PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Aktuelnosti Aktuelnosti
PC #77 : April 2002 Knjiga 50 godina racunarstva u Srbiji

 Naslovna  Sadržaj 
Voja Gašić  

Automobili i devojke

Francuski Nemosoft se odlučio da nove snage za realizaciju kompjuterskih igara potraži u Srbiji. Kako se u beogradskom ofisu pišu igre za Xbox i druge platforme?

U automobile, fudbal i devojke kod nas se razumeju svi, a kod kompjuterskih igara stvari postaju komplikovanije – igra mora da ima primamljiv scenario koji se prilagođava reakcijama igrača. Realizacija nije ništa manji problem – morate da budete kreativni kada stvarate ambijent, likove, muziku... Na kraju dolaze na red programerske „noćne more“ – da bi OpenGL uradio ono što želite, moraćete da provedete mnogo vremena pred knjigama i još više vremena pred ekranom. Protivno svim „topalovićevskim“ filosofskim načelima, proizvodnja zabave je prilično siguran posao.

Iz Francuske, s ljubavlju

Francuska firma Nemosoft bavi se istraživanjem tehnologija za proizvodnju kompjuterskih igara. Spektar istraživanja proteže se od proizvodnje baznih tehnologija kao što su Real Life System i Real First Person View, koje se prodaju kao osnova (engine) za produkciju kompjuterskih igara, preko Internet tehnologija za mrežno igranje, pa sve do kompletnih sajtova namenjenih zabavi (thevideogames.com i jeuxplus.com) i kompletno realizovanih igara za vodeće platforme kao što su PC, PlayStation 2 i Xbox. Iako ima relativno kratak staž, firmu čine iskusna imena kao što je Thierry Perreau (kreativni direktor za Fade to Black, Moto Racer i niz drugih igara u Dolphine Software-u) i Olivier Denis, dugogodišnji glavni producent za Cryo.

Nemosoft se odlučio da nove snage potraži u Srbiji, a od lepih razloga svakako treba navesti veliki broj dobro obučenih IT profesionalaca u ovim zemljama i dugogodišnju tradiciju dizajna, karikature, ilustracije i crtanog filma u Beogradu; upravo ove dve vrste kadrova čine tim neophodan za realizaciju kompjuterskih igara. Među prozaičnije razloge spada geografska blizina koja olakšava nadzor produkcije i, naravno, jeftinija radna snaga.

Trebalo je naći prave ljude u Beogradu, a izbor je pao na Zorana Stojnića, jednog od suvlasnika YuCAD-a. Iskusni građevinac prekalio je svoje znanje osmogodišnjim predavanjima u Centru za permanentno obrazovanje Instituta Vinča iz oblasti modeliranja i animacije u programima 3D Studio i Max. Svakako pogledajte njegove radove na vizuelizaciji mosta Verige ili Hrama Svetog Save.

Bajkoviti deo priče i počinje u školi Instituta Vinča, dolaskom Miroslava Vejnovića u misiju traženja čoveka koji bi se našao na čelu beogradskog studija Nemosoft-a. Nakon Zoranovog ustoličenja za direktora produkcije, odmah je zaposleno šest dizajnera koji počinju rad na igri Cars & Girls. Poslove preuzima Pierrik Lazaroo (Finance Sevice International) koji je najzaslužniji za današnji impresivan izgled i opremljenost prostorija Nemosoft-a.

Mnogo posla

Nemosoft radi na pomenutoj igri Cars & Girls, koja treba da se pojavi u prodaji u decembru u izdanju Infogrames-a, a nešto ranije pojaviće se igra Taxi 3, koja će pratiti istoimeni film (UbiSoft). Prva igra je ambicioznija, o čemu svedoči termin izdavanja. Beogradski tim programira i pravi modele i mape automobila i pratećih objekata. Nerado „priznaju“ da su samo devojke stigle iz Francuske.

Scenario igre je relativno jednostavan – stavljeni ste u ulogu isporučioca automobila, a život vam olakšavaju (ili otežavaju) brojne autostoperke koje se zaljubljuju u vas. Naravno, automobil ćete dovesti do srećnog vlasnika na vreme ili sa zakašnjenjem, a poeni zavise i od stepena oštećenja koje je automobil pretrpeo, ali i od uspešnosti vaših ljubavnih avantura sa autostoperkama. Ukoliko vas igra duže zadrži i budete uspešniji u obavljanju zadataka, poslodavac će vam poveravati sve skuplje modele (uglavnom „nabudžene“ kabriolete), a onda i duže ture za isporuku koje uglavnom vode duž Rivijere.

Francuski partneri su zadovoljni rezultatima, u izgledu su i novi poslovi, pa Nemosoft planira zapošljavanje 80 do 90 novih ljudi do kraja godine. Najpotrebniji su programeri koji poznaju C, C++, Visual C ili OpenGL i dizajneri koji poznaju Photoshop i modeliranje u nekom od 3D programa kao što su Lightwave, 3D Max ili Maya. Tim koji stvara jednu igru broji 15-20 ljudi, 30-40% su programeri, što se odražava i na ukupnu strukturu zaposlenih.

„Uglavnom imamo dobar odziv na konkurse“, kaže Zoran Stojnić. „Mladi ljudi su talentovani i kreativni, a programeri su vešti. Oskudica se oseća samo u poznavanju OpenGL-a, što je i logično – do takvih znanja je teško doći, a dosadašnja potreba za programerima koji poznaju OpenGL bila je zaista minorna.“

U Nemosoft-u ne kriju da su zadovoljni saradnjom sa Francuzima. Uslovi za rad su odlični, pa se zadaci uglavnom obavljaju pre roka. Nove igre su na pomolu, pa se drugi sprat ubrzano sređuje i oprema za dodatni tim dizajnera i programera koji treba da bude oformljen već krajem aprila. Dakle, ako želite izazov, javite se Nemosoft-u – kreativnost ili poznavanje programiranja su neophodni. O automobilima i devojkama ne morate da znate ništa, a ako baš nešto znate, i to znanje će biti pametno upotrebljeno...

Korisne adrese:

Nemosoft
http://www.nemosoft.co.yu