PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #134 : Jun 2007 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Branislav Jugović  

Evolucija kovnice zvuka

Čak i za manje upućene, ime Sound Forge je već 16 godina sinonim za rad sa digitalnim zvukom. Nešto poput imalina, žileta, kalodonta... Zato je verzija 9 dočekana sa velikim interesovanjem.

Jednostavan interfejs, moćne funkcije i brzina rada učinili su Sound Forge svojevrsnom ikonom informatičkog doba. On je za digitalni audio ono što je npr. Photoshop za digitalnu fotografiju. Izbor je većine profesionalaca kada je reč o snimanju, obradi i masteringu mono ili stereo snimaka. Mogućnosti verzije 9 sežu dalje od dva kanala.

Dva ili više kanala

(kliknite za veću sliku)

Za razliku od verzije 8, koja je donela samo četiri bitna noviteta, „devetka“ ih je puna. Najvažniji od njih je podrška za višekanalne audio fajlove. Time se rad na okružujućem zvuku DVD Video ili DVD Audio formata dovodi na isti nivo preciznosti kao u slučaju mono i stereo fajlova. Rad se može sačuvati u Dolby Digital AC-3 formatu, a varijanta u kojoj se atributi mogu podešavati naziva se Pro i može se dokupiti. Varijanta Studio omogućava ac3 sa podrazumevanim vrednostima, bez mogućnosti podešavanja. Prisutna je podrška i za Multichannel Windows Media, a fajlovi se mogu otvarati i sačuvati kao višekanalni Windows Media Audio i Video. DTS kodiranje, kao ni ac3 dekodiranje, nažalost, nije podržano.

Po učitavanju višekanalnog audio fajla kanali su smešteni u jednom prozoru, jedan ispod drugog, kao i kod stereo tj. dvokanalnog fajla. Rad sa više od dva kanala lak je i intuitivan. Može se odabrati deo nekog kanala i njegova kopija, prvo vertikalnim, pa potom horizontalnim povlačenjem, premestiti na bilo koje mesto bilo kojeg kanala. Pritom se pojavljuje Mix/Replace dijaloški prozor s novim mogućnostima odabira oblika crossfade krive. Tako se kanali mogu uređivati nezavisno, mogu im se dodavati delovi nekih drugih kanala i fajlova, primenjivati efekti na odabrani deo svih ili samo jednog kanala itd. Ono što je pri tome najinteresantnije jeste to da se tako u SF-u otvaraju nove mogućnosti za mastering, uređivanje semplova, lupova, i to ne samo višekanalnog, već i stereo zapisa. Naime, otvaranjem dijaloga Properties stereo ili mono fajla, na kartici Format odabirate željeni broj kanala (do 8 kanala za 7.1 surround) sa kojima nameravate da radite. Oni se pojavljuju u istom data prozoru i u njemu možete raditi sve kao sa višekanalnim fajlom.

Postupci pri radu sa stereo zapisom isti su kao i do sada, ali ovo daje slobodu u načinu njihovog sprovođenja. Time rad postaje brži, lakši i pregledniji. Reprodukcija se može pokrenuti na svim ili samo na odabranim kanalima. Pri tome, nije važno da li imate zvučnu karticu sa više kanala, jer će čak i stereo ili stereo konfigurisana kartica reprodukovati sve kanale. Preusmeravanje („rutiranje“) kanala obavlja SF, a vi to možete izmeniti. Kanali su organizovani po stereo parovima, što je praćeno i dodavanjem odabranih komponenti vizuelnog monitoringa. Dalje, možete snimati na jednom ili više kanala istovremeno. Može li pri snimanju biti reprodukovan zapis sa ostalih kanala? Ne može. Tu mogućnost snalaženja prestaje. Sam proizvođač predlaže da u te svrhe koristite njegov ACID ili Vegas.

Treba imati u vidu da kada materijalom koji se odnosi na samo jedan kanal manipulišete Copy/Paste tehnikom, a ne na gore opisan način, ukupno trajanje fajla, što znači i svih kanala koji ga čine, biva produženo za vrednost odabranog dela. Fajlu se na kraju, u stvari, dodaje tišina u istom trajanju kao i zalepljeni deo. Kada poželite da svoj višekanalni rad sačuvate kao stereo ili mono fajl, Save As dijalog vam to neće dozvoliti pre nego što obavite potrebnu konverziju preko Process/Channel Converter funkcije.

Data prozoru promenjen je izgled, ali i funkcionalnost. Recimo, može se brisati odabrani deo samo jednog kanala stereo fajla. Sada se može reprodukovati („solirati“) ili pomoću Ctrl+klik kombinacije sasvim utišati samo jedan kanal. Dodatno, druge kanale moguće je vizuelno skoro sasvim smanjiti po širini i time olakšati rad na preostalom kanalu.

Loop region se sam formira, prostim odabirom celog fajla ili njegovog dela. Povlačenjem krajeva ili celog regiona, menjaju se njegovo trajanje i mesto u fajlu. Edit Sample komanda i dalje je tu, naravno, a sada izlišni Loop Tuner je izostavljen.

Mnogi korisnici navikli su da koriste efekte iz menija ili trake sa alatima, umesto preko plug-in chainer-a. Njih će svakako obradovati mogućnost da pri korekciji parametara izbegnu zatvaranje prozora efekta ili ulaženje u nezgodna podešavanja, da bi odabrali neki drugi deo fajla. To se sada, konačno, može uraditi na način koji se kod konkurenta WaveLab-a primenjuje odavno.

Nekoliko poklona

(kliknite za veću sliku)

Jedna od najvećih novosti je Noise Reduction 2, paket od tri plug-in-a namenjenih restauraciji, koji se sada besplatno dobija uz SF9. Šum, pucketanje i slične smetnje mogu se otkloniti jednim od najboljih proizvoda te vrste na tržištu. Vinyl Restoration iz originalnog Noise Reduction paketa nije prisutan, što nije velika šteta.

Softverski paket sadrži još dve stavke. Prva, Sony CD Architect 5.2, prisutna i u prethodnoj verziji, predstavlja napredan alat za pripremu i snimanje audio CD-ova. Druga je novitet – Mastering Effects Bundle, koji potpisuje firma iZotope, poznata po Ozone plug-in-u. Nažalost, funkcionalnost tog skupa od četiri dodatka nismo uspeli da ispitamo, jer se ne nalazi u demo verziji.

Kada je već reč o audio masteringu, procesu završne obrade snimka pogrešno nazivanom postprodukcija, pomenimo da je Sony u SF integrisao svoj Internet Mastering. Reč je o usluzi kojoj se pristupa iz Help menija i koja omogućava slanje snimaka Internetom direktno u Sony studio, gde se posla prihvataju neki od najboljih mastering inženjera današnjice. Usluga se dodatno naplaćuje, počev od 99 američkih dolara po kompoziciji.

Završna obrada

(kliknite za veću sliku)

Korisni dodaci sekciji za vizuelni monitoring su korelator faze i fazni dijagram, smešteni iznad PPM (pikmetra) i VU-metra. Lepo bi bilo da je trud kompletiran jednim mono tasterom, koji bi, pored vizuelne, dodao i brzu audio kontrolu mono kompatibilnosti snimka. Dodat je još jedan, identičan komplet mernih instrumenata, Hardware Meters. Njihova svrha je da pokazuju vrednost parametara na izlazu audio hardvera. Po prvi put, dodata im je kontrola nivoa izlaznog signala. Sony to olako naziva kontrolom hardvera, što je, blago rečeno, široka interpretacija.

Povećanjem nivoa dolazi do čujnih izobličenja, koja naravno ne postoje kada se u softverskoj mikseti kartice regulator nivoa postavi na maksimalnu vrednost. Reč je u stvari o gain parametru, što i sam proizvođač navodi u Help-u. U svakom slučaju, kontrola ovog parametra doprinosi praktičnosti upotrebe programa, ali se njeno postojanje mora imati u vidu ako se i kada se usklađuju nivoi signala u računaru i van njega.

Pri radu sa višekanalnim fajlovima, u Hardware Meters sekciji su svakom kanalu dodeljeni pomenuti merači i kontrola nivoa. Raspoređeni su po stereo parovima, rutiranje ka kanalima hardvera je slobodno, a podrazumeva se posedovanje hardvera sa više izlaza. Tako se dobija jedna manje-više rudimentarna mikseta. E, tu dolazimo do jednog nedopustivog propusta.

A mane? Očekivanja?

(kliknite za veću sliku)

To što SF 9 nije punokrvni multitrack mu se zasada još može i oprostiti, ali nedostatak lakog pozicioniranja pojedinih kanala u surround polju ne može nikako. Kada u njemu već postoji mogućnost detaljnog uređivanja svakog pojedinog kanala i ac3 kodiranje, u današnje vreme je prosto nemoguće zamisliti rad bez neke vrste grafičkog pozicioniranja kanala u surround polju. Nešto slično Surround Panner-u ili Surround Encoder-u iz Steinberg Nuendo-a i Adobe Audition-a jednostavno mora biti tu. Tada se prostorno pozicioniranje izvodi jednostavnim povlačenjem mišem. Nadam se da će ovo biti ispravljeno što pre, bez čekanja na narednu verziju.

Sada se na skoro svakom dijaloškom prozoru audio efekata i procesa nalaze Wet Gain i Dry Gain kontrole, koje u željenom odnosu mešaju procesirani i neprocesirani signal. Dok je to negde sasvim normalno i odavno prisutno, kao npr. kod reverba, dotle je to na nekim mestima potpuno nesuvislo, kao npr. kod Volume i Noise Gate-a. Takav neselektivan pristup može samo da još više zbuni neiskusne korisnike.

Manje iskusni korisnici SF-a često ne znaju za mogućnost uvoza video fajlova, kao i mogućnost njihovog izvoza u istom ili drugačijem formatu. Očekivano, sa video fajlom ne mogu se izvoditi nikakve operacije, ali sa njegovim audio delom radi se na uobičajen način. Čak se i zasebnom audio fajlu može dodati video, a potom sve zajedno sačuvati kao jedan od podržanih formata čiji se atributi mogu menjati. Pored podrške za HDV (720p i 1080i), MPEG-1 i 2 i WMV, sada je tu podrška i za QuickTime 7 (MOV). SWF fajlovi mogu se samo otvoriti, bez podrške za ActionScripting, a RealMedia 9 format može se samo eksportovati.

Sony navodi da se QuickTime 7 može i otvarati i sačuvati kao MOV, QT, DV, mp4, m4a, m4b, m4v, AAC i 3GP. Međutim, čudno je da to nije moguće uraditi pri eksportu, uprkos instaliranom QuickTime-u 7.

Novitet je podrška za Sony ATRAC3plus (aa3) format, a ono što će obradovati korisnike iPod plejera je kompletna podrška za MainConcept AVC/AAC (mp4). Jedina dva pretpodešavanja za taj tip fajlova namenski su skrojena za iPod i sve je tu – import, eksport, audio i video. Nije izostavljen ni Sony AVC/AAC (mp4), kao ni Sony MXF (mxf) kontejner format.

Dosadašnjim korisnicima neće biti teško da se snađu među svim korisnim novitetima koje nova verzija donosi. Sagledavanje svih promena vodi samo jednom zaključku: Sound Forge je značajno evoluirao i odličan program postao je još bolji. Nakon otklanjanja značajnog propusta sa prostornim pozicioniranjem, preostaje mu samo da napravi očekivani iskorak u multitracking, MIDI sequencing i VSTi podršku. Nakon toga, malo šta će mu stajati na putu...