PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Pc.edu Pc.edu
PC #209 : April 2014

 Naslovna  Sadržaj 
Tijana Drndarski  

Zanimanja budućnosti

Taman smo se navikli na razna zanimanja koja je zahtevalo informatičko tržište i naučili šta je programer a šta sistem analitičar, kad stiže poplava novih zanimanja vezana pre svega za nastup kompanija na društvenim mrežama. Upoznajmo neka od tih zanimanja, kao i ICT poslove koji se danas traže.osmrtnice osmrtnicama ljubuški umrli ljubuški umrli mostar smrtovnice smrtovnice srebrenik

(kliknite za veću sliku)

Tržište poslova se stalno menja. Razvoj i nastanak novih poslovnih profila predstavljaju prirodne procese, koje prati popularizacija i komercijalizacija. Određeni profesionalni profili u nekim periodima doživljavaju bum prouzrokovan otvaranjem novih vrata razvojem određenog sektora, ali i medijskim pričama. Naše vreme donelo je vrhunac jedne od najvećih transformacija društva i ljudskog rada još od perioda parne mašine. Tehnološki razvoj zahtevao je čitavu lepezu novih zanimanja, utičući istovremeno na prirodu skoro svake sfere našeg društva. Život u informatičkoj eri iz korena je promenio odnos prema ceni i značaju informacija i kreativnog znanja. Iako naša zemlja tek ulazi u značajniji tok razvoja informaciono‑tehnološkog sektora, ne možemo ostati ravnodušni prema sve većoj potražnji za IT stručnjacima. Ako ste se bavili potražnjom na berzi rada i pregledali tek nekolicinu oglasa za posao, pomislili ste da je Srbija zemlja IT stručnjaka, tj. da potraga za njima ne jenjava. Da li je zaista tako?

Vrli novi virtuelni svet

Malo ko dovodi u pitanje tezu da je profesionalni nastup na društvenim mrežama nužnost odnosno potreba. Neosporna je činjenica da su društvene mreže, još uvek sa Facebook‑om na čelu, u Srbiji najveće novo tržište u razvoju. Mlade domaće kompanije koje su svoje carstvo izgradile upravo na društvenim mrežama postigle su svetski uspeh i ugled, a broj korisnika društvenih mreža je u konstantnom porastu. Prema poslednjim procenama, polovina stanovnika naše zemlje ima svoju stranicu na ubedljivo najrasprostranjenijoj i najpopularnijoj mreži u Srbiji, Facebook‑u.

Ni svetske brojke ne ostavljaju nas ravnodušnima – ukupan broj aktivnih korisnika na Facebook‑u mesečno prelazi milijardu i 310 miliona, Google+ je osvojio drugo mesto po broju aktivnih korisnika, Pinterest je najbrže rastuća društvena mreža, svakog dana na Instagram se doda više od milion fotografija, dok se samo u jednom minutu na YouTube doda novih 100 sati video‑materijala. Stoga ne čudi nagli porast potražnje za stručnjacima koji svoju ekspertizu dokazuju na društvenim mrežama.

Mnogi će se zapitati, kakav je to posao kad čitav dan provodiš na Facebook‑u, Twitter‑u ili Pinterest‑u? Profesionalno bavljenje društvenim mrežama daleko je od pukog igranja na Facebook‑u i vođenja svog profila. Ulozi su nemerljivo veći kada vam je poverena korporativna prezentacija – svi pogledi korisnika uprti su upravo u vaš rad, i oni neće oklevati da budu strogi i kritični.

Domaćin i graditelj

Tu „na crtu“ izlaze administratori društvenih mreža, odnosno Community i Social Media Marketing menadžeri. Ove dve pozicije su međusobno toliko isprepletene i zavisne da je nemoguće postojanje jedne bez druge. Isto tako, ne možete biti vrsni Community menadžer a da nemate malo Social Media Marketing menadžera u sebi. Šta je, zapravo, zadatak ovih profesija?

Community menadžeri su kompanijski online ambasadori. Osoba na ovoj sve popularnijoj poziciji ima zadatak da na društvenim mrežama komunicira u ime kompanije i određenog brenda. Fokus CM‑a je upravo na komunikaciji s korisnicima, pružanju informacija i izlazku u susret povodom svih pitanja, te kontrola sadržaja i praćenje povratnih informacija. CM je vaša osoba kada je reč o korisničkom online kontaktu s brendom. Drugim rečima, osnovna odgovornost CM‑a jeste upravo održavanje online zajednice kroz realizaciju korporativnog nastupa na društvenim mrežama i odgovaranje na zahteve i potrebe korisnika. Mušterija je ovde uvek u pravu.

Dok Community menadžer predstavlja prvu liniju odbrane, vrh ledenog brega, ono što mu daje potporu jeste upravo Social Media Marketing menadžer koji planira i priprema nastupa na društvenim mrežama, ali samo nakon pažljivog osluškivanja želja klijenata i korisnika. Na njemu je i kreiranje sadržaja, praćenje, merenje i analiza postignutih rezultata. Marketing menadžer na društvenim mrežama analizira potrebe online zajednice i u skladu s tim deluje i prilagođava sadržaj, te prati razvoj zajednice uz aktivno podsticanje na angažovanje kroz plasman sadržaja. Spomenuti sadržaji obuhvataju kako svakodnevne objave na društvenim mrežama, tako i promotivne kampanje i nagradne igre. Ujedinjeni, CM i SSM vode zajednicu, gde je SSM graditelj koji privlači korisnike, a CM ih dočekuje kao prijatan domaćin.

Vaš najbolji prijatelj

SEO (Search Engine Optimisation) ekspert je vaš najveći saveznik i vaša spona sa Google‑om. U današnje vreme to je ujedno i vaš najbolji prijatelj. SEO ekspert je čudotvorac koji pomaže Google‑u da jasnije i bolje razume vaš sajt. Osobe koje se bave ovim poslom vrsni su poznavaoci funkcionisanja Interneta i Web pretraživača, te oslanjajući se na svoja iskustva i znanja optimizuju sajt u cilju boljeg rangiranja i pozicioniranja u beskrajnom prostranstvu Interneta. Upravo to je razlog zašto je potražnja za vrhunskim SEO ekspertima u konstantnom porastu i zašto su ovi vrsni znalci na visokoj ceni.

Posao SEO eksperta ili konsultanta podrazumeva rad na detaljnoj analizi sajta, analizu konkurencije i tržišta, praćenje svakodnevnih promena, istraživanje ključnih reči, kao i testiranje njihove efikasnosti. Ovo je bilo tek veoma uprošćeno objašnjenje kompleksnosti i značaja ove profesije.

Pisac poruke u boci

Nije lako jednom rečju objasniti ko je copywriter, ne samo zato što nemamo adekvatan prevod reči copywriting i copywriter na srpski jezik. Neki ovaj pojam prevode kao „kreativni pisac“, ali je to prilično daleko od dobrog objašnjenja ove profesije. Zapravo, radi se o osobi koja poseduje specifičan stil pisanja i sposobnost da na kreativan način predstavi tekstualni sadržaj, bez obzira na tematiku.

Copywriter treba da vam obezbedi da budete primećeni i, što još važnije, zapamćeni. Biti dobar copywriter ne znači znati lepo pisati i lepo se izražavati – to se svakako podrazumeva, ali nije dovoljno. Biti jedan od tvoraca britkih poruka znači posedovati „ono nešto više“. Ukoliko želite da se bavite ovom profesijom, pre svega razmislite da li ste sposobni da efektno povezujete različite forme. Uvidećete da je ta sposobnost preko potrebna budući da vas kao copywriter‑a očekuju zaduženja u vezi sa sadržajem koji može znatno varirati i uključivati PR tekstove, saopštenja za javnost, kataloge, brošure i sve vrste štampanih oglasa i promotivnih materijala, zatim Web prezentacije i online kampanje. Nije dovoljno biti samo vešt na rečima, već je potreban i širok spektar znanja iz različitih oblasti, pre svega marketinga, content menadžmenta, pa i SEO‑a.

U distribuiranom okruženju

Sigurno ste čuli da danas administratori uživaju visoko poštovanje i ugled. Pitate se, čime su te počasti zaslužili? Administratori, odnosno sistem administratori ili administratori mreža, apsolutne su „sveznalice“ kada su u pitanju Web serveri koji rade pod Linux‑om i Windows‑om. Zadatak administratora jeste nadgledanje performansi resursa na infrastrukturi, instalacija, održavanje i optimizacija kako hardvera, tako i softvera. Sistem administrator je naša prva pomoć u slučaju problema s mrežom ili nekim njenim delom.

Administratori baza podataka prosperiraju zato što je u savremeno doba onaj ko ima informacije u velikoj prednosti. Kompanije zavise od raspoloživosti podataka, a tim kompleksnim sistemima upravljaju administratori baza podataka. Njihov glavni zadatak je da obezbede stalno i bezbedno funkcionisanje ovih sistema, ali i da optimizuju njihove performanse, što je često veoma složen zadatak.