| (kliknite za veću sliku) |
Da li ste znali da suprvi automobili, posle onih na parni pogon, bili električni? Pravili su manje buke, bili su udobniji,jednostavniji i bezbedniji jer motor nije morao da sestartuje kurblom. PrviPorscheP1 iz 1898. godine je bio električni automobil; navodno je mogao da pređe 79 km s jednim punjenjem i da "juri"34 km/h. Ako ćemo pravo, ovo bi na beogradskim ulicama i danas moglo biti dovoljno, doduše uz malo veću brzinu. Ipak, male baterije i dugo punjenje nisu moglida konkurišu novim benzinskim motorima bez kurbli (uveden je mali elektromotor samo za to), benzin je bilo lakše naći nego električnu energiju za punjenje i... ostalo je istorija.
Tehnologija je u međuvremenu napredovala na svim poljima. Benzinski motori su postajali sve komplikovaniji da bi iscedili što više energije iz goriva a (zahvaljujući i Nikoli Tesli), elektromotori su postali jednostavniji, efikasniji i dugotrajniji. Cena goriva je postala "nezgodna", gorivo "prljavo"i ograničeno, a električna energija jednostavnija za proizvodnju i svuda prisutna. Naftu, uglavnom, ne možete vaditi iz svoje bašte ili dvorišta,a struju možete praviti na krovu kuće. Još kad su i baterije dovoljno napredovale, napravljen je potpun krug - električni automobili postaju trend.
Shvativši sve ovo, Elon Musk je otkupio i nastavio da vodi kalifornijsku firmu TeslaMotors, koja proizvodi električneautomobile. Kaže da je hteo da pokaže da električni auto ne mora da bude spora, dosadna igračka. Posle inicijalnog modela Roadster, na tržište je izbačen trenutno aktuelniTeslaModel S,koji je digao veliku prašinu. Najprodavaniji je automobil bilo koje vrste u Norveškoj, najsigurniji na svetu (kažu,sigurniji i od tenkova, jer tenkove ciljaju, a "Teslu" ne) i uzburkao je zakonodavce u SAD zbog načina prodaje. Ankete kažu da su vlasnici Modela S zadovoljniji svojim kolima od bilo kojih drugih. Da vidimo zašto...
Mobilni na četiri točka
| (kliknite za veću sliku) |
Da nema slika koje odmah odaju o čemu se ovde radi, početak članka bi mogao da zvuči kao opis kakvog mobilnog telefona. Za razliku od klasičnih automobila, nema mnogo tastera i poluga - oisim manje-više standardnog volana, pedale za ubrzavanje (ne, nije gas, jer nigde nema gasa) i kočnice, tu su samo još tasteri za uključivanje sva četiri migavca, otvaranje pregrade za stvari i par dirki za uključivanje unutrašnjih svetala. Svim ostalim se upravlja preko centralnog FullHD (1080*1920), vertikalno postavljenog ekrana osetljivog na dodir, dijagonale čitavih 17 inča (43 cm). Kao i na telefonima i tabletima, na statusnoj linji na vrhu je ikona baterije koja je duhovito mala, a pokazuje koliko još ima energije u akumulatorima koji se protežu čitavim podom automobila, obezbeđujući kapaciteta od 60 ili 85 kWh. Da, u pitanju su kilovat-sati, ekvivalent nekoliko desetina hiljada trenutno najvećih telefonskih baterija. Baterija od 85kWh je, ustvari, sastavljena od oko 7000 ćelija sličnihonim iz prenosivih računara.
U cenu Modela S je uključena ibarem četvorogodišnja pretplata na 3G mobilni Internet koji automobil koristi za komunikaciju s proizvođačem, mape, TuneIn radio (u Evropi) ili Slacker(u Americi) Internet radio, te ugrađeni Webbrowser. Auto ima i APIkojim posebna aplikacija na mobilnim telefonima (postoje varijante za Android, BlackBerry 10 i iOS uređaje) može da otključava, zaključava, otvara, zatvara, podešava klimu ili kontroliše i prati punjenje baterije i još par stvari. Naravno, u svakom momentu možete videti i gde vam je auto, a ako ste zabrinuti za svoju privatnost, sve te opcije možete i da isključite. LTE nije neophodan pošto i bez njega sve radi prihvatljivo brzo, čak i Google mape sa satelitskim pogledom. Ako je to baš potrebno, Tesla može da se priključi i na WiFi, bilo stacionarni ili mobilni hotspot.
| (kliknite za veću sliku) |
Korisnički interfejs liči na one na tabletima, ali sa fizički opipljivim efektima. Recimo, na slici automobila dodirnete krov i povučete ga na stranu na koju hoćete, a pravi krov će pratiti vaš prst. Posvećena je velika pažnja detaljima. Prikaz kola na ekranu odgovara vašim kolima - ako kupite crveni Model S,on će biti crven i na ekranu. Ako uzmete crni ili beli, biće crni ili beli... Ako uključite migavac ili pritisnete kočnicu, videćete kako se odgovarajuća svetla pale i gase i na ekranu. Sve to je, naravno, potpunobeskorisno, ali u isto vreme maksimalno zanimljivo i privlačno. S nezaobilaznim prepoznavanjem glasa i Internet radiom, muzičke želje samo treba da izgovorite, a Tesla će se potruditi da nađe i pusti pesmu. Tu je i zadnja kamera koja se automatski uključuje i slika sa nje prikazuje na ekranu kada krenete unazad - automobil je prilično veliki i širok, pa pomoć pri parkiranju dobro dođe.
Centralni ekran nije jedini: tamo gde su na "normalnim"kolima brzinomer i ostali instrumenti, Teslaima još jedan ekran. Na njegovoj sredini je brzinomer i merač potrošnje (ili punjenja baterije tokom usporavanja ili vožnje nizbrdo) dok je auto u pokretu, a inače pokazuje stanje automobila. Na levoj i desnoj strani se mogu postaviti razni drugi prikazi,recimo grafikon potrošnje u prethodnih 10, 25 ili 50km, muzika koju trenutno slušate i slično.
Operativni sistem
| (kliknite za veću sliku) |
Ovaj "mobilni"nije baziran ni na jednoj aktuelnoj telefonskoj platformi, već je posebno razvijen i radi pod Linux-om. Nove verzije softvera stižu automatski i automobil nudi da ih instalira odmah ili u zadato vreme, pošto čitava procedura može da potraje, a za to vreme auto nije u voznom stanju, pošto računar upravlja pogonom, pa čak i kočnicama i"volanom". Zahvaljujući tome Model Spomaže pri polascima na velikom nagibu tako što automatski ne dozvoljava da auto krene unazad. Moguće je podesiti osećaj volana (sportski, standardni ili komforni) koji najverovatnije primenjuju različit intenzitet servo volana. Za one koji su navikli na automatske menjače moguće je uključiti režim u kome čim pustite kočnicu auto kreće. Za sve ostale, a i zarad uštede energije, ovu opciju ima smisla isključiti.
"Menjač"zapravo ne postoji, pošto njime, u minimalnoj meri, upravlja računar, i to na način koji može da vas iznenadi. Realno, nema šta da se menja - prenos, naravno, postoji ali je fiksan, tj. auto ima samo jednu mehaničku brzinu. Nema čak ni rikverc, već polugom na volanu kažete računaru da li želite da idete napred, nazad, da budete parkirani ili da ga "izbacite iz brzine"radi vuče, naprimer. U slučaju da hoćete da vozite unazad, računar komanduje motoru da okreće unatraške- posebni mehanički zupčanici nisu potrebni. Teoretski, Tesla Model S bi mogao da ide unazad brzinom od 200 km/h, ali softver zabranjuje takvu avanturu.
Zbog svega toga sa softverom nema šale: računar mora prvo da upravlja kolima, pa tek onda sve ostalo. I nema mesta za nestabilni operativni sistem. Računar kontroliše i proklizavanje i radi korekcije u roku od milisekundi. Zbog toga Tesla sa svojom zadnjom vučom postiže izvanredne rezultate na klizavom terenu, čak i u poređenju s klasičnim automobilima s pogonom na sva četiri točka, čije su reakcije na promenu uslova i terena daleko sporije i grublje - elektromotori daleko brže i preciznije reaguju od benzinskih.
Za opis raznih podsistema i elektronike u Tesla luksuznom automobilu, iskustva s električnim pogonom, proračun cene kilometra i analizu isplativosti pogledajte PC#210.
|