PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #145 : Jun 2008 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

Novi (ko)modo zmaj

Na vašem desktop-u će ovih dana zaigrati modo 302. Neko će reći da je u pitanju minorna revizija, ali je Luxology zapravo besplatno ponudio nešto suštinski novo...

(kliknite za veću sliku)

Još jedan besplatni update za postojeće korisnike zove se modo 302 – Luxology pokušava da poveća ukupnu vrednost paketa, prepuštajući mnoge odluke iz domena proizvodnog menadžmenta korisnicima za servisna izdanja modo-a. U pogledu strategije ništa se značajno nije promenilo, jer je modo zadržao prethodnu „trajektoriju“ razvoja. I dalje je to fantastičan poligonalni i subsurface modeler, koji je klasične tehnike modeliranja doveo do savršenstva. Korisnički interfejs je odlično osmišljen za klasične tehnike modeliranja, sjajno dizajniran i prilagođen pretpostavljenim radnim tokovima.

Iste fundamentalne postavke, uz snažan akcenat na efikasnijem iskorišćenju modernog hardvera, su prisutne od najranijih verzija modo-a. Međutim, pojavom „vajarskih“ alata poput ZBrush-a i Mudbox-a, modo se obreo u „susnežici bez zimskih guma“, kao uostalom i ostatak 3D industrije. Luxology je zbog toga u prethodnim verzijama pokušavao da povisi profil novim free-form alatima, pa je sada na redu „sleganje tla“.

Sveobuhvatni update

(kliknite za veću sliku)

Strateških promena nije bilo i to samo znači da je modo dobro pozicioniran na tržištu. Imajući to u vidu, lista novih funkcija, poboljšanja i popravljenih bagova je duga i mnogo bogatija nego što to prosečan korisnik očekuje za besplatni update softvera.

Modo je u prethodnim verzijama bio vrlo stabilna aplikacija, sa srazmerno malo ozbiljnijih i neprijatnih problema. Neki od njih su uključivali zaključavanje render čvorova na mreži, neželjeno stvaranje zatvorene krive između dve tačke, promenu viewport-a kamere u perspektivu prilikom zatvaranja scene; pojavom verzije 302 sve to postaje istorija. Sređeni su i problemi sa osvežavanjem prikaza u UV viewport-u i na nekim drugim delovima interfejsa, prikaz displacement-a u OpenGL-u, problemi sa kloniranim objektima, njihovim pivotima i transformacijama itd. Lista popravljenih defekata može da deluje zastrašujuće i obeshrabrujuće, mada treba imati u vidu da se neki od ovih problema nisu pojavljivali u svim situacijama i na svim mašinama. Objaviti celokupni skup popravljenih bagova nije česta praksa u softverskoj industriji i to svakako treba ceniti kao nesvakidašnju otvorenost prema korisnicima.

(kliknite za veću sliku)

U verziji 302 na red su došla poboljšanja – prethodna verzija je imala pristojno dug „hod“, kako po brojnoj korisničkoj populaciji, tako i po rastućem broju produkcijskih kuća, koje su često najstroži test za aplikacije poput modo-a. Među značajnija poboljšanja spada optimizacija korišćenja mrežnih čvorova i distribucije mrežnog rendera generalno. Specijalna pažnja posvećena je boljoj proceni količine posla koju mogu da obave čvorne mašine sa više jezgara. Optimizovan je i prikaz liste artikala i shader stabla, tako da se modo sada po default-u štedljivije odnosi prema ekranskom prostoru, dok su, sa druge strane, neki elementi dodati u grupnim prikazima, što može komplikovati prikaz složenijih scena. U pitanju su uglavnom podrazumevane opcije, a pošto je korisnički interfejs i dalje vrlo prilagodljiv, u svakom trenutku se možete vratiti na stari, širi prikaz ili izabrati nešto specijalno.

Interesantno je da je modo dobio i podršku za miševe sa više tastera, što se oduvek smatralo rizikom zbog kompatibilnosti drajvera različitih modela. Ipak, činjenica je da se 3D aplikacije usložnjavaju geometrijskom progresijom sa napretkom hardvera i zahtevima konzumenata 3D grafike, pa je ovakva podrška dobrodošla. Nova verzija uvodi i praksu da se isti potezi mišem u različitim situacijama različito tumače. To će ubrzati proces modeliranja, ali će za mnoge nove korisnike usporiti proces učenja i prilagođavanja.

Unapređene su i performanse: ubrzan je OpenGL prikaz u mnogim situacijama, a posebno tamo gde se promene vrše na disable-ovanim layer-ima ili ako je u pitanju prikaz teksturnih efekata u displacement-u. Olakšane su copy i paste operacije nad ključnim frejmovima, a simetrija se sada ponaša intuitivnije. Mnogi korisnici su hteli da vide bolju podršku za PSD slike sa višestrukim layer-ima, pa je i to našlo svoj put do nove verzije.

Za sliku i oblik

(kliknite za veću sliku)

Najprimetniji novitet je mogućnost da scenama dodate prirodno svetlo, što se postiže opcijama Physical Sun i Physical Sky. Od verzije 302 modo je sposoban da vašu scenu smesti na bilo koju tačku na zemaljskoj kugli preko geografske širine i dužine i da je orijentiše u odnosu na sever, pa možete biti sigurni da će svi uglovi pod kojima sunčeva svetlost pada na vaš model odgovarati onima iz prirode. Novost će posebno lepo dočekati arhitekte ili oni koji se bave dizajniranjem i održavanjem parkova, spomenika i raznih arhitektonskih objekata.

Modo sada ima podršku za render na 32 jezgra, što bi trebalo da bude dovoljno za sledećih godinu-dve. Na Luxology-jevom sajtu postoji impresivan QuickTime video koji prikazuje kako Apple MacPro sa osam jezgara renderuje scenu od preko dva miliona poligona u PAL rezoluciji za oko 27 sekundi. Ostali rendering noviteti uključuju sedam novih bafera, novu kontrolu nad saturacijom boja u globalnoj iluminaciji, svetlosni materijali dobijaju precizni glow efekat uz pomoć Correlated Color Temperature parametra koji se izražava u Kelvinima, a tu je i mogućnost da modo renderuje sa konstantnom vrednošću alfa kanala, što se kasnije u postprodukciji može koristiti kao maska.

(kliknite za veću sliku)

Lepo je videti da Luxology održava broj i kvalitet novih modeling alata iz verzije u verziju. U verziji 302 jedan od najkorisnijih noviteta je Flex, koji pomaže da bez kostiju pozicionirate vaš objekat. Flex je pre svega inteligentni i interaktivni alat za selekciju geometrije, koji svoj uticaj može da limitira odličnim falloff-om baziranim na postojećoj selekciji. Alat odlično funkcioniše i na organolikim i na mehaničkim objektima.

Modo dalje usavršava „vajarske“ tehnike uz pomoć interpoliranih poteza mišem, tako da freeform alati ili oslikavanje objekata postaju još lakši i uverljiviji. Novi modo donosi mnogo bolju kontrolu nad produžavanjem (extend) i spajanjem ivica, mogućnost postavljanja normala na vertekse i mnogo drugih noviteta koji bi zahtevali znatno opsežniji prikaz.

Za dalji razvoj

(kliknite za veću sliku)

Najkrupnija novost kad su animatorski alati u pitanju je TrackView. Ovaj graf omogućava da u Animate layout-u vidite i menjate sve ključne frejmove u animaciji. Ključnim frejmovima se pristupa na tri različita načina, u zavisnosti od toga kakvu promenu želite da načinite. Interfejs TrackView-a je prečišćen i funkcionalan, ključnim frejmovima možete pristupati levim klikom ili uokviravanjem, možete menjati ključne frejmove samo na određenom kanalu ili preko master kanala uticati na sve odjednom. TrackView je veliki korak napred kada je animacija u pitanju. Doduše, animatorske sposobnosti još nisu na nivou velike četvorke (Max, Maya, XSI, Lightwave), ali im se modo krupnim koracima približava.

Weight Map Deformer i slični alati se pojavljuju uglavnom u zrelim animatorskim paketima. WMD služi za animiranje nelinearnih deformacija baziranih na težinskim mapama i aktivira se selekcijom i dodavanjem deformera u vertex tabu. Ovaj deformer se intuitivno animira transform alatom, odnosno postavljanjem ključnih frejmova na transform kanale. Interesantno je znati da je pivot tačka po default-u postavljena u centar težinske mape, ali se može pomerati i animirati.

(kliknite za veću sliku)

Camera and Light Targeting je još jedan iz domena osnovnih animatorskih alata koji je nedostajao u modo-u, a sada je konačno tu: dovoljno je izbrati kameru i objekat koji želite da snimate, a zatim u Properties panelu kamere izabrati Set target. Efekti koji se mogu proizvesti ovom opcijom su raznovrsni, a sama funkcija je nezaobilazna u arsenalima ozbiljnih animatorskih paketa.

Uz modo 302 dolazi i najnoviji File I/O SDK, koji programerima stavlja na raspolaganje širok raspon alata za razvoj novih loader-a i saver-a za geometriju i slike. Pomenuti SDK se distribuira sa source kodom primera, što bi trebalo da vam omogući lagani start ako imate odgovarajuće ambicije ili radite sa aplikacijama koje imaju nestandardne ulaze/izlaze. Ovo je još jedan ozbiljan strateški potez iz Luxology-ja, s obzirom na to da uspeh svih 3D paketa zavisi i od eksterne (third party) podrške, a ulazno-izlazne operacije su alfa i omega takve podrške.

Šah završnica

(kliknite za veću sliku)

Tvorci modo-a konstantno pokazuju da odlično razumeju kretanje tržišta 3D alata i softversku industriju u globalu. Kombinacijom događaja iz različitih sfera delatnosti Luxology tim maksimizira uticaj koji njihova izdanja imaju. U slučaju modo-a 302, objavljivanje nove verzije, kao i ranije, prate novi tutorijali i klasična marketinška aktivnost, ali su ovoga puta organizovali i jednosatno ćaskanje sa čuvenim Džonom Knolom (John Knoll) u modcast-u (modo podcast). Džon Knol je veteran kompjuterske grafike, jedan od dvojice braće koja su stvorila Photoshop, čovek koji već 23 godine radi za Industrial Lights and Magic i veliki je zaljubljenik u modo. Ovakav potez snažno podiže pažnju, ne samo postojećih korisnika modo-a i onih koji modo posmatraju kao alternativu, već i cele industrije. Još kada je povod za razgovor sa gostom takvog kalibra novo izdanje modo-a, možete biti sigurni da publika neće mnogo treptati i da ste polovini već prodali svoj proizvod.

Jedan od glavnih aduta ukoliko se odlučujete za modo može da bude snažna korisnička zajednica, koja je aktivna, ne samo na forumima već i direktno, u određivanju pravca kojim buduće verzije treba da idu. Luxology obezbeđuje živu komunikaciju na svom Web sajtu, a često i sponzoriše razna 3D takmičenja i besplatne trening sesije na kojima se veliki broj potencijalnih korisnika susreće sa ovim paketom.

Drugi veliki kvalitet ovog paketa je odlična dokumentacija i dostupnost trening materijala. Nedavno je jedna od najboljih trening kompanija na Internetu Digital-Tutors objavila novi vodič za modo, sa vrlo popularnom tematikom „Stvaranje likova iz crtanih filmova u modo-u“. Ovakvi video trening materijali vrlo su popularni jer omogućavaju skraćivanje vreme od investicije do efikasne eksploatacije.

Modo je pravo osveženje, jer posle dugo vremena na 3D tržištu postoji pristojna alternativa velikim igračima. Ovo je odlična vest i za korisnike drugih paketa, jer će njihove cene i dalje padati, a mogućnosti će morati da rastu da bi korisnike zadržali u svojim taborima.

Autor se zahvaljuje kolegama iz Liaison PR-a i Luxology-ja na pomoći prilikom realizacije teksta