Desetak godina nakon što je fraza "informatički superautoput" dobijala američke izbore, o cyber-stradi se ne priča - brzo je izgrađena, a sada na njoj niču građevine kao što je Facebook, čiji je tvorac Time-ov čovek godine. Nama autoputevi nisu jača strana, ali prateći objekti napreduju...
Da li ste gledali film "Društvena mreža" (The Social Network) i čitali knjigu "Slučajni milijarder" po kojoj je snimljen? To je fascinantna priča o nastanku Facebook-a koja pokazuje šta je potrebno da bi se izgradila imperija. Zgodan trenutak, karakter i sreća igraju tek sporedne uloge - bitni su imaginacija, znanje i posvećenost koja ide do fanatizma. Novac se, reklo bi se, pojavi (ili ne) tek kada je najveći deo posla završen.
Koliko je znanja i posvećenosti uloženo u građevine na parčencetu informatičkog superautoputa koji je u Srbiju stigao pre tačno 15 godina, februara 1996? Naš četrnaesti izbor 50 najboljih domaćih sajtova pokazuje stabilan rast, ali ne i obilje novih ideja. Internet je (i) kod nas postao ključni kanal za informisanje i podršku prodaji - mnogo je onih koji razmišljanje o kupovini nečega što se ne nabavlja svakog dana počinju i završavaju na Web-u, pa ako vaši proizvodi nisu na Internetu, neće se ni prodati. Nezadovoljstvo kupaca izaziva činjenica da na Web-u ima mnogo toga što zapravo nije u magacinu - ili firme sporo implementiraju B2C programe koji su povezani s realnim stanjem na lageru, ili se namerno ne trude da budu ažurne - samo nek' kupac zove, pa će mu možda prodati nešto drugo. Treba da pređemo dug put do ozbiljnije automatizacije e-commerce-a, a na tom putu nam banke baš i ne pomažu, jer je plaćanje karticama preko domaćeg sajta i dalje vezano za prekomplikovanu administrativnu proceduru.
Ohrabruje što je pitanje isporuke sve bolje rešeno - većina domaćih prodavnica se oslanja na Post Express i druge kurirske službe, a ljudi su konačno počeli da stiču uverenje da će ono što im je poslato zaista i dobiti, da će ih kurir pozvati telefonom i proveriti kada su kod kuće, da neće ostaviti pošiljku u nesigurnom sandučetu ili, još gore, u sopstvenom džepu... Kada bi i isporuke iz inostranstva bile efikasnije, uz fleksibilniju carinu/špediciju, globalni trend seobe trgovine na Mrežu bi konačno stigao i do nas.
Ako e-commerce i informativni sajtovi dobro napreduju, u oblasti društvenih mreža i zabave stagniramo - kao da se sve seli na Facebook. Kada vidim koliko je ova društvena mreža kod nas popularna, i to u uslovima koji su toliko različiti od harvardskih učionica u kojima je nastala, sasvim je prirodno što je Mark Zuckerberg ličnost godine. No, biće još godina, još ideja, još sajtova i još uspeha - potrudite se da neki od njih bude vaš. Vidimo se 1. marta!
|