PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Hardver Hardver
PC #162 : Januar 2010

 Naslovna  Sadržaj 
Voja Gašić, Bojan Stanojević  

Samo vas gledamo - u Full HD-u!

Domaći kablovski distributeri uveli su u ponudu i HDTV kanale - ako ste do sada izbegavali da kupite nov televizor zato što na njemu niste imali šta da gledate, ostali ste bez argumenata. Zato krenite u kupovinu, a mi ćemo vam pomoći da napravite pravi izbor

Vreme televizije visoke definicije je konačno dlo: iako se o njoj priča već decenijama, dugo se sve završavalo na priči, da bi se zatim na pojedinim satelitskim kanalima stidljivo pojavili probni sadržaji. Ni u razvijenijim zemljama HDTV programi dugo nisu uzeli maha, ali su ipak neki distributeri počeli sa emitovanjem. U godini koja se upravo završava njima su se pridružili i domaći distributeri; ponuda je za sada skromna, ali će mnoge korisnike privući sportski i naučni kanali, a u budućnosti treba očekivati širi izbor.

Upotrebna vrednost HD televizora tako raste - do sada ste sadržaje visoke definicije mogli da gledate samo ako su oni bili snimljeni na Blu-ray diskove ili neke druge medijume, dok ste sa TV programom bili "osuđeni" na sadržaje standardne definicije, koji su često izledali gore nego na starim CRT televizorima. Sada možete da uživate i u TV programu, pa ako već nemate HD televizor, vreme je da razmislite o njemu. Treba "samo" izabrati pravi.

Standardi i rezolucije

Uobičajeno je da se TV programi visoke definicije emituju digitalno. O standardima smo već nekoliko puta pisali, pa ćemo ovom prilikom izbeći ponavljanje (pogledajte PC #151), tim pre što sada prevlađuje 1080p (Full HD) modeli. Programe (i video-snimke) snimljene po ovom standardu možete da pratite i na televizorima niže rezolucije, ali neće biti prikazani svi detalji. Ako kupujete nov televizor, preporučujemo da bude Full HD - nema razloga da investirate u zastarelu tehnologiju, a razlike u ceni su male.

LED ili LCD

Pozadinsko osvetljenje LCD ekrana sa LED diodama ima nekoliko prednosti nad klasičnim fluorescentnim - troši manje energije, dugotrajnije je (ako su diode kvalitetno izrađene), pun osvetljaj se postiže odmah po uključenju a ne nekoliko minuta kasnije i omogućava širi kolorni gamut. Vrhunski modeli televizora su i ranije koristili ovu tehnologiju, ali nije bilo agresivnog reklamiranja.

Ovog proleća stvari su se donekle izmenile - proizvođači su počeli da dele televizore u dve kategorije: LCD i LED, stvarajući utisak kod neobaveštenih kupaca da se radi o potpuno novoj tehnologiji, u kojoj sliku formiraju LED diode umesto LCD matrice. Nemojte nasedati ovakvoj nomenklaturi - ono što se u propagandnom materijalu naziva LED televizorom nije ništa drugo nego LCD sa LED pozadinskim osvetljenjem, a pravi LED ekrani su oni koje viđamo na trgovima; za njih nemate ni prostora ni para. U Americi, gde su lažne reklame pod udarom zakona, već su pokrenuti sudski postupci protiv ovakvog tržišnog nastupa.

Vrhunski prošlogodišnji modeli su imali elektroniku koja je kontrolisala osvetljaj pojedinačnih LED dioda, čime se dobijao bolji kontrast. Ne možemo tvrditi da takvih televizora nema i danas i da ih neće biti ubuduće, ali ćete ih teže naći. U najkraćem, LED TV je bolje rešenje nego klasičan LCD, ali od njega nemojte očekivati čuda. Na pitanje da li je razlika u ceni opravdana nije lako odgovoriti - ako izuzmemo pomenutu tehnologiju sa kontrolom pojedinačnih dioda, sva je prilika da je proizvodnja LED pozadinskog osvetljenja jeftinija u odnosu na fluorescentno, tako da je visoka cena takvih televizora rezultat tržišnih uslova. Verujemo da će se situacija u dogledno vreme promeniti.

Šta smo testirali i kako

Budući da su televizori glomazni a redakcijski prostor ograničen, spakovali smo laptope sa programima za testiranje karakteristika ekrana i HD filmovima i krenuli u obilazak prodavnica. Zadovoljni smo onime što smo zatekli: ponuda je bogata i prevlađuju novi modeli, mada ima i starih. Pre godinu dana, posle mnogo razmišljanja, doneli smo hrabru odluku da predstavimo samo televizore pune HD rezolucije, iako je u ponudi bilo mnogo tzv. HD Ready modela. Ove godine nismo mnogo razmišljali: Full HD televizori prevlađuju, a i prodavci su nas podržali konstatacijom da kupci većinom traže visoku rezoluciju.

Full HD ponuda je uklonila dileme i reklamne zamke kojih je prošle godine bilo u velikim količinama - kriptične oznake poput HD Ready 1080p input bile su šarena laža, i sada ih nema - vidite mnogo jasniju i pošteniju oznaka Full HD. Ima drugih reklamnih detalja koji mogu da privuku pažnju (i skrenu pažnju sa bitnijih stvari), ali manje su šanse da ozbiljnije pogrešite.

Većina proizvođača je televizore svrstala u serije koje obuhvataju modele (približno) istih karakteristika a različitih dijagonala. Zbog toga smo odustali od prakse da televizore delimo po dijagonali i predstavljamo ih po brendovima; u suprotnom bismo morali da po nekoliko puta opisujemo praktično istovetne modele. Ipak, dodelili smo po tri nagrade "Izbor urednika" i "Najbolja kupovina", za modele manje od 40", od 40" do 46", i za 46" i veće.

Za detaljan opis televizora, tabelu karakteristika i preporuke urednika pogledajte PC #162.