PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Komunikacije Komunikacije
PC #105 : Novembar 2004 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Esad Jakupović  

Oskari za Google i BBC

Međunarodna akademija za digitalne medije podelila je osmi put nagrade Webby, koje su u svetu poznate kao "Oskari za Internet". Istovremeno su glasali i korisnici Interneta...

Nagrade Webby izazivaju veliku pažnju svetske javnosti, jer je reč o najvišim priznanjima za Internet, koja prevazilaze lokalne, tematske, tehničke i dizajnerske nagrade. Nagrade Webby dodeljuje Međunarodna akademija za digitalne umetnosti i nauke (IADAS) sa sedištem u San Francisku. U akademiju je učlanjeno 550 ličnosti iz sveta medija, savremenih umetnosti, cyber kulture, informacionih tehnologija, zabave i politike. Među njima su, na primer, „suosnivač“ Interneta Vint Cerf, autor kultne knjige „Nevidljive mase" Howard Rheingold, dizajner Tetrisa Aleksej Pajitnov, muzičari Beck i David Bowie, predsednik firme Oracle Larry Ellison, kao i drugi poznati direktori, pisci, novinari, dizajneri Web sajtova i Internet stvaraoci iz raznih zemalja. Čast ženskog roda „spasavaju" kreativni direktor Webby projekta Tiffany Shlain te direktor i predsednik IADAS‑a Maya Draisin. Zanimljivo je da je i jedini član akademije sa područja exYU Aleksandra Kostić, kustos programa za vizuelne umetnosti u okviru Multimedijskog centra u Mariboru.

Prva faza u odlučivanju o nagradama Webby je prijavljivanje kandidata preko Interneta, što traje šest meseci od objave raspisa. U drugoj fazi, tokom dva meseca, posebno angažovani stručnjaci za Internet ocenjuju kvalitet sajtova i time pripreme uži izbor. Na kraju predlagani sajtovi u toku šest nedelja ocenjuju preko Interneta članovi akademije organizovani u petočlane ekipe. Kod ocenjivanja propisane stroge kriterijume, koji se odnose na sadržaj, strukturu i navigaciju, vizuelno oblikovanje, interaktivnost, funkcionalnost i opšti utisak, a posebno su razrađeni za svaku od kategorija. Tako se formira spisak 150 normiranih, po pet u svakoj od 30 kategorija. U finalnoj fazi 480 članova akademije IADAS obavlja grupno ocenjivanje i izabiranje najboljeg sajta za svaku kategoriju. Uporedo sa ocenjivanjem kandidata odvija se i glasanje posetilaca sajta Webby za priznanja nazvana „glas naroda" (people’s voice, vox populi).

Nakon što ih je Time proglasio nagrade Webby za „Oskare za Internet", BBC News Online je otišao korak dalje, kada je njegov urednik pre nekoliko godina napisao: „Zaboravite na Oskare – stižu ‘Webby‑ji’“. Za preterivanje je možda „kriva“ činjenica da je priznanje dobio i sam BBC News Online. Ove godine se poznati portal za novosti uzdržao, mada je BBC dobio čak tri Web Oskara, u kategorijama „Novosti”, „Obrazovanje” i „Sport”. Međutim, ako računamo i vox populi, nezvanični pobednik takmičenja postaje pretraživač Google, koji je pobedio u dve kategorije. Dve nagrade Webby primio je Apple, u kategorijama „Muzika" i „Trgovina".

Iznenađenja za 2005.

Akademija IADAS je 20. septembra na izmenjenom i poboljšanom Web sajtu objavila otvorenje 9. konkursa za nagrade Webby. Premda se najava promena mogla videti na starom sajtu desetak dana pre objavljivanja na novom, mnoge je iznenadilo gotovo udvostručenje broja kategorija, razvrstanih u tri grupe – poslovnu, potrošačku i specijalističku. Povećan je i broj ocenjivača: akademija je, naime, proširena za 110 stručnjaka raznih Internet specijalnosti, tako da sada ima ukupno 550 članova. Organizaciji takmičenja su se pridružili i novi sponzori – časopisi Adweek, Brandweek, Mediaweek, Fortune i Fortune Small Business. Mada to nije posebno naglašeno, uvođenjem poslovne grupe ukinut je konkurs za Webby Business Awards, koje su uvedene prošle godine i podeljene u novembru.

Rok za prijavljivanje kandidata za ovogodišnje nagrade bio je 31. maj, a u ocenjivanju učestvuje 70 članova akademije IADAS. Kriterijumi za ocenjivanje čije ćemo rezultate saznati za dva meseca razdeljeni su na dve grupe – stratešku i kreativnu. Strateški kriterijumi obuhvataju: ciljeve, inovativnost, izazove tržišta, resurse i sam uspeh. Kreativni kriterijumi obuhvataju sadržaj, strukturu i navigaciju, vizuelno oblikovanje i afirmaciju zaštitnog znaka, kao i funkcionalnost i interaktivnost. Deo rezultata glasanja vidite u tabeli – posetite ove sajtove i proverite zašto su najbolji.