PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Hardver Hardver
PC #144 : Maj 2008

 Naslovna  Sadržaj 
Aleksandar Veljković  

GPS ciklokompjuteri

Dok se na tržištu množe brendovi GPS uređaja za auto-navigaciju, Garmin istražuje nova polja primene. Testirali smo njihove Edge ciklokompjutere, koji daju novu dimenziju biciklističkom treningu i rekreaciji.

Edge modeli

Istorijat biciklističkih ciklokompjutera može se lepo sagledati kroz evoluciju naziva ovog gedžeta, koji je pre tridesetak godina služio isključivo za merenje trenutne brzine kretanja bicikliste i pređenog puta. U to vreme se zvao brzinomer, a bio je mehanički spregnut sa pužem koji se obrtao na osovini prednjeg točka. Početak ere digitalnih brzinomera je, pre petnaestak godina, doneo nove mogućnosti. Na početku su to bile bazične funkcije koje su se oslanjale na jednostavne aritmetičke kalkulacije, poput proračunavanja prosečne brzine kretanja, beleženja maksimalne brzine, vremena provedenog u pokretu i mirovanju, da bi poslednjih godina umnožavanjem funkcija na 12 (pa i više) za ovaj uređaj bio sve odomaćeniji naziv ciklokompjuter (ili ciklomaster).

Napredan ciklokompjuter se ne može zamisliti bez bežične veze sa senzorima, a dodatna očitavanja uz pomoć eksternih modula kao što su pulsmetar ili merač kadence (broja okretaja pedala bicikla) se podrazumevaju. Garmin je otišao i korak dalje, udruživši danas uobičajene elemente funkcionalnosti ciklokompjutera sa onim što znaju najbolje, a to je GPS tehnologija. Sve to je dopunjeno PC softverom za arhiviranje podataka i analizu treninga. Rezultat je najmoćniji sistem za praćenje vašeg kretanja na biciklu, bilo u aspektu fizičkih i kondicionih parametara, ili orijentacije u prostoru.

GPS ili ciklokompjuter?

Kada se pred vama nađe neki od Garmin Edge modela i kada vidite kako radi, jedno od prvih pitanja koje se postavlja jeste da li taj uređaj treba klasifikovati kao GPS ili ciklokompjuter? S jedne strane, sva četiri modela su opremljena GPS prijemnicima visoke osetljivosti koji obezbeđuju mogućnost da precizno pratite svoj položaj u prostoru. Sa druge, njihov korisnički interfejs, podaci koje prikazuju i način na koji ih prikazuju, nepogrešivo asociraju na ciklokompjuter.

Ako već imate iskustva sa korišćenjem GPS uređaja iz outdoor kategorije (naročito ukoliko ste ih koristili na biciklu), možda ćete postaviti pitanje šta je to tako posebno kod Edge modela – zar nije dovoljan bilo koji robusni GPS opšte namene? Tačno je da se glavnina funkcionalnosti Edge familije poklapa sa mogućnostima drugih outdoor uređaja, ali postoje i posebne fitness funkcije koje, u sadejstvu sa Training Center softverom, nude dragocene statistike i mogućnost njihove dalje obrade, koje nećete dobiti čak ni od referentnih GPS-ova znatno više cene, kao što je Colorado. Dakle, ne postoji GPS uređaj koji je najbolji za sve – mogućnosti različitih Garmin familija se najpre mogu vizuelizovati kao krugovi koji se delimično preklapaju, pri čemu svaka familija nudi ponešto što ostale ne nude.

Samo od Edge modela ćete dobiti prosečne vrednosti za kadencu i puls, mogućnost njihovog merenja po etapama kretanja i kasnijeg grafičkog prikazivanja u Fitness Center softveru i jedino Edge 705 će vam ponuditi čak mogućnost merenja snage koju ulažete pri okretanju pedala. Samo Edge uređaje ćete moći da konfigurišete tako da na osnovu vaših telesnih karakteristika, pola i parametara bicikla koji vozite (imate mogućnost definisanja čak tri profila za bicikle) dobijate podatke o utrošku kalorija, pri čemu je ovaj način merenja superioran u odnosu na slična rešenja kod klasičnih ciklokompjutera, jer pri proračunu uzima u obzir ne samo odnos pulsa, kadence i brzine kretanja, već i one parametre koje jedino GPS senzor može da obezbedi. Dakle, ako želite maksimum funkcionalnosti GPS-a kao ciklokompjutera, Edge za sada nema alternativu.

Razlike između modela

Edge 305 i nekoliko karakterističnih ekrana (visinski profil, mapa)

Raspon cena po kojima se Edge modeli prodaju je popriličan (od 16.237 do 40.592 dinara), ali su takve i njihove mogućnosti. Najjeftiniji model, Edge 205, predstavlja običan ciklokompjuter sa dodatkom GPS senzora, ali bez podrške za kartografiju ili bežičnu komunikaciju sa eksternim modulima. Na suprotnom kraju skale, najskuplji Edge 705 nudi ne samo kartografsku podršku, već i mogućnost bežičnog povezivanja, bilo sa senzorima pulsa ili kadence ili u svrhu razmene podataka sa drugim uređajima koji podržavaju Garmin-ov protokol za bežičnu komunikaciju.

Dva modela koja se nalaze između ovih krajnosti, Edge 305 i 605, ne nude kumulativna unapređenja u odnosu na jeftini Edge 205, već se njihove osobine međusobno isključuju. Edge 305 je najbolje posmatrati kao model 205 kome je dodata mogućnost bežične komunikacije sa meračem kadence i pulsmetrom (čak su i fizički slični), dok je 605 zapravo 705 bez mogućnosti bežične komunikacije sa eksternim modulima ili drugim uređajima (dakle, kao i u slučaju 205, sa njim se ne mogu koristiti merač kadence niti pulsmetar).

Dva kompromisna modela su, dakle, usmerena ka biciklistima ograničenog budžeta koji različito procenjuju svoje prioritete (čak je i cena modela 305 u punoj konfiguraciji sa pulsmetrom i meračem kadence gotovo ista kao i cena 605). Dok je 305 pre svega namenjen onima koji su usredsredili na fizičke aspekte treninga i kojima je dovoljno da mapu svog dnevnog kretanja mogu da vide tek kada na kraju dana podatke prebace u Fitness Center, 605 je namenjen korisnicima koji na terenu žele da imaju mapu, a ne zanima ih praćenja fizičkih parametara eksternim senzorima – 605 je po mogućnostima najsličniji eTrex familiji.

Edge izbliza

Garmin trening centar
(kliknite za veću sliku)

Već svojim oblikom, rasporedom tastera i položajem ekrana, Edge modeli mnogo više podsećaju na ciklokompjuter nego na GPS. Uz pet bočno smeštenih kontrolnih tastera svaki od njih ima i velike Start/Stop i Lap tastere na prednjoj strani ispod ekrana, što očigledno ukazuje na orijentaciju ka merenju prolaznih vremena i ostalih parametara sportskog treninga. Kao dodatak, modeli 605 i 705 između ova dva tastera na prednjoj strani imaju i kursorski džojstik sličan onome kod eTrex-a – on je bio neophodan zbog kartografske podrške, a kad je već tu, lepo je poslužio da olakša navigaciju po menijima.

Edge 605/705 su od dvojca 205/305 duži za 1,5 cm i širi skoro 1 cm, a i ekran im je primetno većih dimenzija i rezolucije (176×220 umesto 128×160 tačaka). Ovo povećanje dimenzija je očigledno napor da se dobije ekran koji je realno upotrebljiv za pregled karte na terenu. Možda 176×220 tačaka iz perspektive rezolucije ekrana modernih mobilnih telefona i PDA uređaja zvuči skromno, ali se radi o rezoluciji koju uživaju i korisnici GPS-ova iz eTrex familije, dakle Edge modeli sa kartografskom podrškom u ovom aspektu nisu inferiorni u odnosu na Garmin-ovu najpopularniju seriju ručnih uređaja.

Kada se kaže da Edge 205/305 nemaju kartografsku podršku, to ne znači da na ekranu tokom vožnje ne postoji nikakav izveštaj o vašem kretanju kroz prostor. Način na koji ova dva modela prikazuju trasu sličan je onome kod eTrex i Geko modela bez kartografije, što znači da se iscrtava putanja kretanja i položaj učitanih waypoint tačaka u odnosu na nju; jedina restrikcija je nemogućnost učitavanja detaljnih mapa terena kao podloge. Isto tako, Edge 205/305 vam daju vrlo koristan grafički prikaz visinskog profila vaše vožnje, kao i široku paletu statističkih podataka koji proističu iz promene nadmorske visine, a mogućnost naknadne obrade prikupljenih podataka nimalo ne zaostaje za onom kod jačeg dvojca. Dakle, stepen upotrebljivosti ova dva jeftinija modela je, iz perspektive bicikliste, ipak veći nego što bi se na prvi pogled reklo.

Svi Edge modeli stižu sa nosačem za montažu na bicikl koji se može orijentisati bilo upravno ili poprečno, što omogućava montažu bilo na šipku volana ili lulu (centralna montaža je, po nama, elegantnije rešenje). Nije nam se svidelo što su opremljeni internom, neizmenjivom baterijom, koja je kod jeftinijih modela litijum-jon (deklarisana na 12 sati autonomije), a kod skupljih litijum-polimer (deklarisana na 15 sati). To znači da ćete na kraju svakog dana morati da se dokopate strujnog priključka (teži slučaj kada kampujete u divljini). Dobra strana ovog napajanja jeste to što imate pouzdan izvor energije čije je deklarisano vreme autonomije, na osnovu naših merenja, realno, za razliku od nekih modela koji koriste AA baterije. Teško da ćete provesti po više od 15 sati u toku dana na biciklu, zar ne?

Veza sa PC-jem se ostvaruje USB 2.0 interfejsom, a jači modeli (605/705) imaju i slot za MicroSD kartice. Zanimljivo je da kapacitet interne memorije nije deklarisan, odnosno na nekim mestima se pominje da je dovoljan da memoriše vaše trening podatke i po više godina unazad (čuvaju se u specifičnom, .tcx formatu). Kod modela 705 smo izmerili pristojnih 500 MB interne memorije, što će nabavku MicroSD kartice učiniti izlišnom, čak i sa učitanom kartografijom čitavog regiona. Svi Edge modeli su vodootporni po IPX7 standardu, ali i otporni na prašinu i udarce.

Edge u radu

Garmin trening centar
(kliknite za veću sliku)

Korisnički interfejs je koncipiran tako da bude jednostavan i pristupačan korisnicima koji su navikli na klasične ciklokompjutere, pri čemu je u prvi plan isturen trip kompjuter, koji ima dva režima rada – putni i biciklistički (između ova dva moda se u toku vožnje prebacujete pomeranjem džojstika u bilo kom smeru). Tasterom Mode kružite između različitih ekrana, odnosno vrsta sadržaja (trip kompjuter, mapa, visinski profil), čiji se broj i raspored može definisati u podešavanjima. Menu tasterom ulazite u meni sa podešavanjima koji je hijerarhijski organizovan, a modeli sa kartografskom podrškom imaju i dva tastera za zumiranje detalja na mapi. Bitno je pomenuti da 605 i 705 obezbeđuju rutiranje, što znači da se na njima može pretraživati kompletna baza POI tačaka koju poseduje učitana mapa i automatski proračunavati optimalna ruta do željene tačke, na potpuno isti način kao što je to slučaj i sa automobilskim i outdoor uređajima.

Informacije koje vam Edge pruža u vožnji deluju egzotično u poređenju sa nekim GPS-om koji nije namenjen sportskom treningu, odnosno biciklu. Trip kompjuter možete konfigurisati da prikazuje broj polja po želji na ekranu, kao i slobodno birati sadržaje koji će u svakom trenutku u tim poljima biti vidljivi. Tako možete prikazivati utrošak kalorija, puls (trenutni, prosečni, ili po deonicama), kadencu (takođe trenutnu, prosečnu, ili po deonicama), vremenske i brzinske parametre, ukupno spuštanje ili penjanje, procenat nagiba, kao i zonu brzine, pulsa ili snage (Edge 705 se može povezati i sa meračem snage).

Virtual Partner predstavlja jednu od naprednijih mogućnosti treninga koje vam Edge pruža – trkate se sa virtuelnim protivnikom na nekoj zacrtanoj trasi, pri čemu vam uređaj nudi na uvid podatke o vašem zaostatku, odnosno prednosti. Na stazama koje ste već ranije vozili pruža vam se prilika da poredite trenutne performanse sa ranijim prolascima, prateći na taj način kondicioni napredak (ili pad). Osim mogućnosti automatskog zaustavljanja i pokretanja merača vremena kada krenete odnosno zaustavite se, postoji i mogućnost da uređaj automatski meri prolazno vreme na osnovu prolaska preko definisanih tačaka, lišavajući vas potrebe da brinete o manipulaciji tasterima u toku vožnje.

Najjači model Edge 705 nudi najviše što možete da očekujete od jednog ciklokompjutera. Prijemnik visoke osetljivosti kod njega radi u sadejstvu sa barometarskim visinomerom, tako da dobijate savršeno precizne visinske profile, a u paketu sa uređajem dobijate i pulsmetar i merač kadence, koji sem broja obrtaja pedala ima i mogućnost merenja brzine kretanja pomoću magneta pričvršćenog za točak, obezbeđujući agilniji odziv displeja na promenu brzine kretanja na terenu.

Dodatni softver

Garmin trening centar
(kliknite za veću sliku)

Predviđeno je više načina za dalju obradu, arhiviranje i poređenje podataka prikupljenih uz pomoć Edge GPS-a (standardni outdoor modeli ne čuvaju zapis svih parametara koje beleže uređaji iz fitness kategorije). Ključna aplikacija je Garmin Training Center, program koji podatke automatski preuzete od strane vašeg uređaja sortira po datumu i vremenu i prikazuje širok spektar statistike, bilo u numeričkom ili grafičkom obliku. Ovaj program sve prikupljene podatke može prikazati i na mapi (automatski prepoznaje Garmin-ove kartografske proizvode koje imate na računaru), nudeći mogućnost da interaktivno poredite širok dijapazon fizioloških, vremenskih i prostornih parametara, npr. promenu pulsa u korelaciji sa vertikalnom konfiguracijom terena. Training Center, slično kao i Mapsource, nudi mogućnost da trasu kretanja prikažete u Google Earth, odnosno Google Maps satelitskim mapama.

Web nudi dodatne mogućnosti za analizu i pripremu treninga i poređenje vaših sa tuđim podacima. Najpoznatiji sajtovi ove vrste su www.trainingpeaks.com i Garmin-ov www.motionbased.com , koji predstavlja neku vrstu ekstenzije mogućnosti koje vam nudi sam Training Center. Nažalost, korisnici na našim prostorima neće imati previše koristi od razmene podataka preko ovih Web servisa.

Utisci koje nosimo sa testa Edge familije ciklokompjutera baziranih na GPS-u su pozitivni. Do sada smo uglavnom imali mogućnost da svom klasičnom ciklokompjuteru dodamo GPS koji će spisak parametara vožnje dopuniti mogućnošću orijentacije i beleženja svog kretanja u prostoru, što je već samo po sebi neka vrsta revolucije. Garmin odlazi korak dalje, nudeći nam mogućnost za funkcionalnu sintezu različitih vrsta informacija u nešto što našu percepciju treninga na biciklu podiže na viši nivo. Ukoliko GPS uređaj kupujete prevashodno za korišćenje na biciklu, nema racionalnijeg izbora nego da to bude neki od Edge modela. Jedina ograda od ove preporuke odnosi se na one korisnike za čiji način odnosno putovanja na biciklu činjenica da ovi modeli nemaju izmenjive baterije predstavlja ozbiljniji hendikep.

Korisne adrese:

Garmin
http://www.garmin.rs