PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Hardver Hardver
PC #139 : Decembar 2007 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Aleksandar Veljković  

Panasonic DMC FZ-18

FZ-18, pored već uobičajenih "marketinških" unapređenja kao što je face detection ili porast rezolucije za 1 Mp, donosi niz korisnih tehnoloških unapređenja. A i cena je vrlo atraktivna...

Uz činjenicu da je već godinama jedan od značajnijih svetskih proizvođača digitalnih fotoaparata sa bogatom paletom modela, Panasonic od samih početaka zauzima veoma zapaženo mesto na tržištu ultrazum aparata. Ako imamo u vidu da je ova kuća jedan od pionira u razvoju tehnologije optičke stabilizacije slike i da ima dugogodišnju uspešnu saradnju sa firmom Laica (čija se optika nalazi na svim Panasonic aparatima), ta pozicija nije iznenađujuća. Najnoviji trend u ovom segmentu jesu aparati sa rasponom optičkog zuma od 18x, a Panasonic‑ov takmac za tu trku zove se FZ‑18.

FZ‑18 je direktni naslednik modela FZ‑8, sa kojim je fizički veoma sličan. Pored već uobičajenih marketinških unapređenja kao što je face detection ili porast rezolucije za 1 Mp, novi model obiluje korisnim tehnološkim unapređenjima, koja ga čine veoma poželjnim za entuzijaste. Raspon zuma porastao je sa 12x na 18x, a još je značajniji njegov rast u širinu, jer 28 milimetara konačno obezbeđuje optimalni zahvat za pejzažno kadriranje. S druge strane, 506 milimetara je na drugom kraju skale žižna daljina koja će vas učiniti suverenim i za fotografije ptica i divljih životinja u krupnom planu, tako da sam raspon zuma čini FZ‑18 izuzetno upotrebljivim fotografskim alatom.

Na aparatu smo primetili i druge inovacije koje ultrazum korisnici mogu samo da pozdrave; makro konačno može da fokusira na udaljenosti od samo 1 cm od objektiva, a tu su i novi tasteri AF/AE lock (zaključavanje fokusa i ekspozicije) i AF/MF (prebacivanje između manuelnog i autofokusa). Mod potpune automatike je takođe unapređen (sada ga nazivaju „inteligentnim“ – automatski detektuje da li je potrebno da fokusira u makro ili standardnom režimu), a ubačena je i opcija ograničavanja gornje granice opsega ISO osetljivosti. Ovo je korisno, jer omogućava da odredite gornju granicu (za vas) prihvatljive količine šuma na snimcima; iako je efektivna osetljivost porasla na 3200 ASA (odnosno čak 6400 uz ograničenje rezolucije na 3 Mp), Panasonic još ne spada među proizvođače koji su na kvalitetan način rešili problem šuma pri visokim osetljivostima, pa ne preporučujemo osetljivosti iznad 400 ASA.

FZ‑18 je iznenađujuće lak i kompaktan aparat za svoju klasu, što može da se shvati kao prednost, mada ljubiteljima masivnih aparata izrađenih od čvršće plastike ili metala sigurno neće imponovati. Čak i njegova optika velikog raspona se (za razliku od nekih konkurentskih modela) veoma malo izvlači iz tela pri radu. Na ergonomiju nemamo zamerki – sve je na svom mestu i lako dostupno, a dobro oblikovan rukohvat obložen je čvrstom gumom koja vam daje solidnu dozu sigurnosti u radu. Prsten za zumiranje se po običaju nalazi oko okidača, a komanda koja nam se veoma dopala je dopunski džojstik, smešten s desne strane displeja iznad glavnog kruga kursorskih tastera, koji obezbeđuje lako manipulisanje naprednijim funkcijama. Na primer, uz njegovu pomoć možete direktno birati segment slike na koji će aparat fokusirati, kontrolisati kompenzaciju ekspozicije, odnosno blendu i ekspoziciju pri manuelnom radu, kao i na najlakši mogući način manuelno fokusirati. Sve u svemu, inače dobar korisnički interfejs aparata uz ovaj dodatak postaje gotovo idealan i konkuriše za najvišu poziciju u ultrazum klasi.

Aparat nas je impresionirao kako performansama, tako i kvalitetom fotografija koje pravi, barem u uslovima dobrog svetla, kada vam ne treba povišena osetljivost. Fokusiranje je izuzetno brzo (skoro na nivou DSLR tehnologije) i savršeno precizno, pri čemu moramo da pohvalimo besprekorno odrađen multipoint autofocus mod, koji je gotovo nepogrešiv i poseduje savršenu internu logiku odabira objekata. Fotografije su oštre, sjajnog kontrasta i zasićenog kolorita, izuzetno realističnih tonova. Odavno nismo videli takvu preciznost pri automatskoj determinaciji balansa belog, koja nije optimalna samo u standardnim uslovima (po oblačnom ili sunčanom vremenu), već i u graničnim uslovima kao što je sumrak ili svetlo iz mešovitih izvora.

Kao što je uobičajeno u ultrazum klasi, FZ‑18 ima stabilizovani objektiv (dva režima stabilizacije koja se mogu birati iz menija), koji funkcioniše efektno. Na jačem zumu ćete čak primetiti dok držite aparat da slika lagano „pluta“ u tražilu, a čini nam se da stabilizacija efikasno kompenzuje i do 3‑4 koraka ekspozicije (što će vam omogućiti da dosta komforno fotografišete pri minimalnoj količini svetla, bez podizanja osetljivosti senzora). Od ostalih kvaliteta FZ‑18 treba pomenuti da su i glavni i LCD displej u okviru optičkog tražila (koje ima i točkić za regulaciju dioptrije) odličnog kvaliteta, kao i da aparat ima mogućnost snimanja u RAW režimu, što je sve ređe kod amaterskih modela. Sve u svemu, ako vam treba mali, lagan, brz i svestrano upotrebljiv ultrazum aparat dobre ergonomije, izvanrednog kvaliteta snimaka i izvrsnog odnosa kvalitet/cena, Panasonic DMC FZ‑18 se nalazi u najužem krugu favorita.

Korisne adrese:

KK Electronics
http://ser.kkelectronics.com