PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Prvi pogled Prvi pogled
PC #201 : Jul/Avgust 2013

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

Moćni sos

Stigao je MODO 701 od milošte nazvan "Moćni sos". Godinama smo posmatrali kako ovaj softver iz alternative prelazi u mainstream produkcijski paket. MODO je sada kompletan, savremen, okretan, prelepo dizajniran i visokokvalitetan softver za stvaranje 3D grafičkog sadržaja. Da li se ukapa u vaš produkcioni proces?

Luxology i The Foundry srašćuju zajedno, MODO render – Clive Biley, www.parkerbiley.com
(kliknite za veću sliku)

Tvorci MODO‑a, Luxology i britanska VFX softverska kuća The Foundry, udružili su snage a rezultat je verzija 701, prva pod zajedničkom The Foundry kapom. Poput prethodnika, 701 nastavlja usavršavanje korisničkog interfejsa, koji je postao još jasniji, elegantniji i brži. Ovoga puta promene nisu suštinske, ali su i dalje vrlo važne. Bolja integracija MODO‑a u proizvodni proces je dobar početni adut – verzija 701 donosi mnogo brži Python interpreter i direktniji pristup MODO‑vim internim funkcijama. Osim toga, MODO će uskoro „zaigrati“ i na Linux‑u, čime će biti pokrivene sve tri dominantne platforme na tržištu. MODO na Linux‑u, između ostalog, znači jeftinije i pouzdanije render čvorove, što nikako ne treba zanemariti kada se procenjuju TCO (total cost of ownership) troškovi vaše render farme.

Na novom ekranu

Layout switcher će vam dozvoliti da se potpuno oslobodite tabova na vrhu interfejsa i da na taj način „otmete“ vrednih pedesetak redova piksela za prikaz viewport‑ova. Novi MODO donosi dva različita Layout switcher‑a: radijalni i horizontalni. Radijalni switcher će vam omogućiti da odaberete Layout‑e koje želite da vidite na dostupnim slotovima dok vam linearni omogućava prosto prebacivanje iz jednog u drugi Layout. Iz arsenala za „otimanje“ korisnog prostora su i tzv. popover meniji. Glavne toolbar‑ove na interfejsu možete da skupite uz levu ivicu tako da se vide samo njihova imena. Ukoliko kliknete na neko od tih imena, pojaviće se popover verzija tog toolbar‑a sa svim alatima. The Foundry je tako oslobodio dodatni radni prostor.

(kliknite za veću sliku)

Elementi Item liste se sada mogu uključivati/isključivati poput lejera u Photoshop‑u. Čak je i ikona sa okom slična onoj u Photoshop‑u pa ćete i ovaj element korisničke školjke usvojiti bez zadrške. Elemente iz Item liste možete da bojite radi lakšeg snalaženja u komplikovanim scenama, recimo sve kamere bojite crveno, a sva svetla žuto. Item lista je obogaćena šetnjom kroz listu korišćenjem kursorskih strelica na tastaturi.

Ubrzanje čvornog prikaza (schematic) je čudesno – verzija 701 je brža bar deset puta u odnosu na 601. Čvorni prikaz je vektorski, kontrole su odlično dizajnirane, a s novim ubrzanjem prilagođavanje ovog prikaza, zumiranje i panovanje rade bez problema. U značajna poboljšanja korisničke školjke spada i gradijent kontrola koja se može ugrađivati u Form View preko Form Editor‑a. To vam omogućava da gradijente menjate direktno iz glavnog interfejsa bez potrebe da konstantno skačete između Editor‑a i senčenog prikaza da biste videli promenu.

MODO 701 je i bolji timski igrač nego ranije verzije. To znači da, recimo, svoj model na kome ste radili u ZBrush‑u ili nekoj drugoj aplikaciji možete da uvezete nazad u MODO, primenite pripremljenu displacement mapu (iz te eksterne aplikacije), a onda taj model konvertujete u multirezolucijski model za dalje dorade u MODO‑u.

MODO‑liranje

Ušteda korisnog prostora uz pomoć pop‑over menija
(kliknite za veću sliku)

Retopologija je nekako postala tema‑mezimče za sve nove verzije MODO‑a. MODO je već bio efikasan u procesu retopologizacije skeniranih objekata, ali su novi alati za ovaj proizvodni proces i te kako dobrodošli. Nivo interakcije između modelera i skeniranih 3D objekata smanjio se na minimum uprkos tome što su i hardver i softver postali sposobniji da rukuju velikim brojem poligona i tačaka. Kvalitetni žičani model niske gustine verteksa dobija se generisanjem kontura (alatka Contours) iz skeniranih oblika, a zatim primenom sjajnog alata Bridge i njegovih novih opcija Auto Connection i Continuous Bridge. Rezultat je geometrija detaljna onoliko koliko su česte bile konture na skeniranom objektu, odnosno koliko su kontrolnih tačaka imale krive koje su činile te konture. Uz malo prakse, gotovo nijedan detalj sa skeniranih 3D objekata neće vam promaći.

Ni Topology Pen nije zaboravljen. Pridodata su mu dva nova moda: point i fill. Point mod će vam omogućiti da dodate nove tačke, dok će vam fill mod omogućiti da te tačke pretvorite u poligone. Proces je veoma brz i inutitivan pa ćete ovaj alat efikasno moći da primenite i na onim delovima skenirane geometrije na kojima ima puno detalja. Verzija 701 donosi i vajarske maske koje se mogu primeniti na bilo koju multirezolucijsku mrežu. Kada četkicom postavite masku preko nekog objekta, njome ste praktično zaštitili ostatak objekta od uticaja vajarskih alata.

Multirezolucijsko vajanje je i u ranijim verzijama bilo odlično podržano modernim hardverom, ali sada stiže nešto novo. Ukoliko imate moderan laptop (procesor sa četiri jezgra, šest ili više GB RAM‑a i brzu grafiku), možete očekivati da s novim MODO paketom vajate multirezolucijske objekte od više desetina miliona poligona bez većih usporenja. To donosi novi kvalitet: ne samo da ćete moći da radite na inspirativnijim mestima od kancelarije, već ćete moći lakše zahvate da obavite i u prostorijama svog klijenta, dok mu demonstrirate napredak na projektu. S vrlo galantnim MODO licencama, svoj hardver ćete na taj način zaista moći da iskoristite do maksimuma.

MODO‑nimiranje

Interfejs za animiranje je pretrpeo ozbiljnu optimizaciju radnog toka. Pre svega, tu je sada potpuno funkcionalni profesionalni graph editor koji pozicioniranje objekata u ključnim momentima i kanalima čini jednostavnim. Jedna od korisnijih opcija na graph editor‑u je i Shadow, koja omogućava da se u pozadini sačuva originalna vrednost graph‑a da biste mogli da je referencirate dok radite na promenama. Kad ste zadovoljni novom verzijom, verziju iz senke lako uklanjate. Tu je i mogućnost interaktivne adaptacije putanje pokreta, što vam omogućava da direktno u viewport‑u rešavate probleme neželjenog prolaska objekata kroz drugu geometriju, karikiranje pokreta i druge slične zahvate.

Linearni Layout switcher
(kliknite za veću sliku)

Dynamic pinning će olakšati život animatorima jer omogućava da u poziranju zaključavate položaj pojedinih zglobova. Uz pomoć ove opcije više neće biti zloglasnog proklizavanja u toku sekvence hodanja, a lakše ćete animirati i pokrete, kao što su guranje drugih objekata, penjanje i slično, zato što se dynamic pinning može kombinovati sa dynamic parenting‑om. Obratite pažnju na Time tool. To je zgodna alatkica koja vam omogućava da pritiskom na desni taster miša bilo gde u 3D prikazu šetate po vremenskoj osi i vidite direktne promene na animaciji. Sve to bez spuštanja pointera i pogleda na vremensku osu, što narušava radni tok animiranja. Srednje dugme na mišu u toku korišćenja Time tool‑a je rezervisano za auto‑play. Channel sets je još jedna novost koja omogućava da se jednostavnom selekcijom kanala koje animirate onemoguće slučajne promene na drugim kanalima.

Ključni noviteti često znače efikasniji rad ili promenu načina na koji animiramo. Da bi vaša animacija stvarno dobila novi i drugačiji izgled, potrebne su sitne promene egzekucije animiranja. U takve promene spadaju novi Channel modifikatori. Recimo, Random modifikator omogućava da menjate animirani kanal u toku animacije, dodajući mu slučajnu komponentu, što je vrlo korisno u kreiranju realističnog pokreta ili nekih specijalnih efekata. Slično tome, Expression modifikator će vam omogućiti da čak četiri različita ulaza povežete bilo kojim validnim matematičkim izrazom. Ovom modifikatoru su dostupne i sve standardne matematičke funkcije i operatori pa se relativno brzo mogu animirati pokreti poput rotacije točkova na vozilima i drugi pokreti koji zavise od animiranih kanala drugih objekata. Pošto ulazi u ovaj modifikator mogu biti i druge veličine, on vam može služiti kao šablon za univerzalni modifikator, a granice postavljaju samo vaše srednjoškolske matematičke veštine i, naravno, vaša mašta.

Ako animirate nešto što je u tesnoj vezi sa zvučnim zapisom, možete koristiti modifikator Sound koji će vam dozvoliti da sinusoidu zvučnog zapisa kombinujete sa animiranim kanalima i na taj način adaptirate i sinhronizujete pokret. Za precizniju sinhronizaciju koristićete opciju Waveform Display, koja u zasebnoj kontroli na viewport‑u prikazuje i sinusoidu zvučnog zapisa. Taj prikaz možete koristiti za precizno pozicioniranje morfova u sinhronizaciji govora ili tempiranje akcija kao što su eksplozija ili pad nekog objekta.

Render sos a la MODO

Ra­di­jal­ni Layout swit­cher
(kliknite za veću sliku)

Environment Importance Sampling je opcija o kojoj sanjaju ljudi koji se bave globalnim osvetljenjem i renderingom. Preneti verno osvetljenje iz neke žive scene nije jednostavan zadatak. Za to se koriste HDRI izvori i globalna iluminacija, ali nesavršenosti HDRI slike i algoritama za senčenje često znače korišćenje višestrukih HDRI slika, improvizaciju sa svetlima i puno vremenski zahtevnih render proba. S novom verzijom sve to je prošlost, pošto je Environment Importance Sampling opcija sposobna da prepozna značajnije oblasti na HDRI osvetljenju i efikasno primeni na scenu bez povećanja broja IC zraka. Ove rendere ćete prepoznati po nešto preciznijim senkama nego kod metode povećanja IC zraka.

Da li ste ikada započeli render u viewport‑u, a onda morali da odustanete od višeminutnog čekanja na rezultat jer ste morali da radite na nečem drugom? Po povratku u tu scenu ste morali ponovo da čekate i te već potrošene minute. Od ove verzije s tim je gotovo jer progresivni render u viewport‑u možete pauzirati, snimati i učitavati za nastavak po potrebi. Značajno poboljšanje u efikasnosti rada sa rendererom donose i Render proxies: sada iz bilo koje scene možete referencirati objekte iz drugih scena. A možete napraviti i dve verzije objekta koji želite da referencirate, tako da se lores verzija objekta pojavljuje u preview‑u i viewport‑ima dok radite sa scenom, a hires verzija objekta će biti korišćena u završnom renderu. Uštede u memoriji kad koristite proxy objekte su znatne, ali su uštede u vremenu još veće.

Render curves je postojao i u prethodnim verzijama MODO‑a, ali je sada dobio opciju da se krive renderuju kao poligoni. MODO prosto interaktivno generiše poligone i renderuje ih. To znači da ćete moći na takve krive da primenjujete teksture, displacement mape i sve drugo što sleduje standardnim poligonima. Kada radite u gusto populisanim scenama, opcije poput prehighlighting‑a su pravi spas. Menjanje materijala drag‑and‑drop metodom je brzo i jednostavno. Kada su objekti komplikovani, ima ih puno ili na jednom objektu ima više materijala, može biti teško pogoditi mesto na kome treba „spustiti“ materijal. Od verzije 701 problemi nestaju, jer će MODO označavati sekcije modela s različitim materijalima ispod vašeg kursora. Vama ostaje samo da odaberete zgodan ugao i da dobro nanišanite to parče geometrije. U ostala bitna poboljšanja renderera ubrajamo poboljšanu kontrolu fur/hair renderinga, Layered Fog za horor scene, a tu su i nova shader biblioteka, brojni novi efekti...

Kraj detinjstva

MODO verzijom 701 (update SP1 je stigao i besplatan je za sve vlasnike 701 licence) izrasta u ozbiljan 3D paket. Produkcijski kapaciteti softvera su impresivni, bez obzira na to da li ste freelancer ili radite u heterogenom studijskom okruženju. Vrhunske performanse i džentlmenski dogovor koji dobijate s MODO licencom snažan su adut da razmotrite uključenje ovog sjajnog 3D alata u svoju produkcionu liniju, a veoma dinamičan razvojni ciklus i položaj koji The Foundry ima na tržištu su solidno osiguranje da je kupovina

MODO‑a investicija koja se mora isplatiti. S naše strane program dobija preporuku.