PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #88 : April 2003

 Naslovna  Sadržaj 
Saša Marković  

Zvučna kiselina

Sve bi bilo jednostavno da pevačica nije otpevala prateće vokale u E-molu, da je basista odsvirao 20% brže i da loop koji uporno želite da upotrebite nije 98 bpm. Da li je za rešenje potrebno čudo? Ili ACID PRO 4.0...

Ako se vratimo nekoliko godina unazad, ovaj zadatak bi bio veliki izazov za sve softverske ili studijske alatke. Promena visine tona i dužine njegovog trajanja bez čujnih deformacija nije bila moguća. Mnogi proizvođači su pokušali da usavrše algoritme koji bi bili sposobni da izvedu obimnije korekcije (Logic, Cubase i Sonar, kroz plug-in-ove, neki editori preko svojih osnovnih funkcija, uključujući i Sound Forge; pogledajte „PC #87“), ali niko nije uspeo da dostigne rezultate najbolje „muzičke kiseline“, ACID-a. ACID PRO je od samog starta postao miljenik muzičara, a „nemoguća misija“ je preko noći postala jednostavna i veoma zabavna.

DJ iz dnevne sobe

ACID PRO 4.0 je sofisticirani loop aranžer. Njegov osnovni ekran toliko je jednostavan, da korisnika navodi na pomisao da je u pitanju igračka. Tri celine, editor, explorer i mikser, predstavljaju osnovu intuitivnog procesa pod nazivom pick-paint and play (izaberi, nacrtaj i reprodukuj).

U praksi to izgleda ovako: definišete brzinu projekta i osnovnu harmoniju, izaberete neki wav, prevučete ga na kanal i olovkom nacrtate koliko puta (taktova) treba da se ponovi. Ovaj crtački proces ponovite za svaki element koji čini projekat i sve je savršeno upakovano i spremno za reprodukciju. Ako vam ovo nije dovoljno, moguće je aranžman kreirati i brže od realnog vremena: dok je Acid u play modu, iscrtate događaje unapred i sve je ponovo automatski usaglašeno.

(kliknite za veću sliku)

ACID prati trendove: podržani su 16 i 24-bitni formati, frekvencije do 192 kHz, rad sa neograničenim brojem audio i (od verzije 4.0) MIDI kanala, kao i 5.1 surround miksovanje. Najbitniji novitet je podrška za ASIO drajvere, što je bio preduslov da ACID kontroliše VSTi soft instrumente, ali i da postane host za profesionalni hardver (koji se uglavnom isporučuje sa ASIO drajverima).

ACID ne konkuriše Sonar-u ili Cubase-u: osnovna razlika u konceptu odnosi se na sistem manipulacije elementima, jer kod ACID-a se wav-ovi smeštaju direktno u RAM memoriju, dok je kod ostalih primarno skladištenje na disku (izuzetak je SEK’D-ov Samplitude koji nudi oba modela). Ovakvo rešenje podrazumeva da su wav-ovi koji su u projektu kraći (moguće je definisati njihovu maksimalnu veličinu); ako prelaze zadatu vrednost, ACID ih tretira kao velike fajlove koji moraju da prođu proces mapiranja, pa možemo reći: koliko RAM-a, toliko muzike. Ako rad u ACID-u započnete sa već gotovim podmiksom, uvozom ovakvog fajla automatski se startuje Beatmapper, koji će (uz vašu asistenciju) odrediti brzinu i potom, prema njoj podesiti brzinu celog projekta.

(kliknite za veću sliku)

Efekt-sekcija je standardizovana za Sonic Foundry pakete, pa ACID dolazi sa pozamašnim spiskom od dvadeset realtime DirectX efekata. Ako već imate instalirane programe ovog proizvođača, svi će se „napajati“ iz istog izvora, čime se izbegava dupliranje. Što se tiče potencijala i načina na koji se efekti koriste, najbolje govore brojke: moguće je aktivirati do 32 efekta na kanal, 32 insert efekata i do 26 efekata na grupu! Novitet verzije 4.0 je mogućnost automatizacije ekvilajzera na kanalu, nekih filtera, vaha, flendžera i fejzera.

Rad sa MIDI-jem je najviše unapređen i sada on predstavlja značajnu komponentu ACID-a. Do verzije 4.0 bilo je moguće sinhronizovati rad programa sa nekim drugim sekvencerom preko MTC MIDI protokola, a implementacijom novih funkcija prestaje potreba prosečnog korisnika da napušta aplikaciju. MIDI kanale je moguće snimati standardno (realtime), korak po korak, kao i editovati u piano roll i list modu. Sa već pomenutom podrškom za ASIO drajvere, sada su kroz ACID direktno dostupni brojni VST instrumenti renomiranih proizvodača Steinberg, Neative Instruments, TC i sve to naravno uz kašnjenje (latency time) primereno profesionalnoj upotrebi. Sem toga, ACID može da komunicira sa DLS soft sintisajzerima i potpuno je podržana Yamaha OPT (Open Plug-in) tehnologija.

Surround 5.1 editovanje i miksovanje je podržano samo delimično. ACID može da radi 5.1 mikseve samo u audio domenu, ali za finalni izvoz je potreban dodatni softverski enkoder. Kako je Sonic Foundry već najavio AC3 enkoder i utility za DVD, nema razloga za kritiku.

pH vrednost

U bliskoj prošlosti stvarnih konkurenata nije bilo. Cakewalk je Plasma softverom pokušao da učini nešto, potom je slične mogućnosti dodao svom najjačem proizvodu Sonar-u, ali se konceptualno i kvalitativno najviše približio nemački odgovor pod nazivom Ableton Live (sada već u verziji 2.0). Sitnim doterivanjima, pogotovo u domenu rada sa CD pisačima (ili jednostavnim uključivanjem CD Architect-a u osnovni paket), ACID bi mogao da ostane suvereni vladar ovog segmenta tržišta. Sonic Foundry je slušao korisnike ACID-a i skoro sve zahteve sa liste želja ispunio u obliku verzije 4.0. Na vama je samo da oslobodite DJ-a, izaberete CD iz ogromne biblioteke specijalizovanih loop-ova i nacrtate novi hit!

Korisne adrese:

Pin Computers
http://www.pincomputers.rs