PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Tehnovizija Tehnovizija
PC #201 : Jul/Avgust 2013 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Voja Antonić  

Panasonic je upalio svetlo

Početkom juna Panasonic je okupio novinare u Pragu da bi im pokazao svoj program LED rasvete. Šta je zapravo zasvetlelo kada je direktorski tim simbolično pritisnuo prekidač? I kada ćemo nove LED sijalice, sa grlom poput klasičnih, videti u prodavnicama?

(kliknite za veću sliku)

U novogodišnjoj noći, poslednjeg dana 1879. godine, Edison je u Menlo parku svečano upalio svoju prvu električnu sijalicu i izgovorio proročke reči: „Električno osvetljenje će biti tako jeftino da će samo bogati paliti sveće“. Posle više od 130 godina svedoci smo još jedne smene generacija rasvetnih tela, kada užareno volframovo vlakno zamenjuju LED sijalice. Možemo li da parafraziramo Edisona i da kažemo da će u bliskoj budućnosti samo bogati koristiti klasične sijalice?

Mnogi svetski proizvođači se utrkuju ko će ponuditi bolje rešenje za prelazak na novu tehnologiju i time postaviti osnove za standard rasvete. Tržište je ogromno, jer desetine milijardi sijaličnih grla čekaju zamenu za neekonomične sijalice sa grejnim vlaknom i loše (pa i opasne) fluorescentne, takozvane štedljive sijalice. O problemima koje ova tehnologija donosi pisali smo u PC #164 (mart 2010), kada smo načinili i detaljno tehničko poređenje tri tehnologije – grejno vlakno, fluorescentna i LED rasveta.

Panasonic je svakako jedan od lidera na svetskoj sceni, pa ne čudi što je požurio da zauzme mesto u osvajanju tržišta rasvetnih tela. S obzirom na to da je ovaj proizvođač već dobro pozicioniran u samom vrhu svetskog tehničkog tržišta, lako je pretpostaviti da ono što nam on nudi predstavlja najviši domet LED tehnologije u ovom trenutku. Pa da vidimo dokle smo stigli sa razvojem ove vrste rasvete i da li će ona ispuniti ogromna očekivanja korisnika.

Prezentacija u Praškom zamku

LED rasveta se lepo uklopila u atmosferu katedrale
(kliknite za veću sliku)

Prezentacija pred novinarima iz cele Evrope održana je 4. juna kada se, sticajem okolnosti, vrh poplavnog talasa zadesio baš u Pragu. Na prvi pogled, izgledalo je da poplava nikoga ne uzbuđuje, jer nasipi i gradske službe za zaštitu rade dobro, pa poplavu možete da vidite tek ako priđete Vltavi. Čim se udaljite od reke, uključujete se u normalnu gradsku atmosferu. Vreme je bilo sunčano a temperatura prava prolećna, pa je Prag mogao da pokaže svu svoju lepotu.

Vrhunac ove lepote čini Praški zamak, koji je u Ginisovoj knjizi rekorda naveden kao najveći zamak na svetu. Potiče iz 9. veka, ali je stalno dograđivan, tako da sada sadrži praktično svaki arhitektonski stil iz prethodnog milenijuma. Odskora, Praški zamak nosi i pečat 21. veka – čitavo zdanje je, zahvaljujući saradnji sa Panasonic‑om, osvetljeno sa preko 10.000 LED sijalica. Prednost ovog osvetljenja nije samo u uštedi energije: u elektromagnetnom opsegu se ne emituje ništa van vidljivog spektra, dakle ni ultraljubičasti zraci, čime je izbegnuto oštećenje vrednih istorijskih spomenika i eksponata. Još jedna dobra strana je što su prostorije zamka visoke, pa svaka zamena sijalice predstavlja problem ljudima iz održavanja; uz vek trajanja koji im nude LED sijalice, biće mirni sledećih nekoliko decenija.

Organizacija je bila takva da su sve faze ove prezentacije održane u Praškom zamku. Najpre su novinarima pokazani proizvodni uzorci koji predstavljaju Panasonic‑ov program LED rasvete, ali je to, nažalost, učinjeno na način koji je sprečio posetioce da objektivno procene pravu efikasnost izloženih sijalica. Naime, prostorija nije bila osvetljena ovim sijalicama, nego su one postavljene u mračnoj prostoriji, i to kao izložbeni eksponati na visini stola, usmereni nagore. Tako je posmatrač bio zaslepljen izvorom svetla i nije mogao da proceni jačinu svetlosti. Zbog toga niko nije u prvom trenutku imao uvid u glavni nedostatak LED sijalica, a to je njihova nedovoljna snaga.

(kliknite za veću sliku)

Sledeći korak bio je obilazak zamka, što je bilo najkorisnije sa gledišta procene mogućnosti i kvaliteta LED rasvete. Sve što smo, kao posetioci vođeni ljubaznim vodičima, mogli da vidimo, bilo je osvetljeno LED sijalicama. Čak je i eksterijer zamka vešto ulepšan nizovima sijalica iz serije Nostalgic clear, koje odlikuje narandžasti ton svetlosti, kao kod stare generacije klasičnih sijalica male snage. Ova serija, sa prepoznatljivim toplim svetlom (temperatura boje 2700 K) sjajno je odgovarala atmosferi zamka. Posebno je zadovoljstvo bilo videti kako su lepo osvetljene prostorije Katedrale Svetog Vita i Kraljevskog dvora, jer je stvoren utisak autentičnog osvetljenja svećama, čak i bolje nego što bi to bilo realizovano sa klasičnim sijalicama, kod kojih je temperatura boje uvek zavisna od podešene jačine svetla.

Ni svečana večera, održana u elitnoj prostoriji zamka, nije mogla da prođe bez LED rasvete. Prostorija površine oko 400 kvadratnih metara bila je osvetljena sa 136 LED sijalica iz serije Nostalgic Clear. Ovo je dalo dovoljno svetla za prigušeno toplo osvetljenje prilagođeno večernjoj amosferi. Serija Nostalgic Clear ipak daje prilično zasićenu narandžastu boju svetla, pa se neko dosetio da temperaturu boje rasvete malo „rashladi“ sa osam plavih LED reflektora, koji su na zaobljenoj tavanici velike sale stvarali lepe senke starih lustera. Ovakva rasveta je obezbedila veoma prijatnu atmosferu.

Koliko jako sijaju LED sijalice?

Eksponati su izloženi na način koji onemogućava objektivnu procenu mogućnosti LED rasvete, ali zato uspešno ugrožava vid posmatrača
(kliknite za veću sliku)

Kada smo pre tri godine u PC #164‑166 pisali o LED rasveti, zaključili smo da je ona superiorna po svim pitanjima, uz dva izuzetka: visoka cena i osetljivost na visoku temperaturu. Prvi nedostatak će rešiti vreme i hiperprodukcija, a drugi je rešiv samo ako je rasvetno telo tako projektovano da na njemu postoji dovoljno velika rashladna površina oko koje slobodno struji vazduh i odvodi višak toplote. Rasvetno telo veličine standardne sijalice sa navojnim grlom E27 nema baš veliku površinu i ne može da podnese veću termičku disipaciju od 10W, a da temperatura LED‑a ostane u dozvoljenim granicama. Viša temperatura smanjuje vek LED‑a, pa ako ne povećavamo rashladnu površinu (a to ne možemo ako poštujemo dimenzije klasične sijalice), moramo da napravimo kompromis između životnog veka i snage LED‑a. Panasonic se opredelio za sijalice nazivne snage do 40 W, čiji je vek 40.000 radnih sati, kao i za sijalice od 60 W koje se više greju, pa njihov životni vek iznosi 25.000 radnih sati.

Slučajno ili namerno, ovde je stvorena zabuna. Kada govorimo o snazi klasičnih sijalica sa grejnim vlaknom, mi zapravo govorimo o potrošnji električne energije. LED rasveta je znatno efikasnija, što znači da pri istoj potrošnji proizvede približno pet puta više svetla. Zato je Panasonic, bez sumnje iz komercijalnih razloga, za nazivnu (deklarisanu) snagu sijalice proglasio ne njenu potrošnju, nego ekvivalentnu svetlosnu snagu koju bi proizvela klasična sijalica. Ako na pakovanju LED sijalice pročitate da ona ima snagu 40 W, to znači da svetli kao klasična sijalica od 40 W, a njena stvarna potrošnja je zapravo između 6,4 W i 8 W.

Ovaj način označavanja snage sijalice je možda pogodan za poređenje sa klasičnim sijalicama, ali nema nikakvog tehničkog osnova. Istina je da su se i proizvođači foto‑opreme poslužili istim trikom kada su označavali žižnu daljinu objektiva digitalnih foto-aparata, jer su označili žižnu daljinu ekvivalentnog objektiva za standardni 35‑milimetarski film. Ako, recimo, na objektivu ditalnog foto-aparata pročitate da je njegova žižna daljina 50 mm, vi i ne pomišljate na to da je ona možda i deset puta manja – naravno, ako nemate profesionalni (i preskupi) foto-aparat koji radi sa full‑frame CMOS senzorom dimenzija 24‑×‑36 mm. Zanimljivo je da isti trik, sa navođenjem ekvivalentne snage, nikada nije primenjen za fluorescentne sijalice, jer je na njima uvek, kao nazivna snaga, navedena stvarna snaga potrošnje. Tako znamo da fluorescentna sijalica snage 20 W troši 20 W struje, ali sija kao sijalica od 100 W, a LED sijalica od 60 W troši 10 W struje i sija kao klasična sijalica od 60 W. Nije komplikovano, samo se treba navići.

Nostalgični program

Prostorija je osvetljena sa 136 LED sijalica iz programa Nostalgic Clear i 8 plavih LED reflektora
(kliknite za veću sliku)

Panasonic se opredelio za LED rasvetu kojom se imitiraju klasične sijalice sa grejnim vlaknom, pri čemu se poseban akcenat stavlja na toplu boju svetla. Ovo nije nelogično, jer kada se ima u vidu mala snaga postojećih LED sijalica, normalno je očekivati da se njima imitira i topla boja sijalica male snage. To je verovatno bila ideja s kojom je stvoren program Nostalgic clear jer će tržište najbolje reagovati na boju koja normalno prati slabe izvore svetla i kojom je najbolje prikriven glavni nedostatak LED sijalica. Ovo će svakako biti najuspešniji Panasonic‑ov program, tim pre što su sijalice veoma lepo dizajnirane (čak su dobile i neke prestižne nagrade za dizajn) sa LED grupom koja po obliku i poziciji u staklenom balonu dobro imitira klasične sijalice.

Postoje i programi Capsule, sa difuznim staklom kojim se postiže ujednačeno svetlo u različitim pravcima, zatim Candle, koji čine sijalice male snage za specijalne efekte i diskretnu atmosferu, pa Reflector, sa usmerenim svetlom (nažalost, opet male snage od 7 W, zapravo ekvivalentnih 30 W) i Halogen, kojim se imitira usmerenost klasičnih halogenih lampi. Svi programi podrazumevaju napajanje naizmeničnom strujom standardnog napona 220‑230 V, sa izuzetkom „halogenih“ lampi koje postoje i za napajanje jednosmernim naponom 12 V. Nijedan od programa ne podržava sijalice nazivne snage veće od 60 W i potrošnje iznad 10 W.

Zanimljivo je da su svi navedeni programi skoro podjednako nostalgični, jer sve LED sijalice sa temperaturom boje svetla spadaju u opseg od 2700 K (što je označeno kao soft warm, meko toplo svetlo) do 3000 K (warm white, toplo belo). Ovo se odnosi i na sijalice iz „halogenog“ programa, mada standardne halogene sijalice emituju znatno hladnije svetlo, između 3200 i 3600K. Razlog za ovo je najverovatije čisto praktična poslovna odluka prilagođena očekivanom ukusu tržišta, mada ne bi bio nikakav tehnički problem proizvesti beli LED sa bilo kojom temperaturom boje svetla.

Panasonic‑ove LED sijalice nemaju mogućnost dimovanja (regulisanja jačine); izuzeci su Candle sijalice i neke iz Halogen programa. Preračunate cene se kreću između 1.000 i 5.160 dinara, a zanimljivo je da su najskuplje sijalice od 40 W, dok su one od 60 W osetno jeftinije, čemu verovatno doprinosi i njihov kraći životni vek.

Šta zaključiti?

Šteta je što Panasonic nije pokrenuo i program razvoja sijalica novog oblika, kojim bi se omogućilo efikasnije hlađenje, pa samim tim i veća snaga. Verovatno je da takav program u početku ne bi bio preterano uspešan, ali bi tržište vremenom počelo da se prilagođava novom standardu oblika, veličine i priključnog grla. Ovako, uz sijalice snage do 60 W, teško je prognozirati uspešan prodor nove tehnologije. Ostaje nam samo da se nadamo da će se, usavršavanjem tehnike proizvodnje svetlećih dioda, udvostručiti i njihova efikasnost. Time bi se omogućilo da se uz istu disipaciju toplote, pa samim tim i isti oblik i veličinu, svetlosna snaga izjednači sa klasičnim sijalicama od 100 W, koje su uobičajene u našim domovima. Dok se to ne dogodi, radno osvetljenje moramo da rešavamo i na neki drugi način (većim LED panelima, halogenim sijalicama ili fluorescentnim lampama), jer su postojeće Panasonic LED sijalice dobre samo za postizanje prijatne večernje atmosfere.

I na kraju, jedna dobra vest: Panasonic planira dolazak na srpsko tržište krajem ove ili početkom sledeće godine. Tada ćemo, nadamo se, imati više relevantnih informacija, a verovatno i odgovarajuću prezentaciju za našu publiku.