|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Voja Gašić | |||
SMS4parking iz PSC-a |
|||
Među 14 domaćih kompanija koje su nastupale na CeBIT-u u okviru Nacionalnog štanda Srbije, najveće interesovanje kod stranih partnera pobudio je Pakom Solution Centar sa rešenjem za problem parkiranja u gradovima. Kako taj sistem zapravo funkcioniše? |
Zajednička ocena je da su sve srpske kompanije zadovoljne ovogodišnjim nastupom na CeBIT-u koji je organizovala Agencije za strana ulaganja i promociju izvoza (SIEPA). Svačiji nastup je, naravno, značajan, ali je većina kompanija prikazala pre svoj potencijal sa izraženom željom za outsourcing, a relativno je mali broj kompanija (poput Novatronic-a i Perihard-a) ponudio zaokružene proizvode, tehnologije ili rešenja. Pakom Solution Centre spada u firme koje ne nude samo razvoj softvera, konsalting i implementaciju (mada su i ove delatnosti u njihovom portfoliju), već je na CeBIT došao sa potpunim i zaokruženim rešenjem SMS4parking, koje obuhvata infrastrukturu, softver i servise neophodne za rešenje problema parkiranja u gusto naseljenim urbanim sredinama - dakle gradovima koji kubure sa parking prostorom. Iskoristili smo priliku da sa Vladimirom Džodžom, generalnim direktorom PSC-a, porazgovaramo o ovom rešenju i kompaniji PSC. Od ideje do rešenjaIako odavno pratimo razvoj sistema SMS4parking, stvari su se poslednjih meseci bitno promenile... Da, bile su to povoljne promene. Pre svega, nastup na CeBIT-u izazvao je dosta interesovanja kod stranih partnera, pa uskoro očekujemo i neke konkretne rezultate na tom polju. Za nas je, ipak, mnogo važnija činjenica da smo potpisali ugovore za implementaciju rešenja SMS4parking u Subotici i Somboru i da je ta implementacija već u toku. Konkurisali smo i pobedili na tenderima za poslove samo na osnovu rešenja, bez ikakvih "urgencija". Značajno je, naravno, i što su čelni ljudi ovih gradskih Vlada pravi "domaćini", pa su shvatili prednosti našeg projekta. Drugi razlog i motiv da što pre završimo implementacije je da možemo da pokažemo konkretan rezultat predstavnicima ostalih gradova u Srbiji koji imaju problem parkiranja, ali i zainteresovanim stranim partnerima. Kako je PSC odlučio da počne razvoj jednog ovako obimnog projekta? Čini nam se da se početak razvoja poklapa sa uvođenjem SMS plaćanja parkinga u Beogradu - da li je razvoj SMS4parking-a uticao na stvaranje Pakom Solution Centra? Uvođenje sistema u Beogradu bilo je inicijalni impuls za razvoj. Znamo koliko je bila teška situacija sa parkiranjem u Beogradu pre uvođenja "mobilkomerc" sistema za naplatu parkinga. U trenutku kada se o tome odlučivalo, mi smo predložili da počnemo sa razvojem rešenja kod nas, ali se gradska Vlada odlučila za gotovo rešenje. Bila je to pragmatična i, verovatno, ispravna odluka, jer je problem bio veliki i trebalo ga je otkloniti što pre. Pakom grupacija je ipak nastavila sa razvojem sopstvenog rešenja, delom zato što su već bili angažovani neophodni resursi, a delom zbog toga što smo bili čvrsto ubeđeni da možemo da napravimo savremeniji, fleksibilniji i jeftiniji sistem. Pored toga, već su bili uspostavljeni kontakti sa Microsoft-om oko korišćenja najnovijih programskih alata i serverskih tehnologija, kao i sa Telekomom, čiji je Pakom Solution Centre Premium Service provajder, sa tada već primenjenim rešenjima na polju mobilkomerca. PSC je zvanično osnovan 2003. godine i počeo je sa četvoro zaposlenih, dok danas imamo 22 zaposlena i dosta spoljnih saradnika. Kao i većina kompanija iz tog vremena, napre smo počeli sa prodajom opreme, ali smo znali da što pre treba da prerastemo u Solution Provider-a. SMS4parking je bio značajan momenat u svemu tome, Pakom grupacija je odlučila da investira u njegov razvoj, iako je svaki razvoj skup, dugotrajan i neizvestan, ali na kraju se ispostavilo da su se ulaganja isplatila i da imamo dobar i konkurentan proizvod. Koliki je sada odnos između prodaje infrastrukturnog hardvera i softvera i rešenja koje nudite? Da li se može s pravom reći da ste solution provider? Danas se PSC bavi razvojem, implementacijom softverskih rešenja, gde smo usvojili tehnologiju naših strateških partnera Microsoft-a, Business Objects-a i Telelogic-a, zatim se bavimo projektovanjem, razvojem i implementacijom custom made rešenja za klijente koji imaju takve potrebe. Na CeBIT-u smo ponudili i outsourcing usluge, jer samofinansiranje razvoja nije jeftino. Odmah nakon CeBIT-a smo potpisali ugovor o outsourcing-u sa poznatom belgiskom kompanijom Software AG koji su u našoj ponudi prepoznali potencijal koji mogu da iskoriste. Trenutno je u našem radu prodaja infrastrukture zastupljena sa oko 40% a softver, implementacije i rešenja sa oko 60%. Planiramo da pomerimo taj odnos u korist druge kategorije. Naravno, zadržaćemo sam obim prodaje, ali planiramo da to u budućnosti bude samo 20 do 25% naših aktivnosti, jer ćemo razvijati segment usluga koji je na našem tržištu još uvek na veoma niskom nivou. Trenutno smo se usresredili da što bolje plasiramo SMS4parking. Beograd nije jedini grad koji ima probleme sa parkiranjem - to muči praktično sve veće gradove. Dve instalacije koje su u toku pomoćiće nam da na "živom" primeru pokažemo kako sistem funkcioniše i kako je efikasan. U srcu sistemaNakon razgovora sa Vladimirom Džodžom, preselili smo se u inženjerski štab gde nam je Goran Milanov pokazao srce sistema SMS4parking. On se oslanja na Microsoft SQL Server 2005, a za potrebe implementacije je kupljen i instaliran Fujitsu-Siemens klaster server. SMS4parking predviđa potpuno centralizovanu administraciju baza svih transakcija u svim gradovima koji budu koristili ovaj servis, na šta su se u PSC-u odlučili najpre zbog brzine i sigurnosti podataka koju obezbezbeđuje pomenuti klaster server. Visoka redundantnost obezbeđuje sigurnost podataka, a skalabilnost obezbeđuje mogućnost proširenja servera u trenutku kada se zaključi da je njegov kapacitet mali za broj transakcija koje se obavljaju. Sistemom upravljaju superadministratori koji mogu da dodaju ceo grad i prenesu dalje upravljanje na administratore. Inicijalna konfiguracija podrazumeva podelu na gradske zone sa različitim tarifama i režimom parkiranja. Naravno, administratori sistema imaju apsolutnu kontrolu nad svim tim parametrima i mogu kasnije da preuređuju gradsku zonu prebacujući ulice iz jedne u drugu tarifnu zonu ili menjajući pravila u zonama. Drugi veoma važan razlog za centralizaciju je snižavanje troškova krajnjeg korisnika. Izbegava se komplikovana serverska instalacija u gradovima, pošto bi u svakom od njih morao da stoji server koji bi bio brz i redundantan, da bi se podaci o transakcijama očuvali u svim uslovima. Bili bi potrebni i ljudi za održavanje, što je mnogo jednostavnije ako je obrada centralizovana i ako o svemu tome brine ekipa PSC-a. U skladu sa standardima, potpuno je razvijen i sistem licenciranja ovog softvera. Po rečima Vladimira Džodža, u niz navrata se ispostavilo da kompanije koje nude slične servise nemaju definisanu cenovnu politiku i od slučaja do slučaja nastupaju paušalno. Takav pristup dovodi do nepoverenja korisnika, pa je upravo definisana politika licenciranja u kojoj se tačno zna koliko korisnik dobija administratorskih, koliko kontrolorskih licenci i koliko dana obuke u upravljanju sistemom. Za one koji se još nisu susreli sa ovakvim načinom naplate parkiranja, pomenimo da sistem podrazumeva različito maksimalno dozvoljeno vreme prakiranja i različite tarife u različitim zonama grada, u zavisnosti od toga koliko je ta zona opterećena. Predviđen je čitav niz rešenja za plaćanje parkiranja, od kojih su standardni pretplatne karte, jednokratne karte i, naravno, SMS poruke koje polako postaju standard i građani ih sve više koriste. Kontrolori proveravaju da li građani poštuju pravila o maksimalnoj dužini parkiranja u pojedinim zonama i da li su platili parkiranje, koristeći pri tom PocketPC uređaje koji su u stalnoj GPRS vezi sa SMS4parking serverom. Posebno je važno istaći da je celokupna troslojna aplikacija napravljena u .NET tehnologiji i da na klijentskoj strani nije potreban nikakav klijentski softver - sve se obavlja iz Web browser-a. Tako kontrolori nisu ograničeni na korišćenje PocketPC uređaja, već mogu upotrebljavati bilo koji uređaj sa Web browser-om uključujući i SmartPhone. I ostali slojevi su modularni, pa nas ništa ne sprečava da u određenom trenutku iskoristimo pokrivenost dela grada WiFi ili WiMax mrežom i tako sa GPRS-a pređemo na standardnu bežičnu mrežu. Sve je obezbeđeno strogim sigurnosnim mehanizmima koji podrazumevaju poseban VPN za GPRS uređaje, razmenu klijentskih sertifikata sa PocketPC uređajima i Windows autentifikaciju, a komunikacija se odvija kroz dobro izolovane tunele. U svakom trenutku može se koristiti i bilo koja kombinacija komunikacionih metoda. Od početka razvoja se vodilo računa o skalabilnosti i fleksbilnosti sistema, pa zahvaljujući modularnoj strukturi može da se izvrši lokalizacija celog sistema u roku od nekoliko dana. To se ne odnosi samo na jezičku lokalizaciju, već i na regulativu parkiranja, pa tako čak i sami gradski administratori, kad jednom preuzmu sistem u svoje ruke, mogu da definišu zone i posebne režime parkiranja u njima. U nordijskim zemljama, na primer, različita udruženja brinu o korisnicima, pa je nezamislivo da se parkiranje plaća na sat - korisnici koji se zadržavaju 15 minuta ne žele da plate ni više ni manje od tih 15 minuta, a ovaj sistem to omogućava. Rešenje je predviđeno za potpunu integraciju sa Microsoft Dynamics NAV sistemom koji automatski prenosi transakcije u poslovni sistem preduzeća koje održava parking servis. Impresioniralo nas je koliko je malo vremena bilo potrebno za razvoj složenog sistema sa brzim i raznovrsnim mogućnostima generisanja i praćenja izveštaja koji će sigurno pomoći u rešavanju saobraćajnih problema i "špiceva". Nadamo se da će uspešne instalacije u Subotici i Somboru biti faktor koji će ohrabriti Pakom Solution Centre, a i neke druge kompanije, na razvoj sopstvenih zaokruženih rešenja. |
|