PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Aktuelnosti Aktuelnosti
PC #164 : Mart 2010 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Mladen Mijatović  

SolidWorks World 2010: Grad Anđela

Najveći CAD roadshow na svetu ove godine donosi najavu korenitih promena, koje će se, ako se obistine, odraziti ne samo na SolidWorks već i na naše poimanje CAD softvera uopšte.

Tradicionalna trodnevna CAD manifestacija SolidWorks World ove godine je održana na zaista atraktivnom mestu. Dobro, možda ne bi bilo sasvim tačno da kažemo da su novinarima iz celog sveta dobrodošlicu poželeli u Los Anđelesu, ali samo u onoj meri u kojoj bi neko ko stiže sa drugog kontinenta cepidlačio sa konstatacijom da nije sleteo u Beograd, nego u Surčin... pri čemu bi i takvo poređenje važilo samo kada bi Surčin bio elitno turističko naselje. Kalifornijski megalopolis čini više sraslih gradova i gradskih okruga zvučnih imena, od kojih je sam LA najveći, ali su dobro poznati i Holivud, Beverli Hils, Bel Er... Anahajm je najpoznatiji po Diznilendu, koji se nalazi tik do konvencijskog centra u kome je održan SolidWorks World 2010, kao i uvek uz brojne goste iz sveta tehnike i šou‑biznisa, rekapitulaciju starog i najavu novog u svetu CAD softvera i naravno – uz dobru zabavu.

Šta se krije u oblaku?

Ne znamo da li je famozna svetska ekonomska kriza fabrikovana ili stvarna, tek ove godine je SWW zabeležio rekordnih 5.000 posetilaca, što je poslužilo kao odličan šlagvort za vest da je krajem prošle godine prodata i jubilarna milionita licenca paketa SolidWorks.

Nakon što je održao uvodnu reč, generalni direktor SolidWorks‑a je na scenu pozvao osobu koju je predstavio kao „svog šefa“, što je bio uvod za neočekivani zaokret. Iako to ranije nije previše isticano, SolidWorks je u vlasništvu francuske firme Dassault Systemes, a ovo nije ni prvi put da se novinarima obratio gospodin Bernard Charlez, generalni direktor ove kompanije, ali je ipak većina prisutnih bila donekle zatečena. Dassault Systemes ima veoma dugu istoriju koja seže stotinak godina unatrag, počev od firme Dassault Aviation, a poznata je po proizvodima za avio i svemirsku industriju, iako pod njenim kišobranom stoji još dosta toga: Enovia, Simulia, Catia (softver koji neupućeni pogrešno smatraju konkurentom SolidWorks‑a), Delmia, 3dVia i, naravno, SolidWorks.

Tokom zajedničkog nastupa na sceni, kao i u nekoliko navrata kasnije, tokom konferencija za štampu, čelni ljudi dveju kompanija pružili su prve informacije o nečemu što će verovatno predstavljati revoluciju na ovom polju i izmeniti dosadašnje poimanje CAD softvera. Reč je o konceptu „oblaka“, principijelno drugačijeg načina rada, u kome se aplikacija izvršava na serverima koji su skriveni od korisnika i kojima se pristupa preko Interneta. Možda najpoznatiji primer ovog tipa su popularne serverske aplikacije kao što je Google Docs.

Rad „u oblaku“ donosi mnoge kontroverze. Pre svega, očekuju se poboljšanja, bolje reći revolucija u saradnji različitih timova na projektima, ubrzanje rada, koji neće zavisiti od brzine klijentskog računara, te nezavisnost od platforme (koncept je demonstriran na Apple Macintosh platformi, najavljena je podrška za Linux i rad u svim bitnijim Web browser‑ima). Na drugoj strani je pitanje bezbednosti podataka, koji više nisu na lokalnom računaru, već „tamo negde“, na dalekom serveru.

Priča o „oblaku“ je ipak pre svega najava (realne i bliske) budućnosti iz odeljenja za istraživanje i razvoj SolidWorks‑a, ali je ova reč toliko puta pomenuta, da je Jeff Ray, CEO kompanije SolidWorks u šali predložio novinarima svojevrstan drinking game: „Kad god čujete reč 'oblak', navrnite čašu!“

Neočekivani kolega mašinac

Od brojnih gostiju na ovogodišnjoj manifestaciji svakako najinteresantniji bio je James Cameron, proslavljeni kanadski režiser i scenarista. Nije teško pogoditi zašto je čovek koji je svojim filmom Avatar na velika vrata uveo 3D u filmsku industriju prisustvovao događaju na kome je jedna od glavnih tema bila upotreba 3D displeja u budućem radu sa 3D CAD modelima, kao i drugih futurističkih tehnologija proisteklih direktno iz industrije zabave. Međutim, malo je poznato da je ovaj tvorac filmova zapravo „kolega“ – (nediplomirani) mašinac, dobro potkovan u naučnim disciplinama, koautor mnogih tehničkih dostignuća, poput opreme za istraživanje dubokih mora, stereoskopske kamere za istraživanje Marsa i 9‑osne 3D kamere kojom je sniman Avatar, te je kao takav savršen sagovornik za priču o odnosu tehnologije i ljudi. Setite se samo „Terminatora“!

O Džejmsu Kamerunu pročitajte na drugom mestu u ovom broju, a priču o novitetima koje donosi nova verzija SolidWorks‑a očekujte u nekom od narednih izdanja našeg časopisa...