PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #191 : Septembar 2012 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Milan Bašić  

ERP za budućnost

Svedoci smo promene vizije, misije i koncepta poslovno-informacionih sistema, ali i postepenog brisanja razlika između velikih i malih firmi. Moderni poslovni softver je dostupan svima, a domaće tržište pozitivno reaguje na ove izazove. Pred nama su se našli ERP sistemi koji predstavljaju temelj savremenog poslovanja - šta izabrati za vašu firmu sa kompetitivnog ERP tržišta?

Ako je sudeći po izveštajima, komentarima i analizama iz sveta u proteklih godinu dana, velike promene su neizbežne. Koncepti koje su dugo eksploatisali najveći proizvođači ERP-ova nisu više dovoljni, ali ni glomazni ERP-ovi više nisu adekvatan generator prihoda. Pojavili su se novi proizvođači s novim idejama i ciljem da svoje programske pakete pre svega prilagode malim poslovnim sistemima i s namerom da iskoriste sve nove tehnologije. A da ne zaboravimo ni same korisnike koji sada imaju jasniju ideju šta da očekuju od novog softvera i kako da se sami prilagode i upravljaju promenama u sopstvenom poslovnom okruženju.

Novo vreme

Pre dvadeset godina ERP je bio softver za velike korporacije. Glomazni poslovni sistemi su tražili glomazan softver spreman da poveže u celinu gomilu podataka i da od njih naprave kvalitetne informacije. Vreme da se realizuju takvi projekti je, takođe, bilo "glomazno", a količina novca utrošena na projekte... Bolje da ne pominjemo iznose, jer se od njih zavrti u glavi.

Pre deset godina stvari su počele da se menjaju kroz prve korake ERP filozofije u domenu malih i srednjih preduzeća. Zahvaljujući svemoćnom marketingu, na površinu su isplivala pozitivna iskustva, a na scenu je stupio niz novih proizvođača, sa idejom da potencijalnim kupcima ponude "male ERP-ove" po adekvatnoj ceni. E sad, da li su to uvek i u punoj meri bili ERP-ovi ili "nešto između" drugo je pitanje, ali posao je cvetao.

Gledano sa vremenske distance, dolazimo do zaključka da se malo toga menja. Pojavili su se neki novi igrači (čitaj proizvođači softvera), neki stari su se uhvatili u novo kolo, a svi zajedno kažu: "ERP je i za najmanje. Ne mora da kupujete - iznajmite, a mi ćemo da brinemo o svemu. Vaše je samo da koristite naš softver!" Da li smo dobili ERP za "jednog čoveka"? Teško. Ali, da li smo dobili softver dostupan s bilo kog uređaja koji može na Internet i skoro sve podatke potrebne za poslovanje na jednom mestu, bilo gde i u svakom trenutku... jesmo! I to sve za mesečnu nadoknadu koja je ravna jednodnevnom prihodu američke mikrokompanije. Možda i manje. Eh, taj svemoćni cloud.

Trendovi nam nisu uvek po volji, ali ćemo im se teško odupreti. Eto, nekada veliki SAP nije hteo da se približi SMB tržištu, pa je na kraju ponudio svoja "jeftina" rešenja za manje kompanije. Nije hteo ni u cloud, a eto od ove godine sve više priča o njemu. Naravno, ovaj softverski gigant nema pritom na umu najmanje korisnike, ali vrednost "oblaka" su prepoznali, baš kao i zahtev svojih sadašnjih i budućih korisnika koji žele da moderne tehnologije upregnu u cilju smanjenja troškova.

Foto-robot ERP-a

Ma koliko ove promene vode ka nekom novom konceptu poslovno-informacionih sistema, sva je prilika da će skraćenica ERP preživeti. Navikli smo na nju, mali se kroz nju poistovećuju s velikima, u komunikaciji s drugima ne mora da objašnjavamo kakav smo to softver kupili - kažemo ERP i svi znaju o čemu se radi. Danas se jednostavno ne može bez ERP-a. Ali, da li je upotreba lakša nego pre nekoliko godina? Da li je softver jeftiniji? Bićemo hrabri i pokušaćemo da sastavimo "foto-robot" novog ERP-a.

To je, pre svega, softver s jedinstvenom bazom podataka u kojoj su sve naše poslovne informacije. Proceduralni (procesni) poslovni model s vremenom će sve više postati projektno orijentisan. Insistiraće se na brzoj i kvalitetnoj razmeni informacija s drugima, na primer s kupcima i dobavljačima. Imperativ će biti mogućnost da se reaguje bilo kad i bilo gde, a da novonastala poslovna informacija bude odmah dostupna svima koji učestvuju u poslovnom procesu. CRM, Social CRM, ERP, CPM i ostale danas prisutne skraćenice, odnosno softver koji ih prati, polako će izgubiti na značaju jer ćemo dobiti jedinstveni poslovno-informacioni sistem.

I sada dolazimo do najlepšeg dela priče: o tehničkim, tehnološkim i konceptualnim pitanjima brinuće neko drugi. A ti "drugi" biće u cloud-u, javnom ili privatno, što će određivati veličina poslovnog sistema. Mi, smrtni korisnici, brinućemo o svojim stvarnim potrebama i cenama na dnevnom, mesečnom i godišnjem nivou. Sve ovo zvuči kao ideal modernog poslovnog čoveka. Možda je naša priča još jedna utopija, ali da zvuči primamljivo - nema sumnje.

A gde smo tu mi? U odnosu na prošlu godinu, u našem pregledu ima nekoliko novih proizvoda, mada se i stari dobro drže - svaka firma može da nađe rešenje blisko svojim potrebama. Domaći proizvodi izborom tehnologija, mogućnostima i konceptom razvoja ne zaostaju za svetskim, a opet, oni koji dolaze iz daleka prenose nam korisna iskustva koja nas sve menjaju nabolje. Raduje nas i to što postoje proizvodi ili unutar nekih proizvoda segmenti koji upućuju da proizvođači sotvera ne sede skrštenih ruku jer Web tehnologije, mobilni servisi i softver kao usluga (SaaS), odnosno cloud nisu za njih tabu tema.

Za pregled ERP programa koji se nude na našem tržištu, kao i detaljnu tabelu karakteristika, cena i orijentacionih perioda za implementaciju u konkretnom poslovnom okruženju pogledajte PC #191.