PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #169 : Septembar 2010

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

Svet virtuelnih pejsaža

Vue nije tek još jedan u nizu laganih generatora pejzaža ili 3D programa koji imaju proceduralni plug-in za teren ili oblake. Vue je opsežni simulator eksterijera, kompleksan i moćan kao da ga je e-on otrgnuo iz ruku svemoćnog Slartibartfast-a i doneo na desktop.

(kliknite za veću sliku)

Sa Vue‑om možete raditi na dva načina: kao zasebnom aplikacijom ili kao integrisanim dodacima za vaš omiljeni 3D paket. Koji ćete metod primeniti, zavisiće od vašeg scenarija, odnosno od toga gde ćete imati više posla. Vue podržava sve bitne mainstream 3D pakete Autodesk‑ove baterije: Max, Maya, Softimage... sve do Cinema 4D i Lightwave‑a. Integracija Vue engine‑a u vaš 3D paket je bezbolna jer će instaler prepoznati koji paket i koju verziju imate instaliranu na disku pa će shodno tome konfigurisati Vue instalaciju. Integracija u ove pakete je na vrlo visokom nivou jer će sve, uključujući svetla, geometriju, materijale, bump mape i proceduralne teksture biti deljeno između Vue‑a i ciljne aplikacije. I bolje od toga, sve suštinske funkcije Vue‑a biće dostupne direktno iz 3D aplikacije, što vam omogućava da u toku stvaranja eksterijera u vašoj sceni ne napuštate 3D aplikaciju i interfejs na koji ste navikli. Vue ekstenzije će vam čak omogućiti da farbate površine EcoSystems četkicama. Doduše, ova opcija je dostupna samo korisnicima paketa Max, Softimage i Cinema 4D, dok će Autodesk i Newtek morati da porade na API‑ima programa Maya i Lightwave da bi omogućili ovaj nivo integracije. Visok nivo integracije, uz visok kvalitet renderovanih eksterijera, jedan je od glavnih Vue‑ovih aduta na tržištu.

Vue 8.5 xStream koji smo testirali bez problema radi sa MentalRay, V‑Ray ili bilo kojim native rendererom bilo kog podržanog 3D paketa – xStream će pokrenuti sopstveni renderer koji radi paralelno sa eksternim rendererom. Na taj način će elementi iz Vue okruženja izgledati isto kao da ste ih renderovali unutar samog Vue‑a, a kompleksni terenski modeli će koristiti optimizovani xStream renderer i biće renderovani znatno brže. Sve to se događa potpuno transparentno za korisnika, koji dobija najbolje iz obe aplikacije. Pri tome, render opcije iz vašeg 3D paketa (anti‑aliasing i sve druge) i dalje ostaju na snazi, a xStream renderer opcije možete selektivno isključivati tako da se prilikom rendera čak i ne pokreću, recimo ukoliko podešavate scenu i radite probne rendere. Vue 8.5 xStream podržava i sve popularniji g‑buffer, kao i multi‑pass render, tako da su peglanje greščica, fino podešavanje i menjanje boja u postprocesiranju i dalje u igri.

Visoka integracija je postignuta uz pomoć proxy objekata koji predstavljaju elemente Vue scene. Proxy objekti nisu detaljni, jer bi to usporilo 3D aplikacije do neupotrebljivosti, ali su zato u renderu verna kopija svojih Vue pandana. Osim toga, proxy objekti su ravnopravni sa ostalim 3D objektima u sceni, što znači da ih možete animirati, uključivati u simulacije i detekcije sudara, možete im čak dodavati razne specijalne efekte tipa krzna i slično.

Skrojen po meri

(kliknite za veću sliku)

Još jedan kvalitet e‑on‑ovog proizvoda jeste to što postoji u velikom broju izdanja koja variraju od besplatne probne verzije, do prepunog paketa koji se koristi u holivudskim A produkcijama. Osim po mogućnostima, svoju verziju možete odabrati i po bibliotekama terena, atmosfera i rastinja, tj. po tematici radova: fantazije, naučna fantastika, bajkoviti skup biblioteka... Ovo vam omogućava optimalan ulaz u svet Vue eksterijera i maksimalan učinak za uloženi novac jer dobijate samo ono što ćete zaista koristiti.

I na drugim poljima Vue 8.5 xStream je skrojen po meri. Interfejs je odlično osmišljen, efikasan i intuitivan. Navikavanje na raspored opcija i izvođenje operacija mišem je brzo, ako imate bilo kakvo iskustvo s drugim 3D aplikacijama. U zavisnosti od složenosti scene na kojoj radite i onoga što pokušavate da sprovedete, interfejs će biti brži ili sporiji, u zavisnosti od hardvera. Na prosečnoj 64‑bitnoj konfiguraciji sa 4 GB RAM‑a i NVIDIA GTS 250 karticom, mogli smo da izgradimo prilično kompleksne scene koje su se renderovale i više od sat vremena. Kada se radi s naročito proceduralnim terenima, interfejs može biti spor, pa bi trebalo obratiti pažnju na to u sledećim verzijama. Ukoliko malo pronjuškate po Display opcijama, neće vam biti teško da smanjivanjem kvaliteta senčenih prikaza interfejs učinite komfornijim i odzivnijim. Pošto su Vue dijalozi nemodalni, obratite pažnju šta zapravo zahtevate od mašine jer je lako izgubiti iz vida kakve sve složene real‑time vratolomije nalažete svojoj mašini. Ukoliko uskladite svoje apetite, odnosno strpljenje i Display opcije, rad u Vue‑u će biti pravo uživanje.

Vue scene će biti korektno skalirane sa scenama u vašoj 3D aplikaciji. Ako do sada niste obraćali pažnju na dimenzije svojih objekata, vreme je da to počnete da radite. Ako već imate scene i objekte koji nisu proporcionalni, možete definisati faktor skaliranja između Vue‑a i vaše 3D aplikacije, što bi trebalo da vas „pokrije“ i za taj slučaj.

Terenosaurus Rex

(kliknite za veću sliku)

Vue je „zver“ bez premca za vajanje terena. Terrain Editor je veoma brz i interaktivan modul. Sve operacije se odrađuju u realnom vremenu, pa je pravo zadovoljstvo koristiti ga. Ako ste voleli da pravite brda i doline u drevnoj igri Populous, Terrain Editor sesije će vam biti čista nirvana. Posebno impresionira mogućnost uvoza DEM fajlova i ozbiljne vizuelizacije postojećih terena iz realnog sveta u svrhe arhitektonske vizuelizacije, napredne kartografije i/ili uređenja prostora, recimo, parkova ili šetališta.

Osim vajanja terena slobodnom rukom, moguće je stvarati terene i proceduralnom metodom ili kombinovati dve metode. Moguće je, naravno, i kontekstno modelovanje terena kada već imate objekte (kuće, rastinje itd.) prisutne na sceni, ali je potrebno prilagoditi proceduralni teren u njihovoj epsilon okolini. Rezultati su trenutni, a ono što je najbolje – teren možete oslikati na isti način na koji ste ga vajali. Jednostavno po 3D modelu terena mapirate zonu kojoj ćete dodeliti određeni materijal iz biblioteke. Ova tehnika je vrlo intuitivna i omogućava da na istom terenu imate veoma složenu kompoziciju različitih materijala: stena, trave, šume, snega itd.

Proceduralni tereni u Vue‑u su moćni jer omogućavaju detalje beskonačne rezolucije. Drugim rečima, možete se približiti planini u svojoj sceni koliko želite, a da ne dođe do pikselizacije u renderu. Takođe, nad proceduralnim terenima imate punu kontrolu, koristeći veoma moćni graf editor terenskih funkcija. Pored funkcijskog graf editora postoji i veliki broj predefinisanih proceduralnih terena i materijala spremnih za korišćenje. Iako proceduralni tereni zvuče odlično, oni su u praksi daleko zahtevniji nego poligonalni jer će se vaš CPU dobrano oznojiti dok u realnom vremenu proračunava visinu za svaku tačku na vašoj kreaciji. Zbog toga se često „proceduralni“ u Vue‑u čita kao „neinteraktivni“. Ako znate da se nekom proceduralnom terenu nećete približavati previše, možete ga „ispeći“ (bake) u poligonalni i pri tome znatno ubrzati svoju scenu. Konačno, svaki proceduralni teren može biti pretvoren u sferni, što će vam omogućiti da radite fantastične planetarne/svemirske scene koristeći praktično isti skup alata.

Flora, atmosfera...

(kliknite za veću sliku)

Vue 8.5 xStream je moćan simulator eksterijera, ali i mnogo više od toga jer ima bogat skup funkcionalnosti koje biste mogli pronaći u poznatijim 3D paketima. Terene možete „pošumljavati“ rastinjem iz bogate biblioteke biljaka. Flora je u poslednjoj verziji Vue‑a bazirana na SolidGrowth 4 tehnologiji koja omogućava ne samo da dve biljke iste vrste nikada ne izgledaju isto, već i da se rastinje sastavljeno iz miliona poligona animira na vetru ili u stanju mirovanja. U isto vreme, Plant Editor će vam omogućiti da utičete na izgled biljaka proceduralnim ili raster teksturama.

Foto‑realističnog eksterijera ne može biti bez realističnih oblaka, izmaglice, magle, duge i drugih atmosferskih efekata, a Vue briljira u ovom domenu. Na raspolaganju su vam čak četiri atmosferna modela sa različitim parametrima, brzinom rendera i nivoima foto‑realističnosti, pa ćete sigurno pronaći neki koji odgovara vašem projektu. Morate imati u vidu da atmosfera u Vue‑u nije prosto pozadinska slika, već precizno simulirano okruženje koje će uticati na sve ostale elemente u sceni. Finalni render vaših objekata će zbog toga zavisiti od pozicije Sunca, oblaka, količine prašine u atmosferi ili čak i vlažnosti.

Svetlosni modeli su bogati i nijedan napredni 3D paket ih se ne bi postideo. Pored point, spot i usmerenih lampi, od direktnih osvetljenja na raspolaganju su planarna i multi‑shape površinska (area) svetla. Ova poslednja omogućavaju da skoro svaki objekat pretvorite u izvor svetla. Senke se kod ovog tipa osvetljenja računaju ili preko ray‑trace algoritma ili uz pomoć AccuShadows tehnologije (shadow mapping) koja je brža i daje odlične rezultate ali ne i uz preciznost ray‑trace‑ovanih senki. Tu su, naravno, i neizbežni radiosity i GI za indirektne modele i oni su specijalno optimizovani za eksterijerno osvetljenje, ali daju odlične rezultate i u simuliranju veštačkog svetla.

Vue ima Ambient Occlusion opciju koja znatno ubrzava indirektne modele osvetljenja jer kontroliše rastojanje na kome se GI senke mogu ignorisati i na taj način izbeći nepotrebna proračunavanja. Još jedno osetno ubrzanje može se postići „pečenjem“ osvetljenja koje se može raditi za objekat ili celu scenu. Ovaj metod može znatno da ubrza render posebno ako se koristi automatski illumination baking. Krug osvetljenja je zatvoren HDRI modelom.

Više, dalje, bolje...

(kliknite za veću sliku)

Vue 8.5 xStream je impresivan paket. Zbog žestoke globalne konkurencije (slična postoji možda samo na tržištu igara), cene svih 3D aplikacija su dosta padale prethodnih godina, pa ni Vue nije bio izuzetak. Dostupnost ovih aplikacija je dovela do ogromnog porasta u proizvodnji CG materijala, što je, opet, povećalo potražnju za 3D aplikacijama, pa su njihovi tvorci pregrmeli i ekonomsku krizu i konkurenciju. Posledica je da svaki produkcijski studio koji drži do sebe može da priušti vrhunski softver kakav je Vue jer će ovaj softver sebe otplatiti sa bilo kojim manjim projektom, a sposoban je za mnogo više od toga. Teško je zamisliti efikasniji alat za eksterijerni render od Vue 8.5 xStream‑a i sa tog stanovišta možemo ga najtoplije preporučiti.

U toku testiranja primetili smo i male nestabilnosti jer je Vue nekoliko puta „iskočio iz šina“. Sledećim pokretanjem Vue je, svestan da se dogodilo nešto nepredviđeno, predlagao da isključimo neke naprednije opcije (OpenGL akceleraciju, multi‑threading, pozadinsko iscrtavanje, boolean operacije, metablob preview itd.) i onda aktiviranjem jedne po jedne pronađemo problem koji je izazvao pad aplikacije. Ovo je korisno, ali je pitanje koliko je korisnička populacija sposobna ili voljna da radi ovu vrstu dijagnoze, tim pre što neke probleme nije moguće pouzdano ponoviti. Naš utisak je da se ovo iskakanje događa zbog nesinhronizovanih thread-ova, tim pre što je Vue padao samo onda kada smo bili „nestrpljivi“ i aktivirali/menjali više opcija odjednom. Kad smo dopuštali hardveru da radi svoj posao zahtev po zahtev, Vue se ponašao primerno.

Ovo je nesumnjivo problem, ali dobra vest je da se sa svakim novim update‑om takva vrsta nestabilnosti može otkloniti. Problem koji smo mi primetili već je bio rešen u dostupnom beta build‑u, što smo saznali pošto smo ga prijavili. Vaš zadatak je, dakle, samo da obezbedite pristojan hardver i sveže drajvere pre svega za grafičku karticu, a onda da zasučete rukave i napravite nešto nalik na Indiana Jones 4, The Spiderwick Chronicles, Australia, Terminator Salvation, 2012 ili The SkyCrawlers. Na svim ovim i mnogim drugim kvalitetnim produkcijama Vue je bio neizostavna karika – možda će to biti i za vaš sledeći projekat.

Autor zahvaljuje kolegama iz e‑on‑a na pomoći i predusretljivosti prilikom realizacije ovog prikaza