PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #153 : Mart 2009 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

Jedan je TV Paint

TVP Animation firme TV Paint Development je novi stari program - fenomenalni 2D animatorski alat Mirage, koji je distribuirao Bauhaus, vraćen je firmi TV Paint Development, tako da na tržištu više ne postoje dva naslednika slavnog TV Paint-a...

Kada smo poslednji put pisali o Mirage-u (PC #137), primetili smo da se na milestone verziju čekalo dugo, kao i to da mu je neophodna katarza po uzoru na XSI. Iako su obe kompanije bile vrlo tajanstvene i tihe u pregovorima, bilo je jasno da se nešto valja iza brda, jer je TV Paint Development prešao na novu verziju softvera dok je Bauhaus ostao na verziji 7. Stvar je konačno pukla pri deobi profita od Mirage-ovih licenci, a rezultat je to da je Bauhaus TV Paint Development-u prodao Mirage biznis, dok je zadržao sva prava nad svojim plug-in-ovima.

TV Paint Development je odlučio da na globalnom nivou odbaci ime Mirage u korist TVP Animation-a. Od jula 2008. u ponudi su dve varijante TVP Animation-a v9: standardna i profesionalna. Razlike između njih su značajne, od cene (standardna košta 475, a profesionalna 950 evra) do mogućnosti.

Pod lupom

Osnovne razlike između profesionalne i standardne varijante svode se na kvalitet kontrole nad lejerima i njihovim blending modovima. Osim toga, profesionalna verzija ima podršku za višekanalni zvuk, što je nezaobilazna stavka ako se ozbiljno bavite animiranjem, kao i široku podršku za hardver posvećen nelinearnoj video-montaži (Leitch, DPS, Matrox, Newtek, Ohci...) Standardnoj verziji nedostaju i neki bitni paneli, a pre svega Xsheet (tabele ekspozicija/frejmova), Project tab za rad sa višestrukim animacionim sekvencama, kao i skript panel za poseban script jezik George. Ova verzija je osiromašena i za najkorisnije rendering, blur, transition, distortion i key efekte, pa ćete moći da je koristite pre svega u edukativne i demo svrhe.

Potencijali ovog softvera su provereni mnogo puta, ideja je vrlo jasna, realizacija ponekad sa grubim ivicama, ali u efikasnost ne treba sumnjati. Kratko rečeno, kao i Mirage, TVP Animation je alat za tradicionalnu 2D animaciju. Ovaj softver sve analogne/papirne procedure u animiranju menja digitalnim, ali su u suštini slobodan crtež i talenat animatora njegova osnova.

Ručno animiranje je potpomognuto neizbežnim lejerima, te adekvatnim opcijama za kopiranje/kontrolu sadržaja po vremenskoj osi. Jedno od najatraktivnijih animatorskih pomagala u ovom softveru je Light Table, koja vam omogućava da vidite nekoliko frejmova pre i posle onog na kome trenutno radite. Ova funkcija se naziva i Onion Skinning, a upotrebljava se na očekivani način: podesite broj (do 10) frejmova unapred i unazad, njihovu boju i providnost.

Bojadisanje u digitalnom stilu

Sada su sve zabeleške konstantno prisutne na vremenskoj osi projekta, a najlepše od svega je što će biti uključene u preview sekvence
(kliknite za veću sliku)

Iako se može činiti da su prednosti sistema za animiranje baziranom na crtanju slobodnom rukom skromne u odnosu na vektorsko ili 3D animiranje, to u praksi ne stoji. Pre svega, treba imati u vidu da su animatori vrlo vešti u crtanju slobodnom rukom i da vrlo brzo dolaze do prvih verzija animacije, odnosno ključnih frejmova koje kasnije dorađuju po fazama i šire tweening-om. Sputavati ih u tom tradicionalnom, ali dobro osmišljenom procesu dodatnim procedurama ili terminologijom da bi se sledeći korak mogao automatizovati, odbilo bi ih od softvera. Pre svega zato što automatizacija u isto vreme znači i manje ili više standardizovan izlaz, a to se u ovom poslu ne ceni mnogo. Zbog toga je TV Paint Development primenio druge metode da olakša posao animatora.

Liniranje frejmova nije automatizovano, a na raspolaganju su alati iz tzv. neprirodnog (nasuprot Photoshop-ovom „prirodnom“) sistema nasleđenog od programa Aura, odnosno još ranije od legendarnog Deluxe Paint-a. Ovaj sistem često kritikuju korisnici naviknuti na Photoshop prilaz, ali ga je uz malo truda moguće savladati kada se i vide njegove prednosti. Treba reći i to da su prečice na tastaturi nasleđene iz pomenutih programa, ali ih je moguće promeniti.

TVP Animation briljira jednostavnošću bojenja frejmova i tu možete upotrebiti sve prednosti pomenutog „neprirodnog“ sistema. Osim njih, na raspolaganju vam je i inteligentni Bucket alat, koji je sposoban da ignoriše nezatvorene linije do određenog rastojanja koje zadajete. Ovaj alat čini bojenje jednostavnim, a pri tom ne morate odustati od sopstvenog stila crtanja i nezatvorenih stripovskih linija. Blending višestrukih lejera ovde pokazuje svoju punu snagu, ali ne postoji način da vam TVP Animation asistira nekom vrstom predikcije. Moraćete sve lejere sami da iscrtavate, što i jeste lepota klasičnog 2D animiranja.

Interfejs i noviteti

Za razliku od Mirage-a i starijih verzija TVP Animation-a, koje su pravljene na GUI-ju Lightwave-a 5, nove verzije su pozajmile GUI elemente od Lightwave-a 6 i kasnijih. To verziju 9 čini dopadljivijom, ali ovaj GUI, iako vrlo funkcionalan, nije jedan od najfleksibilnijih koji se mogu sresti. TV Paint Development nije poboljšao stvar na ovom polju time što je dozvolio samo četiri sobe, odnosno tzv. lejauta. Malo iritira i to da tasteri na interfejsu nemaju down oblik, pa nekad niste sigurni da li ste ga kliknuli ili omašili. Ukoliko izuzmete navedeno, kao i činjenicu da ovaj GUI ipak deluje anahrono u poređenju sa Vistom, verzija 9 nudi dosta funkcijskih noviteta.

Među najprominentnije spadaju pomenuti blending modovi, ali treba imati u vidu da ovaj novitet dolazi samo u Pro verziji. Standardna verzija lejere preklapa trivijalno, tj. bojom. Pro verzija ima na raspolaganju 26 blending modova, među kojima su Erase, Behind, Shade, Light, Colorize, Tint, Replace... U Pro novitete spadaju još i višekanalni zvuk i lejauti.

Verzija 9 (standardna i Pro) je donela sjajan novitet koji će svi animatori sa oduševljenjem prihvatiti. U pitanju su zabeleške na vremenskoj osi koje svaki animatorski projekat mora da ima. Sve zabeleške su konstantno prisutne na vremenskoj osi projekta, a biće uključene u preview sekvence.

Među bitne novitete u vezi interfejsa treba ubrojati i Panel Bins. To su specifični kontejneri za panele koje sami možete aranžirati. Ključna odlika ovih kontejnera je da mogu držati mnogo panela, kao i to da lagano skliznu sa ekrana kad nisu u upotrebi, oslobađajući dragoceni prostor na ekranu.

Kao proširenje Panel Bins opcije pojavljuje se i TVPX format u kome možete zabeležiti vaše specijalizovane panele. Deluje prilično čudno da se za ove svrhe koristi zaseban fajl format, međutim to ima smisla, jer to omogućava njihovo deljenje sa kolegama i seljenje na druge mašine prilikom upgrade-a ili kupovine novog PC-ja.

Jedan od najkorisnijih animatorskih noviteta je Faux-Fixe. Zamislite da objekat koji animirate treba zadržati neko vreme u kadru bez pomeranja. Ukoliko iskopirate dovoljan broj frejmova, objekat će biti statičan, što će u tih nekoliko frejmova prekinuti čaroliju animacije. Koristeći prethodnih nekoliko instanci (u kojima postoji minimalni drhtaj na objektu) i ponavljajući ih, Faux-Fixe će vam omogućiti da vaš objekat bude „animiran“ čak i kad je nepomičan.

A kod konkurencije?

Na tržištu softvera namenjenog rasterskoj 2D animaciji konkurencija je iznenađujuće slaba. Ima nekoliko interesantnih open source rešenja, ali za profesionalnu studijsku upotrebu, gde su tehnička podrška i redovni update veoma bitni, izbor je siromašan. To će TV Paint Development-u dati priliku da poveća svoju prednost nad konkurencijom.

Gledajući iz ugla korisnika Mirage-a, prelazak na TVP Animation 9 je veliki korak u pravom smeru. Nove verzije softvera izlaze redovno, Intel Mac je potpuno podržan, korisnička zajednica je otvorena i posvećena, a i situacija sa tutorijalima se poboljšava. Pozitivno je i to što će Bauhaus nastaviti da radi na plug-in-ovima na koje su njihovi korisnici navikli.

U budućnosti bi vredelo da se TV Paint Development usredsredi na bolju podršku za hardver. Moderni grafički akceleratori su slabo podržani, iako nude dosta toga što bi TVP Animation mogao da iskoristi, GUI engine je spor i obrada se ne odvija u višestrukim nitima, što je u situaciji kada broj CPU jezgara raste nedopustivo. Bilo bi važno i da se TVP Animation projekti što pre prilagode višekorisničkom paralelnom radu, kao i da se što pre uvede (bolja) podrška za HD video-produkciju. Dakle, posla je mnogo i mada deluje da je konkurencija uspavana, na to se nikada ne treba oslanjati. Ne treba zanemariti ni napredak vektorskih paketa, jer se njihovo tržište sve češće preklapa sa tržištem rasterskih paketa. Raster još uvek ima prednost, naročito u višoj produkciji, pa se na te prednosti treba fokusirati u budućnosti.