PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Prvi pogled Prvi pogled
PC #204 : Novembar 2013 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Đorđe Grujić  

Promena ličnog opisa

U verziji 5 ArtLantis se potpuno promenio - stari korisnici će neminovno gunđati, ali cena progresa mora da se plati. Srećom, ona ovoga puta nije visoka, a prednosti su veoma značajne.

Na www.artlantis.com/en/home zateći će vas „latinska“ poslovica, Cogito ergonomics. Novi ArtLantis definišu tri principa – ergonomija, jednostavnost i kvalitet. Sajt je potpuno prerađen, logotip je nov, a snimci ekrana ne liče na šarmantni haos na koji smo navikli. Novosti se ne odnose samo na interfejs već i na perspektive, medije, prozore pregleda, svetla, Heliodon, iVisit 3D i animacije. Može se slobodno reći da je ArtLantis prerađen od nule.

Tri principa za osam novosti

Paralelno procesiranje je ključ za brži dolazak do cilja
(kliknite za veću sliku)

O licenci ArtLantis‑a i Maxwell rendering mašine (ako ste je kupili) od sada se brine License Manager, poseban program koji će proveriti vašu licencu na serveru Abvent‑a i pustiti vas da dalje radite. Interfejs je prvi put isti pod Windows‑om i MacOS‑om; prerađen je tako da se iskoriste moderni monitori koji su vrlo široki ali ne previše visoki. Ekranom dominira praznina – nema ničega osim zelenog dijamanta koji skriva osnovni padajući meni, RSS ikone gore levo, linka ka galeriji dole desno i linkova ka prethodnim projektima. Kada otvorite projekat padajući meni „oživi“, dok se na dnu ekrana kriju tasteri za otvaranje biblioteke medija (o tom – potom). Većinu ekrana zauzima prozor za pregled, koji, po dobrom običaju, izgleda skoro kao i završni rendering, osim Heliodon efekata i volumetrijskog svetla. Šta ćete sve videti na ekranu zavisi samo od vas – ako ste navikli na gužvu, nije problem napraviti je, a ako više volite kliničku prazninu, može i tako!

Put do većine alata i podešavanja je znatno skraćen i broj klikova za bilo koji posao osetno je smanjen. Dovoljno sam staromodan da i dalje više volim četvrtaste monitore, pa je novi interfejs na prvi pogled delovao odbojno, mračno i pretenciozno. Tako je bilo dok nisam krenuo da zaista nešto i uradim, kada sam uvideo šta su autori hteli i šta su postigli. Jednostavnost je izuzetna, ergonomija očigledna, a kvalitet neosporan.

Rendering se približava realnosti (Christophe Hebert)
(kliknite za veću sliku)

U perspektivnim pogledima od sada svaki može imati svoju beskonačnu površinu, kao i slike pozadina (background) i prvog plana (foreground) koje se još lakše podešavaju. Takođe, svaka perspektiva može da se pretvori u arhitektonsku kameru ili perspektivu s dva nedogleda, gde nema rušenja vertikalnih ivica, tj. trećeg nedogleda, kao u prirodi. Ovaj tradicionalni metod prikaza je i dalje vrlo popularan i razumljiv laicima, iako manje dinamičan i potpuno teoretski. Nažalost, Maxwell‑ova kamera za ovo ne zna, pa ćete za Maxwell renderinge s dva nedogleda morati da postavite kamere na odgovarajuću visinu, istu visini mete pogleda. U 2D prozoru model je presečen po konvencijama arhitektonske osnove i može da prikazuje dodeljene materijale.

Nema slike ni renderinga bez dobrog svetla. Heliodon (Sunčevo i svetlo neba) se još lakše podešava ručno, a ako se vaš objekat nađe između kamere i Sunca, volumetrijsko svetlo je – u najmanju ruku – impresivno. I sijalice koje postavljate u ArtLantis‑u od sada imaju volumetriju, tako da u renderinzima možete prikazati svetlosni konus koji dolazi iz izvora svetla bez akrobacija i dovijanja. Način podešavanja svetala je poboljšan, a kamerama možete da dodelite svetlosne grupe i/ili Heliodone, tako da sa iste tačke jednostavnim kopiranjem kamere i dodelom različitih svetlosnih grupa i/ili Heliodona možete brzo napraviti dnevne i noćne renderinge. To je pogotovo korisno u analizama osunčanja i zasenčenosti objekata.

Nove perspektive, mediji, svetla, Heliodon, iVisit 3D i... animacije
(kliknite za veću sliku)

Manipulacija objekatima i teksturama je znatno poboljšana. Objekte je moguće interaktivno pomerati po koordinatnim osama, menjati im veličinu i ugao rotacije, kao i teksturama, koje od sada hvataju uglove površine na kojoj su i mogu se prilagoditi grafički. Teksturama i objektima se potpuno interaktivno rukuje, a na isti način možete podesiti i svetla. Uopšte, u prozoru za pregled možete uraditi mnogo više nego do sada – a ako i dalje želite da unosite numeričke parametre, nema problema.

Mediji i virtuelni svet

Uz ArtLantis dobijate dosta materijala, tekstura, pozadina i objekata. Sve postojeće koje ste napravili ili ste ih kupili za prethodne verzije morate da pretvorite u ArtLantis 5 format konvertorom koji dolazi u paketu, jer novi materijali donose i nove mogućnosti. Neki od materijala sadrže reljefne mape, dok neki imaju više tekstura ili teksture bez ponavljanja. Sada iz ArtLantis‑a direktno pristupate InApp Media Store‑u, oblaku u kome se za sada nalazi više od 5000 objekata, tekstura, pozadina, materijala, HDRI pozadina i svega drugog što vam je u radu s programom neophodno. Veliki broj raspoloživih medija je besplatan, a pojedinačne cene ostalih su pristupačne.

Sada možete da napravite i VR objekat a ne samo panoramu
(kliknite za veću sliku)

Kad otvorite biblioteku medija, opet ćete primetiti prazninu, ali i kategorizaciju koja je odlično smišljena, jer veoma brzo možete da nađete baš ono što vam treba, skoro bez lutanja po mnogobrojnim elementima. I dalje je dovoljno prevući element iz biblioteke na prozor pregleda da biste ga uključili u scenu.

Novosti donosi i iVisit 3D, u verziji Studio. Sada možete da napravite i VR objekat, a ne samo VR panoramu. Aplikacija za gledanje panorama je dostupna i za Android na GooglePlay‑u, uz već poznatu iOS aplikaciju na AppStore‑u. Ovo je dobrodošlo podsećanje, jer su stare verzije ArtLantis‑a briljirale u izradi QuickTime panorama i VR objekata, no razvoj iOS i Windows OS sistema ukinuo je sistemsku podršku, tako da proizvođači razvijaju sopstvene module. Pripazite na hardverske zahteve – ako je vaš uređaj stariji ili slabiji, korišćenje može da bude vrlo sporo.

InApp Media Store sadrži preko 5000 objekata, tekstura, pozadina i svega drugog što vam je u radu sa ArtLantis‑om korisno
(kliknite za veću sliku)

U verziji Studio, kontrola animacija je znatno poboljšana, s dodatnom inteligencijom kontrola, pogađanjem pojedinih slika i događaja. Hijerarhijska lista događaja je takođe „namagnetisana“ i posebno se prikazuje. U ovom delu interfejsa, napredak je veliki i vrlo očigledan, ali obavezno najpre pročitajte uputstvo.

Vredi li?

Osnovni kvaliteti ArtLantis‑a su uvek bili jednostavnost, kvalitet i brzina. Postoje mnogo moćniji programi za rendering, ali to nije suština. ArtLantis daje više od 80% rezultata vrhunskih programa za 20% vremena, što je u današnjem svetu vrlo bitno. Učenje rukovanja i dalje traje jedno popodne, koliko je potrebno da se pogledaju odlični tutorijali. Samo ako ste koristili ranije verzije, a pogotovo pre prelaska na 64 bita, primetićete da je gladniji resursa i nemilosrdan u njihovom korišćenju, kao i nešto sporiji, uz viši kvalitet. I dalje je, uprkos istom izgledu, MacOS verzija bolja i osetno brža. Ne zaboravimo ni ArtLantis render farmu (www.artlantisrenderfarm.com) koja prihvata ArtLantis 3, 4 i 5 projekte.

Korisne adrese:

HiCAD
http://www.hicad.rs