|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Aleksandar Veljković | |||
Pronađite pravi put |
|||
Satelitska navigacija je za većinu vozača postala svakodnevna alatka, ali je tražnja za GPS uređajima sve veća - nove generacije donose veću preciznost i dodatne usluge, a outdoor navigacija doživljava pravi bum zahvaljujući integraciji vektorskih i rasterskih mapa. Pogledajmo šta se sve nudi i ima li promena odnosa među brendovima |
Najčešće se pod pojmom navigacije podrazumeva navigacija u automobilu na asfaltu, jer uređaji namenjeni upravo takvom pronalaženju puta od tačke A do tačke B čine preko 80% prodaje GPS-ova u svetu. Ali, GPS kao sistem za orijentaciju ima i druge primene, tako da ćemo u ovom pregledu pokušati da se dotaknemo i potreba onih manje zastupljenih ciljnih grupa, u želji da presek koji vam dajemo bude kompletniji. Brendovi i trendoviAko ste imali stav o brendovima na tržištu GPS navigatora prošle godine, nema nikakvog razloga da ga sada promenite: Garmin i dalje drži lidersku poziciju (to je jedini brend koji je ozbiljnije zastupljen i van domena automobilske navigacije), ali to ima svoju cenu, Mio nije bitnije promenio kontroverznu Seeker softversku platformu (što im je u protekloj sezoni donelo tek polovičan uspeh na tržištu), Becker i dalje pravi veoma kvalitetne uređaje sjajnog korisničkog interfejsa, koji pretenduju da ponude najviše za uloženi novac, a Prestigio hvata priključak, namećući se kao jeftin domaći brend koji štrči iz gomile. Na domaćem tržištu videćete i druge proizvođače manje poznatih imena, koja uglavnom cena prodaje. Jedino značajno svetsko ime koga na domaćem tržištu praktično nema jeste Tom Tom, koji (ako je suditi po kartografskoj podršci) ne pokazuje ambicija za nastup kod nas. Sve su češći smart telefoni sa integrisanim GPS-om za navigaciju. Korišćenje istog uređaja za sve geografsko-komunikacione potrebe ima svojih mana, ali je Mio ozbiljno iskoračio u smeru pretvaranja naprednijih navigatora u multimedijalne centre, pa je i pojava njihovog netbook modela Mio Litepad logičan sled događaja; sa njime imate potpunu slobodu izbora GPS softvera (na raspolaganju su vam sve PC aplikacije te vrste), tako da uređaj deluje privlačno i za one kojima je GPS potreban za profesionalnu akviziciju prostornih podataka. Njegovu ergonomsku montažu u vozilu olakšava i činjenica da se ekran u odnosu na tastaturu može rotirati za čitavih 180 stepeni. Trend je i sve bolja podrška za ažuriranje kartografije na uređajima preko Interneta, što danas nude svi vodeći proizvođači (eto razloga da ne kupujete jeftin navigator proizvođača za koga nikad niste čuli - ako nešto "zaškripi", prepušteni ste sebi... i GPS forumima). Kartografija se ažurira u proseku na svakih 2-6 meseci, pri čemu je dobijanje novih verzija karte uglavnom besplatno. Kod skupljih modela podrazumevaju se karte čitave Evrope i poneke zemlje pride (Mio pokriva 44 zemlje). Softver svih proizvođača je dobio podršku za prikaz 3D modela građevina (u Srbiji tek poneka značajnija zgrada u Beogradu ima 3D model), kao i asistenciju za pravilno prestrojavanje na autoputevima (lane assist). 4,3" je kod auto navigatora postala osnovna dijagonala ekrana (uske ekrane dijagonale 3,5" danas imaju samo niskobudžetni i zastareli modeli), uz trend da su sve češći modeli sa dijagonalama od 5", pa čak i od 7". Bluetooth handsfree funkcionalnost ćete naći kod skupljih uređaja, kao i TMC (još dugo beskoristan u Srbiji), a FM predajnik je dobrodošla mogućnost da zvuk sa navigatora emitujete preko audio sistema samog automobila. Reći ćete - to smo sve imali i prošle godine - šta je novo? Hardverski gledano ne mnogo, ako izuzmemo Garmin ecoRouteHD interfejs ka centralnom računaru automobila, čije je izbacivanje na tržište ponovo odloženo za nekoliko meseci; deluje da tu komunikaciju treba "ispeglati". U sklopu širenja multimedijalnih mogućnosti, Mio nam uskoro obećava dva modela iz Spirit TV serije (sa ekranima od 4,7" i 7"), koji će uz sve što smo do sada viđali imati i ugrađen TV tjuner... Za detaljan opis 25 GPS uređaja, tabelu karakteristika, cene i preporuke pogledajte PC #166. |
|