|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Đorđe Grujić | |||
Još "samo" Radiosity... |
|||
Poznati ArtLantis Render, i dalje najbrži i najlakši za upotrebu, u verziji 4.5 zaokružuje ponudu alata, ostajući mali, brz, lagan, a moćan. Da li nešto nedostaje? |
Ova verzija ArtLantis-a prošla je nekako tiho i nezapaženo. U centru pažnje onih koji u svrhe renderinga ne posežu odmah za discreet proizvodima više su bili Cinema4D, ET Shade, Universe i druge egzotične „zverke“, a u poslednje vreme korisnicima ArchiCAD-a koji najviše i koriste ArtLantis nameće se novi Radiosity proizvod sa Dalekog Istoka, ArchiLumos. Iako ne mnogo zapažena, verzija 4.5 donosi tri bitna noviteta. To su paralelne projekcije, umetanje u fotografiju lokacije i bilbordi. O novinamaU ranijim verzijama, za rendering izgleda ili osnove kameru je trebalo lansirati vrlo daleko, i suziti vidni ugao do minimuma. Toliko skraćena perspektiva je sasvim lepo glumila paralelnu projekciju. Sad se mogu definisati izgledi, sa položajem i „dometom“ kamere. Naravno, sve kamere se mogu posebno snimiti, tako da rendering svih izgleda u batch proceduri ne predstavlja problem. Jedno od najvećih umeća u arhitektonskom renderingu je umetanje projektovanog objekta u fotografiju lokacije. Na stranu sva preračunavanja piksela, koju kameru koristite, koji digitalni objektiv odgovara kom 35 mm objektivu, uvek se dođe do tačke kada na scenu stupa „oštro oko arhitekte“, koje obično zaslužuje navodnike. Zato programi za rendering, a i neki CAD programi, imaju ugrađene algoritme za „restituciju“ perspektive. Kada postavite skeniranu ili digitalnu fotografiju lokacije kao pozadinu u ArtLantis-ov Preview prozor, od vas se očekuje da pokažete šest tačaka koje određuju vertikalu i pravce nedogleda. ArtLantis će na osnovu ovoga da izračuna vidni ugao kamere, i očekuje da mu onda pokažete gde je referentni ugao – obično ugao zgrade. Onda sledi zabava, jer ArtLantis izokreće poglede iz svih mogućih uglova, i kada nađe onaj koji najviše odgovara zadatim parametrima, očekuje potvrdu. Ovaj metod neće koristiti samo ako vaša pozadinska fotografija nema dovoljno repernih podataka. Šta je bilbord?Pomalo nesrećno izabrani termin „bilbordi“ odnosi se na ono što se u arhitektonskom rečniku naziva „štafaža“: ljudi, automobili, bilje... Vrlo popularan pristup „naseljavanju“ renderinga je lepljenje slika iz clipart biblioteka u Photoshop-u, samo što tu treba voditi računa o proporcijama, senkama, osvetljaju. Naravno, upotrebom Piranesi-ja za postrendering ovaj problem se otklanja, a Billboard funkcija u ArtLantis-u omogućava vam da rendering naselite i bez neke postrendering aplikacije. Da bi paket bio potpun, deseti Shader CD je upravo Billboard CD, i jedno vreme je bio davan besplatno uz novu licencu ArtLantis-a. Uz instalaciju je priloženo nešto ljudi, znakova i bilja. Razvijen je i alat za izradu Billboard-a koji možete naći na perso.wanadoo.fr/billbobuilder/ i koji radi na Macintosh-u. Primer kako da napravite svoje bilborde naći ćete na www.archiradar.com/ita/works/Billboards/002/Gianni_Ingardia.htm (na italijanskom), a niz besplatnih bilborda (kao i ArchiCAD objekata) možete naći na www.archicado.com/download/download.html . Čemu sve to?Mnogi će se upitati čemu softver kao ArtLantis, kad postoji discreet? Odgovor je prost: cena, brzina i lakoća rada, a poneko će dodati i „radi na Macintosh-u“. Do sada sam isprobao dovoljnu količinu raznog rendering softvera, i mogu iskreno da kažem da još treba da se pojavi neki koji se lakše uči i brže radi od ArtLantis-a. Dovoljno je jednom proći Tutorial, i rukovanje programom je savladano. O tome kako ćete podesiti svetla i materijale da biste dobili ono što želite ne piše ni u jednom uputstvu za rukovanje bilo kojim programom, i to je predmet neke druge priče. Kao što možete da vidite iz slika, koje su sve Graphisoft-ove slike meseca, Artlantis se uspešno koristi kod nas i u svetu, kako za arhitektonske prezentacije, tako i za čiste fantazije. Da mi ne biste verovali samo na reč, demo-verzija je na www.abvent.com/us/software/artlantis/coord.asp – potrebno je prvo da se registrujete. Ako vas pomalo „svrbi“ novčanik ili plastika i baš vam je potreban neki dobar komad softvera, obratite se na adresu našeg distributera, hicad@ns.sbb.co.yu. |
|