PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #30 : Decembar 1997 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

3D Studio MAX 2

Stigla je i nova verzija paketa 3D Studio Max - hoće li on učvrstiti firmu Kinetix na samom vrhu rendering tržišta?

Paket 3D Studio je još od DOS početaka bio dominantna aplikacija, sa zasluženo neskromnim apetitima, kako po pitanju resursa, tako i po pitanju položaja na tržištu. Pred svaku novu verziju u beogradskim "render krugovima" kruže glasine da je napokon uveden pravi ray-trace. Kako se to nije desilo, korisnici su morali da se zadovolje drugim novitetima, koji su 3D Studio učinili najpopularnijim programom te vrste. Za toliku popularnost zaslužno je jako kvalitetno i brzo phong senčenja, koje se nosilo sa oskudnim implementacijama ray-trace algoritama u drugim programima.

S pojavom ozbiljnijih ray-trace programa, 3D Studio je dobio metal rendering i ray-trace senke. Čekanje na pravi ray-trace se proteglo i sa prelaskom na Windows platformu - "mazanje očiju" je još jednom "prošlo", uz neke refrakcione mape i realan dobitak u kvalitetu korisničkog interfejsa. Sa novom verzijom konačno je nastupilo i ono "napokon" sa početka teksta.

Stvarno nešto novo

Vizuelne promene ne znače uvek stvarne, kvalitativne promene. MAX 2 ne donosi vizuelnu promenu - sa izuzetkom nekoliko detalja, promene na korisničkom interfejsu su kozmetičke. Kinetix je dobro procenio situaciju: korisnički interfejs je već dovoljno dobar, MAX-u je manjkalo nešto drugo.

Pre svega, svi ozbiljni korisnici MAX-a su se žalili na nedostatak NURBS tehnike modeliranja, koja postoji u drugim programima. Iako je preuranjeno govoriti o kvalitetu MAX-ove implementacija NURBS-a, čini se da je Kinetix ozbiljno rešio da tehnologiju potpuno integriše u svoj proizvod. To se vidi po tome što je pored mogućnosti modeliranja pomoću NURBS-a omogućeno i direktno animiranje, što se ređe viđa u rendering programima. Poučeni dosadašnjim iskustvom "dobijanja na kašičicu", kada je 3D Studio u pitanju, konačni sud ćemo ostaviti za neki od sledećih brojeva.

Možda je još važnije što je MAX "napokon" dobio pravi ray-trace: U editoru materijala, koji je vizuelno i kvalitativno pretrpeo najveće promene, od sada možete setovati ray-trace materijale. Dostupni su svi parametri ray-trace algoritma, kojih ima dosta. U jednom od prethodnih brojeva "PC"-ja pisali smo da potpune implementacije ray-trace algoritma nema, te da je jedino što se stvarno boduje kvalitet dobijene slike. Za relativno kratko vreme, došli smo do interesantnih rezultata: kvalitet refrakcije, refleksije i senki predmeta je na visokom nivou, što ukazuje na pravi ray-trace; argument je i vreme potrebno za render krajnje jednostavne scene. Đavo nam nije dao mira, pa smo istu scenu (ploča sa šah poljem, kugla od 2000 poligona od stakla i jedna ray-trace spot-lampa) napravili i u LightWave-u. "Rendali" smo u 640*480 rezoluciji, bez anti-aliasing-a, vodeći pri tome računa da ni u jednom od programa prilikom renderinga ne dođe do swap-ovanja. Rezultat je bio 0:44 prema 2:49 za LightWave. Ipak, ono što uštediš na mostu, platiš na ćupriji: MAX je mnogo bogatiji opcijama, što u profesionalnim vodama može da igra značajnu ulogu.

Puna kola noviteta

Kinetix tvrdi da nova verzija donosi preko hiljadu noviteta i da su mogućnosti osnovne verzije "triplirane". Sitna poboljšanja su ravnomerno raspoređena svuda, ali ćemo detaljniju analizu efekata blinn shading, thin wall refraction, reflection dimming, hijerarhiju dinamike, motor, push SpaceWarp-a, Auto Boning sisteme, gomilu novih shader-a i mnogo drugog ostaviti za sledeći broj.

Nova verzija ne koristi plug-in dodatke starog MAX-a - ako pokušate da "podmetnete" neki od njih, sledi rušenje sistema. Ako je scena rađena u verziji 1.x, "dvojka" će vas uljudno upozoriti da je verzija datoteke stara i da bi bilo dobro da je snimite. Kada to jednom završite, sve će raditi normalno.

Problem nekompatibilnosti plug-in dodataka je nezgodan, ali podrška novom MAX-u neće izostati. Tako tvrdi i firma Digimation - sa njihove Web strane možete skinuti patch uz koji će stari plug-in-ovi raditi; ovakve poteze će u skoro povući i druge firme koje podržavaju MAX.

Sigurno je da je MAX 2 nešto novo i vredno: po novim kvalitetima i broju opcija lako se može meriti sa bilo kojim render paketom u bilo kojoj klasi. Uspeh nove verzije garantuje i činjenica da će za korisnike prelazak biti bezbolan, a dobitak značajan. Čini nam se ipak da je novi MAX nešto zahtevniji od starog, ali sasvim je jasno da bez jače Pentium konfiguracije i bar 64 MB RAM-a niko ne razmišlja o bavljenju ovim poslom. Kako će se novi MAX snaći u našim krugovima, pokušaćemo da vam prenesemo u sledećem broju "PC"-ja.