PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #167 : Jun 2010 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

Zapremina piksela

Pikseli su deo bitmape, dok vokseli imaju istu ulogu u 3D prostoru. 3D Coat je program za operisanje sa vokselima visokih aspiracija - da vidimo šta može nove verzija 3.2.10.

(kliknite za veću sliku)

Voksel (volumetrijski, tj. zapreminski piksel) je, kaže popularna Wikipedia, kubni element koji predstavlja vrednost na ravnomernoj mreži u 3D prostoru. Dakle, postoji analogija između piksela koji predstavlja 2D podatke u bitmapi i voksela koji radi sličnu stvar u trodimenzionalnom prostoru. Još jedna sličnost je u tome što vokseli ne čuvaju sopstvene koordinate poput piksela, već im se pristupa relativno u odnosu na položaj ostalih voksela. Ukratko, 3D objekti stvoreni voksel tehnologijom imaju skoro sve osobine 3D rastera. To znači da njihova unutrašnjost ne mora biti homogena (ili šuplja kao kod klasične 3D geometrije), pa su zbog toga vokseli pogodni za upotrebu u medicini i mnogim inženjerskim disciplinama koje izučavaju unutrašnju strukturu 3D objekata iz realnog sveta.

Voxel populi

Vokseli su matematički predstavljeni vrednostima [0..1] u 3D matrici. Površina voksel objekta je tamo gde je vrednost voksela 0,5. Sa stanovišta implementacije u 3D softveru, vokseli su tačke u 3D prostoru koje sadrže informacije o zapremini i boji. Pored svih prednosti, oni imaju i nedostataka. Jedan je i to što 3D objekti ne mogu biti atom‑tanki kao kod dvostranog vektorskog poligona.

(kliknite za veću sliku)

Voksel tehnologija nije nova, ali je tek sada sazrela, a i hardver je napredovao. Ova tehnologija omogućava alate poput Planar‑a, koji služi za odsecanje ili poravnavanje ivica. Čini se da bi se to lako moglo izvesti Boolean alatom u svakom pristojnom poligonalnom modeleru, ali Planar automatski sređuje ivice „odsečenih“ objekata, a naravno da nema govora o pobrkanim normalama ili problemima sa UV mapama. Uz sve to, alat je vrlo interaktivan.

Još jedan od voksel alata sa potencijalom je Sketch. Iako je dodat još u 3.01 iteraciji 3D Coat‑a, nije izgubio na atraktivnosti. On će od crno‑belih slika za sve tri projekcije načiniti početni oblik vašeg objekta, koji ćete kasnije moći da ulepšavate. Sačuvaće proporcije sa skice, a do prvih verzija (npr. za animatronike) dolazite uz vrlo malo truda. Sketch će prihvatiti i skice koje nisu jednobitne (crno‑bele), ali će svaka boja koja nema RGB vrednost 255, 255, 255 biti rupa u projekciji. Zbog toga se isplati „varikinirati“ skice tako da ne sadrže nepotrebne detalje pre nego što krenete u Sketch.

Pogled na novu verziju

(kliknite za veću sliku)

Filozofija programa 3D Coat je drugačija od filozofije tržišnih lidera. Pre svega, softver će se „polomiti“ oko toga da vam dozvoli nedestruktivne promene na modelu. Pošto svoj rad možete čuvati u lejerima, svaku novu fazu možete prvo probati na svežem lejeru, što će vam omogućiti bezbolan povratak na prethodno stanje. Osim toga, rad s teksturama je veoma intuitivan i fleksibilan, bez obzira na to da li ih koristite za oslikavanje objekata ili modeliranje detalja. 3D Coat će vam omogućiti da pomerate, skalirate, čak i deformišete teksturu, i da tako projektovane detalje četkicom prenesete na model. Ova tehnika nudi veliku slobodu u radu, naročito ako se ne libite eksperimentisanja i improvizacije.

Novi 3D Coat ima dve četkice za vajanje mišića i jednu za vajanje tetiva. Iako je osnovna namena „mišićnih“ četkica vajanje po površini modela, moguće ih je koristiti i u „slobodnom“ 3D prostoru za modeliranje krila i sličnih organolikih tvorevina. Od opcija, mišićne četkice imaju umekšavanje (smoothing) i mogućnost da se potezi četkicama nanose isključivo po površini objekta. Ukoliko ova opcija nije uključena, novostvoreni oblici će usedati dublje u geometriju po kojoj se nanose.

(kliknite za veću sliku)

Mišićne četkice su odlična ideja koja će promeniti radni tok modeliranja organolikih 3D likova. Ipak, još poneka opcija na ovom alatu bila bi dobrodošla, recimo mogućnost interaktivne kontrole poprečnog preseka mišića, maštovitija podešavanja za simetriju, mogućnost automatskog blendovanja mišića u tetive u epsilon blizini zglobova, virtuelni linijski vodič za anatomski korektnu mišićnu strukturu... S mišićnim četkicama se radi samo u manuelnom režimu, a čini se da bi bilo mesta za neki parametarski poluautomatski režim, u kome bi softver mogao da predloži anatomski korektno rešenje za određeni deo geometrije, koje bi bilo polazna tačka za modelere.

Novi 3D Coat donosi i free form primitives (ffprimitives). Te osnovne operacije možete preoblikovati klasičnim deform kavezom, a zatim ih tako promenjene koristiti kao kockice u gradnji kompleksnijih objekata. Kontrola primitivama je odlična, od klasičnih transform alata (Move, Rotate...), preko lokalne simetrije do mogućnosti da vrednosti za tačke deform kaveza postavljate ručno u tabelu.

Retopološka nirvana

(kliknite za veću sliku)

Jedna od jačih strana 3DC‑a jesu alati za retopologiju, koji su važni za gejming industriju, ali i za produkciju bilo kog nivoa. Retopologija je aktuelna tema u krugovima stvaralaca 3D sadržaja zato što se sve češće koriste 3D skeneri ili modeli rađeni ZBrush‑om. Takvi modeli su komplikovani za manipulaciju, oslikavanje i animiranje, znatno produžavaju vreme za render i potrebno je mnogo memorije i procesorske snage.

3D Coat je ovoj temi posvetio jedan od svojih pet modula. Osnovni alat za retopologiju je Points&faces – omogućava da po topologiji modela visoke rezolucije postavljate tačke koje kasnije možete povezivati u poligone. Na mestima koja su previše gruba možete dodati međuivice uz pomoć Split rings opcije. Quads na razne optimizovane načine omogućava da dodajete četvorouglove koji se bar sa dva verteksa graniče sa susednom postojećom geometrijom. Extrude ivica stvara nove poligone, ali, kao i svaki drugi retopo‑alat, poštuje profil geometrije na kojoj se koristi.

(kliknite za veću sliku)

Retopo‑modul ima i nekoliko odličnih alata za prilagođavanje / uređivanje nove topologije: ivice možete „klizati“ po geometriji, možete četkicom umekšavati novu topologiju, novostvorene poligone možete uklanjati i ponovo stvarati itd. 3D Coat se hvali Retopo‑modulom pošto je skup alata potpun, a njihova međusobna saradnja i integracija u 3D Coat‑ov radni tok su na vrlo visokom nivou.

Novo iskustvo

Vokseli su fleksibilni, slično NURBS tehnikama nude beskonačnu rezoluciju u finalnom proizvodu, ali su često znatno brži od NURBS‑a. U isto vreme, dostupni alati se ne razlikuju previše od alata u poligonalnom modeliranju, ali su intuitivniji i lakši za učenje. Još jedna lepa osobina voksela je da se s njima mogu modelirati podjednako dobro organski i čvrsti, geometrijski oblici.

(kliknite za veću sliku)

Nameće se poređenje sa ZBrush‑om i piksol tehnologijom. Možda je ovo poređenje pomalo nategnuto jer je ZBrush najbolji program u 3D svetu, dok se 3D Coat tek probija. Ipak, vokseli (3D) i piksoli (2,5D) imaju mnogo toga zajedničkog i u budućnosti će neminovno ukrstiti mačeve. 3D Coat‑u predstoji period smirivanja skupa funkcija, rada na stabilnosti aplikacije i interfejsu, ali je već sada ovaj softver ozbiljna alternativa na koju vredi računati.

Kretanje kroz 3D prostor u 3D Coat‑u ne zahteva komplikovane prečice na tastaturi i akrobatiku sa mišem. Pritisak na Alt i jedan od tri tastera na mišu jesu sve što treba da zapamtite. U situacijama kada možete pointerom da „bocnete“ prazno mesto na 3D prikazu, a pri tom niste odabrali alat, ne morate koristiti ni Alt. Odziv sistema je brz, čak i na skromnom hardveru. Ukoliko radite na „težim“ modelima i ozbiljnijoj produkciji, a posebno ako ćete češće i obimnije koristiti voksele, podrazumeva se da imate neku moderniju grafičku karticu koja će adekvatno odgovoriti na izazove produkcije. Iako su ATI‑jeve kartice ovih meseci vrlo popularne zbog boljeg odnosa brzine, potrošnje i cene, 3D Coat nudi podršku za CUDA tehnologiju pa nije zgoreg još jednom pogledati u NVIDIA tabor. Masivnije vokselisanje svakako će biti mnogo zabavnije ukoliko odziv ne izgleda kao trećerazredni stop‑motion, a, nažalost, Stream i OpenCL su na podužem štapu, što nam svima znatno smanjuje izbor. 3D Coat instalira dve varijante svog EXE fajla (OpenGL i DirectX), pa je izbor na vama. Tokom nekoliko nedelja igranja sa 3D Coat‑om iskusili smo samo dva neprijatna „iskakanja iz šina“ sa DX verzijom, dok je GL verzija bila čvrsta kao stena.

(kliknite za veću sliku)

Interesantno je i to da 3D Coat uvozi .obj, .fbx, .lwo, .stl i .ply, ali u izvozu nema podrške za odlični .fbx, dok su ostali formati podržani. To znači da je Autodesk‑ova baterija 3D proizvoda slabije podržana nego neki drugi paketi, mada je .obj široko rasprostranjen, tako da svi mostovi ipak nisu spaljeni.

U posvećenost Pilgway tima korisnicima ne treba sumnjati – 3D Coat će vam za razumnu cenu ponuditi ozbiljan set 3D alata. Dokumentacija uvek može da bude bolja, ali je i ona znatno poboljšana u odnosu na prethodne verzije, a Web sajt je prepun korisnih informacija. Na raspolaganju su vam još i korisnički forum, kao i mnoštvo YouTube snimaka posvećenih ovom programu. Drugim rečima, nećete pogrešiti ako se odlučite za ovaj softver.