PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #147 : Septembar 2008 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Bojan Stojanović  

Zadovoljan srebrom

QuarkXPress 8 je učvrstio svoju stabilnu drugu poziciju, bez velikih pretenzija da se vrati na DTP tron. Kozmetičke izmene su brojne, ali je vidljiv nedostatak opcija koje bi svojim kvalitetom ili originalnošću ugrozile InDesign.

Poznato okruženje u novom ruhu – i pored modernog izgleda, Quark‑ov koncept je sačuvan
(kliknite za veću sliku)

Koji DTP program koristite? Pre deset godina ovakvo pitanje je bilo besmisleno, jer se odgovor unapred znao. Usuđujem se da tvrdim da u trenutku pisanja ovog teksta pomenuto pitanje takođe nema smisla, samo je odgovor drugačiji. U međuvremenu, prošli smo kroz burne godine – računarski svet više nije isti, a grafička industrija je kao deo tog velikog informatičkog organizma takođe pretrpela brojne promene. Svako ko se pre dolaska InDesign-a bavio pripremom za štampu bio je, u neku ruku, sklon konzervativnim tumačenjima. Imali smo dakle, QuarkXPress kao de facto industrijski standard, uložili smo dosta truda da ovladamo tehnikama njegovog korišćenja, poznavali smo ga kao sopstveni džep. Njegove vrline bile su spartanske, ali efikasne i logične opcije, velika produktivnost i predvidljivost u radu. Njegove mane i neposlušnosti takođe su bile predvidljive.

Kao što to obično biva sa civilizacijama – a QuarkXPress je u svakom pogledu predstavljao civilizaciju digitalnog preloma teksta – zlatne godine praćene su sunovratom, ponekad i revolucijom. U našoj priči revolucionar je bio InDesign koji je isprva mnogo obećavao, ali ga je malo ko uzimao za ozbiljno. Ne menja se tek tako ustaljeni poredak stvari, pogotovo ne u tromoj industriji u kojoj je QuarkXPress, uz PostScript, bio jedna od prvih objedinjujućih tehnologija, nakon izlaska iz doba olovnog sloga. Nastavljajući naše istorijske paralele, videćemo da Quark nije bio spreman ni voljan da se prilagodi. Njegovi čelnici, zaneseni potpunom dominacijom na tržištu nisu uočili nikakvu opasnost. Kada je proglašena uzbuna, već je bilo kasno – InDesign je nezadrživo preuzimao korisnike, ponudivši im mnogo novih i uzbudljivih opcija, podižući digitalnu tipografiju i pripremu za štampu na nov civilizacijski nivo. Čak i konzervativniji korisnici QuarkXPress-a nisu odoleli racionalnim argumentima – InDesign je bio mnogo bolje prilagođen modernim operativnim sistemima, fontovima, izlaznim uređajima, formatima datoteka – bio je suštinski bolji proizvod. Miran period vladavine Quark-a je zauvek prošao i za njim nije vredelo žaliti.

Danas je situacija ponovo stabilna, ali sa obrnutim ulogama. InDesign ima primat, ali QuarkXPress nije nestao preko noći, već se menjao i prilagođavao, čineći važnu konkurenciju. Quark-ovu evoluciju, i kada je reč o firmi Quark i o programu XPress, pratili smo u časopisu „PC“, još od verzije 4. Sve se odvijalo izvanredno sporo i tek je verzija 7 donela neke istinske novosti. Quark je naučio važne lekcije, postao otvoreniji prema korisnicima, snizio cene, pružao na uvid beta i demo verzije programa. Ipak, ono najvažnije, a to je grafička supstanca programa, nerado je i neubedljivo redizajnirana. Podsetimo se bitne činjenice: kupci DTP programa ih ne nabavljuju da bi pomoću njih pravili Web prezentacije, obrađivali slike, crtali ili se umrežavali. Ono što opredeljuje korisnike su alati grafičkog dizajna i tipografije, kombinovanje teksta i grafike, provera dokumenta pred štampu, dobijanje pouzdanog izlaznog PDF-a i mnoge druge praktične opcije. Da li je u tom pogledu QuarkXPress 8 iskorak ili nastavak tradicije sporih i previše opreznih inovacija?

Ručice za slike

Manipulacija slikama je usavršena zahvaljujući ručicama za rad sa okvirom i sa sadržajem okvira
(kliknite za veću sliku)

QuarkXPress 8 možete odmah isprobati i koristiti ga punih 60 dana pre nego što odlučite da li vam odgovara. U Americi je cena nove verzije $799, a prelazak sa prethodne košta $249. U Evropi su cene veće i u nominalnom iznosu, a uz to su i u skupljoj valuti. U svakom slučaju, QuarkXPress je u cenovnom rangu InDesign-a, od koga je nekada bio znatno skuplji. Da se Quark pozabavio dizajnom sopstvenog programa postaje jasno čim ga pokrenete – najpre lepo oblikovan uvodni ekran, a zatim novi korisnički interfejs koji je Quark-ov, a drugačiji. Drugačiji izbor boja je pitanje kozmetike i kada bolje pogledate videćete da je u dnu ekrana kontekstno osetljiva paleta Measurements, da se uz desnu ekrana sidre palete, a da je sa leve strane paleta sa alatkama. Konstelacija ipak nije uobičajena, a dokaz je upravo paleta sa alatkama koja je pojednostavljena. Stari pristup je nalagao da postoji zasebna alatka za pomeranje objekata, pa odvojene za crtanje okvira za tekst i za slike i potom alatka za rad sa tekstom i alatka za pristup slikama unutar okvira za slike. Zvuči komplikovano, ali takav je bio standard prošlog vremena.

Novi QuarkXPress ima alatku Item, grupu alatki Text Content i alatku Picture Content. Okvir je konačno postao univerzalna kategorija – u bilo koji se mogu učitavati i tekst i slike. Okvire možete crtati bilo kojom Content alatkom, pomoću kojih i pristupate sadržaju okvira. Takođe, slike i tekst se mogu učitati u okvire nacrtane alatkama Box, a čak i ne morate da prvo nacrtate okvir da biste učitali neki sadržaj sa diska. Mnogobrojne podvarijante okvira sa zaobljenim ivicama, kojima su u prethodnim verzijama Quark-a dodeljene alatke, sada su pretvorene u opciju Item / Box / Corner Style. QuarkXPress 8 je, prema tome, dobio modernije i jednostavnije alatke za rad sa tekstom i slikama. Možda bi ovde trebalo dodati da je to sve već viđeno u InDesign-u, ali Quark ima i nekoliko finih, originalnih detalja.

Stilovi optičkih margina su pogodnost QuarkXPress‑a 8
(kliknite za veću sliku)

Kada radite sa slikama, na raspolaganju su vam nezavisne ručice za promenu veličine i rotaciju okvira za sliku i same slike. XPress 8 automatski prikazuje čitavu sliku kada joj pristupite, ali je onaj njen deo koji je „izvan“ okvira za tekst posvetljen. Ovaj mehanizam je odlično zamišljen, jer možete istovremeno da menjate veličinu i poziciju i okvira i slike, a čak vam i za rotaciju nije neophodna posebna alatka, već je dovoljno da malo odmaknete kursor i sačekate da on promeni oblik. Prilikom skaliranja slike značajnu ulogu ima ne previše uočljiv podatak o efektivnoj rezoluciji slike koji se stalno ažurira na dnu palete Measurements. Od elementarnih komandi uočićete i opciju dupliranja objekta tako što ga pomerite držeći pritisnut taster Alt, kao i da skalirate objekat u odnosu na njegov centar, takođe držeći taster Alt dok povlačite bilo koju ručicu objekta. QuarkXPress 8 podržava drag and drop mehanizam iz programa Adobe Bridge, Illustrator-a ili Photoshop-a, a prenošenje objekata radi u oba smera.

Stare boljke

Osim osnovnih stilova pasusa i slovnih znakova, QuarkXPress 8 ima i nove stilove objekata, do kojih se dolazi kada se aktivira paleta Windows / Item Styles. Različita podešavanja objekta, na primer oblik, boja i veličina okvira, boja i tip oivičenja, broj stubaca (ako je reč o tekstualnom okviru), providnost, senka... mogu se snimiti u stil i potom primeniti za formatiranje drugih objekata. Kada je reč o stilovima za tabele, one još uvek nisu na repertoaru XPress-a. Na drugoj strani, možemo da računamo na podršku za matične formate Photoshop-a i Illustrator-a, tj. na direktno učitavanje PSD i AI datoteka. Tu je čak i paleta PSD Import u kojoj možemo da kontrolišemo slojeve, kanale i putanje uvezenih Photoshop-ovih slika. Za praktičan rad ova podrška je od velikog značaja, ali uočavamo i nekoliko starih boljki.

QuarkXPress 8 ima odličan modul za osnovnu obradu slika pod nazivom Picture Effects. Iako stoji primedba da se DTP programi u principu ne koriste za obradu slika, Quark je pripremio minijaturnu aplikaciju za osnovne zahvate, kao što su kolorne korekcije i filteri. Međutim, Picture Effects se ne može primeniti na PSD ili EPS slike, već samo na TIFF ili JPEG. Kada je reč o učitavanju Illustrator-ovih datoteka (slojevi nisu podržani), kao i drugih vektorskih formata (PDF ili EPS), do izražaja dolazi Quark-ov interni modul za rasterizaciju. Na stranu to što čak i kada je u dijalogu Preferences podešeno da je uvek aktivan visokorezolucijski prikaz, a vi ipak morate da desnim tasterom kliknete na učitanu sliku i ručno joj zadate prikaz u visokoj rezoluciji. Problem je u tome što čak i taj bolji prikaz drastično zaostaje za prikazom ostalih objekata u Quark-u, da ne govorimo o onome na šta smo navikli u InDesign-u. Ukratko, Quark-ov PostScript engine je zastareo, pa ako vam je za precizan rad neophodan i precizan ekranski prikaz, Quark vam neće mnogo pomoći.

Pošto je direktan izvoz u PDF postao jedna od ključnih osobina modernih DTP programa, QuarkXPress 8 donosi sve potrebne profile za prepress agencije i štamparije. Podržan je direktan izvoz u PDF ili kreiranje PostScript fajla koji se prosleđuje Acrobat Distiller-u. Upravljanje bojom je takođe usklađeno sa modernim standardima, a izgled boja možete proveriti i na ekranu izborom neke od opcija iz menija View / Proof Output.

„Viseća“ tipografija

Pretraživanje objekata po zadatim parametrima
(kliknite za veću sliku)

Na polju digitalne tipografije novi QuarkXPress je na dobrom putu svog prethodnika. Podržan je Unicode standard i OpenType fontovi, kao i većina bitnijih osobina OpenType formata. Standardno su na raspolaganju automatske ligature, small caps slova, različiti formati brojeva. Nema automatskog optičkog kerninga, a ni vrednost kerninga između dva slovna znaka ne može se neposredno promeniti osim relativno komplikovane izmene na nivou čitavog fonta. Sistemsko rešenje za srpski kurziv u ćiriličnim fontovima nije implementirano, izuzev korišćenja palete Glyph i ručnog umetanja odgovarajućih znakova. U višejezičku podršku QuarkXPress-a 8 možemo da svrstamo to što se jezik interfejsa može promeniti on-the-fly (nema sprskog), kao i to što je ugrađena podrška za hifenaciju za mnogo svetskih jezika (nema srpskog, ali ima hrvatskog).

Originalnost QuarkXPress-a 8 u tipografskom zanatu ogleda se u naprednim opcijama za optičku marginu (Hanging Punctuation). Možete precizno da odredite koliko će neki slovni znak da „visi“ i tako uspostavi vizuelni balans. Tu su brojni ugrađeni stilovi kojima se definišu: optičke margine, skupovi znakova, udaljenost od osnovne vertikalne ivice i mnogo drugih parametara. Imajući u vidu da se ovakvi stilovi mogu nezavisno zadavati pasusima i slovnim znakovima, za razliku od InDesign-a gde jedno podešavanje važi za čitav niz okvira sa tekstom, jasno je da je QuarkXPress 8 postavio novi standard za efikasno upravljanje optičkom marginom.

Ovim smo praktično iscrpeli broj vrednih novih opcija u QuarkXPress-u 8. Možemo dodati i podršku za uvoz Flash datoteka i izvoz u formatu SWF ili prikaz naziva fontova u meniju Font ispisan odgovarajućim fontom, te Grid stilove za linije vođice u dokumentu. U svakom slučaju, te mogućnosti nisu ključne niti zaokružuju sliku o novom Quark-u. Na kraju, prisetićemo se da je verzija 7 obećavala, a da smo očekivali da neke nedorađenosti budu ispravljene u verziji 8. Osmica je svakako uglađenija i atraktivnija, ali Quark nikako da napravi prodor i pokuša da se vrati na tron, što je i neki smisao aktivne konkurencije. Ovako imamo DTP program koji značajno zaostaje za Adobe InDesign-om CS3, a InDesign CS4 je pred vratima.

Prostora za poboljašanja ima – na primer, nedopustivo je da QuarkXPress 8 nema stilove za tabele – a Quark je pokazao da može i da osmisli korisne i originalne opcije. Novi QuarkXPress je mali korak napred u vremenu kada treba napredovati koracima od sedam milja. Ukoliko već koristite XPress 7, ne morate da žurite sa prelaskom na novu verziju, ali ako ste verni korisnik neke starije verzije, QuarkXPress 8 je odličan izbor. Korisnici InDesign-a nemaju razloga da se kolebaju...