PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Komentari Komentari
PC #149 : Novembar 2008 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Dejan Ristanović  

Uvodnik

Da biste testirali Internet vezu, u adresnu liniju browser-a unesete www.google.com i sačekate da se stranica pojavi. Sumnjate, dakle, u svoj računar, a ne pada vam na pamet da Google možda nije operativan. Kako velikim Web servisima uspeva da budu toliko pouzdaniji od računara na kojima rade?

Da biste testirali Internet vezu, u adresnu liniju browser-a unesete www.google.com i sačekate da se stranica pojavi. Sumnjate, dakle, u svoj računar, a ne pada vam na pamet da Google možda nije operativan. Kako velikim Web servisima uspeva da budu toliko pouzdaniji od računara na kojima rade?

Među prvim rečima koje nauči svaki novi vlasnik kompjutera svakako su "krahirao", "pukao", "zaglupeo se"... U današnje vreme havarije su ređe nego u ranim danima računarstva, pre svega zato što je hardver pouzdaniji a softver kvalitetniji, ali je "zaglupljivanje" i dalje deo svakodnevice. Ako personalni računar "pukne", iznerviraće se samo njegov vlasnik, a gubitak će se svesti na njegove podatke (kada ste poslednji put napravili backup?) ali ako je taj računar server mreže, stvari se komplikuju. Trend prelaska sa pojedinačnih računara na Web servise stavlja pouzdanost u centar pažnje - čak i najkraći prekid u radu servisa kao što su Google ili eBay je vest za naslovnu stranu vodećih svetskih medija. Srećom, takve stvari se praktično ne dešavaju, što deluje paradoksalno: ako ne možemo da obezbedimo sigurno funkcionisanje jednog računara koji uz to nije posebno opterećen, kako se onda obezbeđuje 24-časovna funkcionalnost stotina ili hiljada računara u Google-u? Šta možemo da naučimo od profesionalaca?

Tajna visoke pouzdanosti velikih sistema kao što je eBay krije se u redundantnosti - svaki servis je multipliciran na mnogo računara, često i na različitim geografskim lokacijama, tako da kvar bilo kog od njih neće ugroziti celinu. Takva rešenja su, naravno, nepraktična za manja poslovna okruženja a pogotovu za kućne računare, ali ima i drugih stvari bitnih za pouzdan rad. Važno je opredeliti se za kvalitetan hardver, ali većina havarija nastupa zbog neznanja korisnika koji instalira neke sumnjive programe, pokreće primamljive igre pristigle uz e-mail poruke i "majstoriše", pa otklanjajući mali problem napravi veliku štetu.

Ključna razlika između čoveka koji mirno koristi svoj računar i onog koji svaki čas mora da reinstalira čitav sistem jeste pre svega u korišćenju zdravog razuma, kao čovekovog najmoćnijeg oruđa, ali je potrebno i odgovarajuće znanje. To znanje u "PC"-ju već godinama pokušavamo da prenesemo čitaocima, ali i da ga sistematizujemo - uskoro izlazi naša knjiga "Office i Vista na radnom mestu", elektronsko izdanje iPC 2008+ kao i zbirka kratkih saveta i trikova za efikasan rad na računaru, ovoga puta na DVD-u spremnom za pretraživanje. A što se novih informacija tiče, 1. decembra stiže PC #150, a u njemu i neka lepa iznenađenja koja ćete videti već na prvi pogled!