla isuviše kasno da bi neprikosnovenoj "PS-dvojci" mogla da naudi, ali je trasirala stazu kojom će stupati naredni igrački projekat iz Redmonda. Xbox 360 je imao tu sreću da se na tržištu nađe čitavih godinu dana pre glavnog konkurenta - Sony PlayStation 3 konzole, što je proizvelo neosporne rezultate, i to ne samo na tržištu igara - Xbox 360 je zapravo osnova kućnog multimedijalnog i zabavnog centra, čije su igre samo jedna, za mnoge čak ne ni najvažnija, komponenta.

Vrhunski igrački hardver

(kliknite za veću sliku)

Xbox360 dolazi u dve osnovne varijante - core i premium, čije su preporučene cene 300, odnosno 400 američkih dolara. U premium paketu se nalazi konzola sa hard diskom kapaciteta 20 GB, wireless kontroler i slušalice sa mikrofonom, eksterni AC adapter, šest metara mrežnog kabla, komponentni audio/video kabl sa činč razdelnikom, uputstva i licenca za Xbox Live. Core paket podrazumeva konzolu bez hard diska, običan kontroler, ali ne i slušalice, LAN i komponentni kabl.

Xbox360 ne izgleda kao modifikovano small-form-factor kućište - to je uređaj sofisticiranog dizajna koji ćete sa zadovojstvom postaviti u dnevnu sobu, u horizontalan ili vertikalan položaj. Nešto je manjih dimenzija od prethodnika i bele je boje, bez previše detalja na prednjoj strani: osim vrata DVD drajva, velikog Power tastera oko koga se nalazi Ring-of-Light, vidljivi su i sync taster, dva USB konektora i IR senzor. Pomenuti "prsten svetlosti", postoji i na wireless kontrolerima i sastoji se od četiri polukruga, koji su osvetljeni onda kada je bežična periferija konektovana sa konzolom. Putem pomenutih dioda, Xbox 360 će korisnika obavestiti i o eventualnom pregrevanju ili problemima; za LED kombinaciju kvara je potrebno konsultovati uputstvo. Kako se radi o uređaju koji je namenjen mladim ljudima, omogućena je i laka izmena prednjih maski.

Unutar kućišta se krije jezivo moćan hardver, a još je impresivnije što je isti na Zapadnom tržištu bio dostupan pre skoro godinu dana. U samom srcu su dva kompleksna procesora: trojezgarni IBM CPU koji radi na taktu od 3.2 GHz (3*3.2 GHz efektivno) sa megabajtom deljene L2 keš memorije. Ovaj CPU nastavlja tradiciju PowerPC procesora, koji su nekada bili osnova Macintosh računara i po sirovoj snazi se može uporediti sa modernim x86 procesorima više klase kakvi su Core 2 Extreme ili Athlon FX-62. Svako jezgro Xbox procesora je sposobno da radi sa dva thread-a u isto vreme, ali se tek očekuju igre koje će bolje iskoristiti njegovu naprednu arhitekturu.

(kliknite za veću sliku)

Prava poslastica je namenski pravljen grafički procesor, koji je Microsoft naručio od kanadske kompanije ATI. ATI Xenos GPU je baziran je na naprednoj unified shader arhitekturi i toliko kompleksan i zanimljiv da bi o njemu trebali da napišemo poseban tekst. Ukratko, njegovih 48 unificiranih jedinica sposobno je da radi na obradi vertex i pixel shading operacija, što u zavisnosti od tipa igre, maksimizuje njihovu efektivnu upotrebljivost. Xenos GPU je razvijan paralelno sa R520 čipom, a proizvodi se u 90 nm procesu i ima radni takt od 500 MHz. Dodatna specifičnost procesora je postojanje 10 MB DRAM memorije, koja se može okarakterisati i kao cache visokog nivoa, a koja sa GPU-om komunicira na neverovatnih 2 GHz.

Xenos u Xbox360 sistemu preuzima i ulogu "severnog mosta" (kao kod matičnih ploča sa integrisanom grafikom), a lokalnih 512 MB GDDR3 memorije predstavlja i sistemski i video RAM. Zanimljivo je da se ovako komplesan grafički čip ne zagreva previše, te ga je moguće hladiti običnim kulerom sa ventilatorom, čak i unutar vrlo malog kućišta. Hard disk koji se nalazi na Premium verziji, može se dokupiti i za Core varijantu; stiže u prikladnom kućištu i dograđuje se sa strane (u pitanju je 2.5" HDD za notebook računare). Hard disk nije tu zbog instalacija igara, već zbog čuvanja pozicija u njima, ali će na njemu gostovati i muzika, trejleri i demoi preuzeti sa Xbox Live servisa, te emulator za stare Xbox igre. USB 2.0 portovi će prepoznati najveći broj standardnih USB uređaja (MP3 plejeri, fotoaparati, čitači kartica...) a na pozadini konzole nalazi se dodatni USB port, LAN, te specijalni A/V i priključak za AC adapter.

Za detaljan opis Xbox-a, njegovih interfejsa, korišćenja kao kućnog multimedijalnog centra u saradnji sa PC računarom kao i za poređenje Xbox igara sa PC varijantama pogledajte oktobarski broj našeg časopisa.