|
Dejan Ristanović |
Osluškujući zamerke korisnika na DRM zaštite koje prate prodaju muzike preko Interneta, Amazon.com je nedavno povukao sjajan potez - usvojen je "slobodni" MP3 format, a cena pesme je jedan dolar. Ali, čim krenete u kupovinu, pokaže se da ponuda važi samo u Americi. Kada će e-commerce postati globalan?
E-commerce je zvučao kao sjajna ideja koja će preporoditi svetsku trgovinu, ali su se stvari vrlo brzo iskomplikovale. Prvi problem su oni koji, kako reče Tom Sojer, "sede na svakoj granici, jer ih je država zvanično ovlastila da te pljačkaju, što nazivaju carinskom obavezom, zato što je njihova obaveza da te upropaste ako ikako mogu". Kod nas ta hvale vredna obaveza nije bila dovoljna, nego su uvedeni i špediteri koji vam, kao, pomažu da popunite formulare i prenesete trista grama težak paket preko granice, a onda vam to masno naplate. Kao bonus dođe beskrajno čekanje, pošto te službe praznuju sve praznike koji se pominju u bilo kom kalendaru, a na kraju paket obavezno morate da podignete u pošti, gde se upravo tog dana dele penzije. I još sam preskočio ateste - uređaj atestiran u Nemačkoj ili Americi možda ne zadovoljava naše stroge standarde (samo još čekam zahtev da svaka grafička kartica mora podržavati rezoluciju 12*44)... Ukratko, tri puta ćete razmisliti pre nego što naručite nešto iz inostranstva.
Pomislićete da e-commerce dolazi na svoje kada se kupuje nešto nematerijalno, za šta još nisu uvedeni ni carina ni atest. Probleme u tom domenu je još teže objasniti. Eto, Amazon.com neće da vam proda MP3 fajl ako se nalazite van granica SAD. Zaštićenu muziku sa iTunes-ne možete da kupujete ako ne živite u jednoj od par podržanih zemalja. Kartice za kodirane kanale, koje bez problema "hvatamo" našim satelitskim antenama, ne mogu se kupiti van Britanije. Paypal ne prima korisnike iz Srbije, premda se možete registrovati ako živite u Vijetnamu, Turkmenistanu, Ruandi ili Etiopiji. Dobro, Srbija ima svojih problema, ali teško da će iko reći da smo slabije uređena zemlja od Ruande ili Etiopije - za pristup globalnoj trpezi se očito moramo izboriti, a da bismo se time bavili, moramo najpre shvatiti koliko je sve to važno.
Na sledećoj strani pročitaćete ohrabrujuće procene rasta srpskog IT tržišta u 2007, ali spektakularan broj prodatih računara nije dovoljan - te računare treba iskoristiti, a za to je potreban e-commerce, kao sredstvo koje omogućava da umesto izvoza pametnih, izvozimo pamet. Paypal bi uticao i na razvoj našeg Web-a - ove godine smo, birajući top 50 domaćih sajtova, videli mnogo pažnje vrednih rezultata, ali bi oni bili bolji kada bi kroz sajtove mogao da se generiše i neki direktni prihod. Možda će biti bolje kada se iz .YU preselimo u .RS... Vidimo se 5. marta!
|