|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Mladen Mijatović | |||
Mobotix u gradskom prevozu |
|||
Univerzijada 2009. ovih dana počinje, pa je velika pažnja posvećena i sektoru bezbednosti. U pojedinim Beogradskim autobusima GSP-a postavljene su savremene kamere za video-nadzor. Da vidimo kako su umrežene... |
Kao domaćin Univerzijade 2009, Beograd se poslednjih meseci užurbano spremao da primi veliki broj sportista sa sve četiri strane sveta. U IT sektoru vri kao u košnici. Zbog značaja i veličine događaja, ozbiljna pažnja je posvećena i sektoru sigurnosti, što je podrazumevalo i implementaciju nekih novih sistema tehničkog obezbeđenja. Radi se o sistemima videonadzora koji su instalirani na različitim lokacijama, a u svem ovom bezbednosnom IT šarenilu, posebno je interesantan slučaj autobusa GSP Beograd koji su ovom prilikom dobili najmodernije IP kamere. Bus u digitalnom svetuBeogradska firma Vucomm opremila je za ove potrebe dva autobusa kamerama Mobotix Q22M. Ovaj model nije slučajno odabran, jer se radi o specifičnoj spravi (pogledajte PC #147). Q22M je možda i najbolji primer prednosti digitalnih IP kamera, jer je kod nje do maksimuma iskorišćen potencijal napredne digitalne obrade slike. Prilično je neupadljiva – više liči na zvučnik nego na kameru – a uprkos tome što se montira na tavanicu sa jednim jedinim sočivom usmerenim pravo nadole, istovremeno snima u sva četiri pravca, dajući sliku u punom krugu od 360 stepeni u horizontalnoj ravni. Kako je to moguće?
Objektiv zahvata ekstremno širok ugao i praktično hvata sve što se nalazi u njegovoj polusferi. Ovakva slika je naravno izvitoperena, posebno na krajevima, ali softver u kameri je u stanju da ova zakrivljenja ispegla. Zahvaljujući visokoj rezoluciji CMOS senzora od 2048×1536 tačaka i činjenici da su u zatvorenom prostoru kakav je autobus i najudaljeniji detalji zapravo prilično blizu, kamera čak i na samim krajevima slike uvek „uhvati“ dovoljno piksela da slika i posle softverskog ispravljanja ima dobre karakteristike. Tako se montažom rezultata samo jedne kamere Q22M dobija isti učinak kao da su instalirane četiri obične kamere - jednostavno i efikasno. Autobus gradskog prevoza je u potpunosti pokriven sa dve kamere – jedna je instalirana kod vozača, a druga u tzv. salonu – na plafon iznad platforme u visini srednjih vrata. Kamere su umrežene pomoću industrijskog Korenix Ethernet sviča koji može da radi u ekstremnim uslovima (visoke i niske temperature, vlažnost i sl.) i koji im obezbeđuje Power-over-Ethernet napajanje. Na SD karticu i sa njeSnimljeni materijal se obično skladišti pomoću umreženog NAS uređaja, ali ovde je primenjeno drugačije rešenje bez eksternog storage-a. Q22M ima slot za SD kartice koje služe kao interna memorija, na koju staje čak 18 sati videomaterijala snimljenog u rezoluciji od 1 Mp. Pored jednostavnije instalacije, na ovaj način su izbegnuti i potencijalni problemi pri kretanju vozila, pošto je, za razliku od hard diskova u tradicionalnim NAS uređajima, fleš memorija otporna na potrese. Jedan Ethernet priključak sa Korenix sviča je izveden tako da se na kraju smene u garaži sistem poveže na računar i sav snimljeni materijal prebaci na sigurno mesto, radi trajnog skladištenja. Budući da se podaci prenose Ethernet mrežama, nije teško zamisliti ni implementaciju WiFi interfejsa preko kojeg bi se podaci prenosili kad god se vozilo nađe u zoni nekog hot spot-a. Da li uopšte treba posebno naglašavati značaj ovakvih sistema? Problemi s nasilnim putnicima, osioni kontrolori, nesavesni vozači, džeparoši koji operišu po prevozu... Svemu ovome bi se brzo stalo na kraj kada bi autobusi bili pod stalnim nadzorom. Dva autobusa su, doduše, kap vode u moru, ali je Univerzijada dobar povod da se nešto ovakvo promoviše. Ostaje da se vidi da li će gradski oci odrešiti kesu i nakon što ovaj veliki sportski događaj protutnji prestonicom. Korisne adrese:
Vucomm
|
|