PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #91 : Jul/Avgust 2003 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Stevan Josimović  

Kaydara MotionBuilder

Nakon mnogih godina usavršavanja, kompanija Kaydara ponudila je tržištu MotionBuilder, program spreman da odoli najvećim izazovima u svetu 3D animacije.

Zasebni programi za animiranje digitalnih 3D likova su trenutno aktuelna tema – u zavisnosti od tabora kome pripadaju, animatori se uglavnom odlučuju za Character Studio ili Project: Messiah. Oba programa su započela karijeru kao plug-in-ovi, za 3ds max odnosno Lightwave, da bi posle izvesnog vremena „porasli“ u prave aplikacije bez kojih se ne može. Ovoga puta predstavljamo proizvod firme Kaydara.

Ozbiljnost pre svega

Sa masovnijim prodorom 3D grafike u svet filma, muzike i reklama, bilo je mnogo pokušaja da se paketi za kompjutersku animaciju „nadograde“ dodatnim aplikacijama ili plug-in-ovima. Mnogi od tih pokušaja završili su neslavno i nisu ostavili dubljeg traga u razvoju animatorskih alata. Neki od njih i dan-danas preživljavaju zahvaljujući činjenici da su u jednom trenutku bili dovoljno avangardni i prikupili solidnu bazu korisnika, pa danas postoje samo zbog problema kompatibilnosti.

Najveća mana ovih aplikacija bila je nedovoljna ozbiljnost u pristupu animatorskom poslu, a ponekad i sasvim očigledna banalizacija inače veoma složenog postupka. MotionBuilder ne boluje od ovih bolesti, budući da je Kaydara imala dovoljno iskustva sa motion capture uređajima u visokoj produkciji. Rezultat je veoma ozbiljan i itekako upotrebljiv program za animiranje digitalnih likova koji se lako može koristiti sa svim značajnijim mainstream paketima za kompjutersku animaciju.

Različiti pristupi animiranju rezultat su nedovoljnog poznavanja skupa podataka i parametara kojima se barata u radu. Na svu sreću, u poslednje vreme ovaj skup podataka polako se standardizuje pa postoje jasno definisane tehnike animiranja, što olakšava i procenu dometa određenog programa, pa i odluku koji ćete program koristiti. Kaydara MotionBuilder je u tom pogledu veoma skroman i ne pokušava pretenciozno da „otkrije toplu vodu“ u karakter-animaciji. Ipak, tehnike koje će vam ponuditi biće do detalja razrađene, a pojedini alati su toliko evoluirali da ono što koristite u max-u, Lightwave-u ili paketu Maya mogu delovati kao oruđa iz kamenog doba. U najboljem slučaju, otkrićete da su mnoge stvari u MotionBuilder-u jednostavnije jer će vam pružiti neku informaciju više ili će povećati interaktivnost animiranja.

Ukoliko ste do sada radili na nekom od ozbiljnijih paketa za 3D animaciju, osećaćete se kao kod kuće. Terminologija je uglavnom ujednačena, prečice na tastaturi logične, a brzina kojom se sistem odaziva u toku rada često će vas šokirati. Kad na sve ovo dodate činjenicu da program košta svega 100 američkih dolara, nećete imati argumenata da ga odbijete. Ruku na srce, za ove pare dobijate „samo“ jednogodišnju licencu, ali politika licenciranja softvera je sve ređe jednostavna.

Interfejs i oko njega

(kliknite za veću sliku)

Korisnički interfejs MotionBuilder-a dizajniran je tako da okruženje u kome radite možete do detalja prilagoditi sebi. Po orijentaciji spada u klasični Windows look-and-feel, koji smo toliko puta kritikovali zbog nezgrapnosti kontrola i večitog manjka ekranskog prostora. Ipak, MotionBuilder je drugačiji. Prozori ne otimaju previše prostora, njihove naslovne linije nisu preširoke i ne boluju od viška kontrola, pa sve deluje upotrebljivo i pregledno. Sam MotionBuilder nudi četiri osnovna Layout-a, u zavisnosti od toga u kojoj ste fazi animiranja. Creation, Animation, Editing i Preview su vrlo funkcionalni, a kad jednom „pohvatate“ prečice na tastaturi, prelazak na full screen režim biće obavezna i veoma prijatna promena. Prozori koji „plivaju“ po ovim Layout-ima nisu potpuno komplementarni, pa njihovim kombinovanjem ne možete idealno popuniti desktop, ali su svakako neophodni.

Osim toga što izgleda sasvim pristojno i što je veoma funkcionalan, MotionBuilder je i veoma brz, i po tome se može porediti sa najmodernijim igrama. Razumno komplikovani objekti sa punim teksturama ili čak shader-ima bez problema će postići preko 80 frejmova u sekundi na standardnoj mašini (oko 2 GHz i 3D kartica u klasi GeForce 3 ili ATI 8500).

Workflow

(kliknite za veću sliku)

MotionBuilder nije modeling aplikacija, što znači da ćete modele likova koje želite da animirate morati da uvezete iz drugog programa. Čak i ako ne pronađete svoj program u listi Import dijaloga, to ne znači da on nije podržan – centralna stvar u komunikaciji MotionBuilder-a sa ostatkom sveta format fbx firme Kaydera koga su mnogi, računajući i veliki Alias/ Wavefront, podržali. Dakle, jednostavno treba skočiti na njihov sajt i skinuti plug-in za vašu aplikaciju koji će vam omogućiti da izvezete model u fbx fajl. Format ima podršku za gotovo svaku vrstu podataka koja se može naći u drugim 3D formatima. Značajniji paketi, kakav je recimo Maya, podržani su do poslednje sitnice, tako da ćete recimo moći da napravite kompletan skelet za svoj model. Ako poštujete određena pravila prilikom imenovanja joints-a (ili kostiju, u zavisnosti iz koje priče dolazite) i, što je veoma bitno, svoj model orijentišete tako da gleda u pozitivnu Z osu, MotionBuilder će sam odraditi tzv. karakterizaciju lika prilikom import sesije.

Karakterizacija se, naravno, može odraditi i ručno – to je priprema modela za animiranje, odnosno prepoznavanje delova skeleta od strane MotionBuilder-a, tako da se mogu primeniti mnoga pravila iz template skeleta koji se nalaze u Assets Browser-u. Sve elemente iz Assets Browser-a uključujete u scenu drag & drop metodom, a izbor je olakšan time što su svi elementi predstavljeni odgovarajućim ikonama. Kad uvezete model u MotionBuilder i pripremite ga, ostaje samo da animirate, a krajnji rezultat „plotujete“ (ili u terminologiji Lightwave-a bake-ujete) i vratite u vaš omiljeni 3D paket. Iako sve ovo deluje kao skup nepotrebnih međukoraka, svi oni se odrađuju automatski ili na sasvim jednostavan način, a nagrada je gotovo perfektan sistem za animiranje.

Bilderski trikovi

(kliknite za veću sliku)

Iako MotionBuilder nije sebi postavio za cilj da „smisli“ novu tehniku za karakter-animaciju, Kaydara je na najpotrebnijim mestima i na najbolji način „pokazala mišiće“. Neke pikanterije koje donosi MotionBuilder svakako će postati obavezni alati za animiranje u budućim verzijama programa koji drže do sebe. Ovo se ponajpre odnosi na izuzetne layer-e u animaciji, koji funkcionišu slično kao u Photoshop-u. Najkraće rečeno, sve kanale možete animirati u zasebnim layer-ima i tako praviti vrlo složene pokrete. Svi oni biće u realnom vremenu blendovani u jedinstven pokret lika, a layer-a možete imati proizvoljno mnogo. Tako se neće dogoditi da neki pokret, koji ste već napravili i testirali, upropastite nepažljivim eksperimentom, pošto se layer na kome ste probali može lako obrisati. Layer-e po potrebi možete spajati, ali za sada ne postoji opcija poput flatten layers, niti je ona zapravo potrebna – spajanje layer-a je finalni plot animacije u ciljnu scenu. Kad na to dodate da svaka tačka na control rig-u ima zasebne layer-e, iskusni animatori polako počinju da shvataju kakve se mogućnosti kriju iza realizovane tehnike.

Fantastičnu pomoć u animiranju pruža tzv. dinamično pinovanje nekih kanala tačaka u control rig-u. To vam olakšava da model koji animirate držite u ravnoteži, što će pokret učiniti prirodnijim. Verovatno ne treba ni spominjati da MotionBuilder poseduje hibridni sistem za animiranje, dakle kombinaciju forward i inverse kinematike, a o gimbal lock-u nema ni govora. Svi entiteti se mogu rotirati u globalnom i lokalnom prostoru, a postoji i dodatni rotacioni handle koji je permanentno normalan na kameru. Ideja ne deluje interesantno na prvi pogled, ali pomislite samo koliko je jednostavno postaviti kameru praktično u bilo koji ugao u odnosu na dati objekat, a zatim isti rotirati tačno oko ose koja vam treba. Dakle, nema potrebe da menjate koordinatni sistem i da „skačete“ sa jednog pogleda na drugi da biste izveli i najkomplikovanije rotacije.

(kliknite za veću sliku)

Pokret doterujete koristeći function curves i dope sheet. Krive su fantastično odrađene: podržane su razne vrste, a kontrola nad key frame-ovima je odlična. Kada selektujete neki key, na osama se pojavljuju boksovi u kojima piše trenutna vrednost i koju možete promeniti razvlačenjem ili direktnim upisom vrednosti u boks. Jedan od bisera je ghost curve („duh kriva“) – reč je o sistemu za popravke pokreta, u kome kriva od koje polazite uvek ostaje netaknuta, dok vi radite na duh krivoj. Ako ste zadovoljni rezultatima doterivanja, zamenićete duh i polaznu krivu; još jedna pogodnost koja vas oslobađa frenetičnog snimanja raznih varijanti scene svaki put kad pritisnete taster miša. Priču o krivama završiću „nulovanjem“. Svaki animator je nekada pokušao da vrednost između dva key-a zadrži potpuno konstantnom i nije uspeo; „nulovanje“ obavlja ovu operaciju jednim klikom miša.

Kontrolu (animiranje) lika možete sprovesti na razne načine, recimo preko nekog od desetak motion capture uređaja; najbolje je to uraditi preko control rig-a, kojoj će biti naklonjeni svi hard core animatori. Model možete animirati i pomoću Actor-a ili nekog drugog karaktera. Naravno, hijerarhija u skeletu se mora podudarati.

U toku animiranja možete proizvesti više tzv. take-ova, neke vrste poteza (recimo hodanje i trčanje), a zatim ih blendovati preklapanjem u stilu najboljih non-linear video editing sistema (non-linear animation). Rezultat je da će lik iz hodanja preći u trk sasvim prirodno, što je gotovo nemoguće postići nekom drugom tehnikom.

Ceo paket

(kliknite za veću sliku)

Kaydara je bogato opremila MotionBuilder: uz program dobijate Reference Manual, kvalitetno odštampane prečice na tastaturi, demo reel VHS video-kasetu i čak tri DivX CD-a sa 3D Buzz video tutorijalima. Ovo poslednje predstavlja pravi biser, pošto će vičniji animatori posle samo nekoliko sati moći da koriste sve prednosti MotionBuilder-a. Tutorijali su u formi dijaloga, na momente duhoviti i vrlo efektni. Rezolucija je na zavidnom nivou, ali je frame rate ograničen korišćenim screen capture softverom. Nezavisno od toga, akcije su lepo ocrtane i prilično ih je lako pratiti. Korist od ovih tutorijala mogli bi da imaju i početnici, jer se neretko demonstrator zadržava na osnovnim pojmovima kompjuterske (a specijalno karakter) animacije.

Softver je trenutno u verziji 4.02 i prilagođen je operativnim sistemima Windows, Mac OS i Linux (preporučuje se RedHat 7.2 ili noviji). Cena MotionBuilder-a je veoma povoljna, pa smatramo da je softver pre svega namenjen freelancer-ima, mada njegove mogućnosti ni po čemu ne zaostaju za profesionalnim animatorskim paketima. Teško je pretpostaviti šta MotionBuilder čeka u budućnosti, ali ono što trenutno imam pred sobom najtoplije mogu da preporučim svim karakter-animatorima i onima koji bi to želeli da postanu.