|
Dejan Ristanović |
Da li će u januaru iko primiti platu? Ne (samo) zbog nedostatka novca i prazničnih dana kada sve staje, već zbog novog sistema komunikacije sa Poreskom upravom i prijavljivanja svih poreza i doprinosa kroz jedinstveni elektronski formular. Svi kažu da su spremni za ovaj veliki informatički korak napred, a nama ostaje da se nadamo da je tako, iako ranija iskustva ne ostavljaju previše mesta za optimizam
Svi se dobro sećamo kilometarskih redova za biometrijske pasoše i nove lične karte, markica za zdravstvene knjižice, obilaženja pet stanica MUP-a da bi se produžila registracija kola jer je "pao novi sistem"... Veliki informatički projekti u javnom sektoru (barem u početku) ne donesu efikasnost, nego frustracije. I to ne samo kod nas - pošto je u Obamacare softver uloženo pola milijarde dolara, on se već prvog dana primene totalno srušio i biće potrebni meseci da se dovede u red. U čemu je problem? Pre svega u tome što je objektivno teško projektovati, realizovati i, naročito, testirati hardver i softver koji treba da rade pod takvim pritiskom korisnika, ali i u tome što je u javnom sektoru stavljen toliki akcenat na nisku cenu (a na kraju sve ispadne mnogo skuplje). To je lepo opisao Alan Shepard, prvi Amerikanac koji je putovao u svemir: na pitanje o čemu je razmišljao u trenucima pre lansiranja, odgovorio je "O tome da sedim na raketi koja se sastoji od par miliona delova, a svaki od njih je proizveo onaj ko je ponudio najnižu cenu".
Nadam se da će novi elektronski formular ipak uspešno "poleteti" - ideja je dobra, dala je rezultate u drugim zemljama, realizacija je (u globalu) jednostavna i uštedeće mnogo vremena i mnogo novca svima koji posluju, a da i ne govorim o samoj Poreskoj upravi. Ima, doduše, i potencijalnih problema - Udruženje proizvođača softvera Srbije (www.upss.rs) je ukazalo na situacije koje se javljaju u praksi, a za koje nije jasno kako ih "provući" kroz jedinstveni formular - recimo, firma isplati prvi deo plate, a onda u drugom delu treba da prijavi činjenicu da je službenik bio na bolovanju. Po sadašnjem sistemu ispada da treba menjati obračun za sve službenike da bi se ispravila jedna greška, koja zapravo i nije greška.
Stiče se utisak da je država spremna da primeni informatička rešenja koja će doneti bolju naplatu poreza, dok sa projektima koji bi rešili administrativne probleme građana i firmi nikad nema žurbe. Recimo, da li će nas ova elektronska prijava osloboditi M4 obrasca? Svi podaci će biti u bazi Poreske uprave, ali je na sastanku sa proizvođačima softvera predstavnik PIO fonda izjavio da će tražiti prelazni period od 3-5 godina. Ili, dokle će nam tražiti ličnu kartu, izvod iz matične knjige rođenih, prijavu boravišta i još gomilu drugih dokumenata, kad je sve to sadržano u ličnoj karti? Dokle će nas SMS-om zvati u Katastar po rešenje, onda nas pustiti da čekamo u nekom dvorištu dva sata, pa tražiti to rešenje u starostavnim knjižurinama? Važno je da smo pozvani SMS-om, dakle nova tehnologija je primenjena. Koliko bi samo problema rešio jedan opšti sistem kretanja elektronskih dokumenata kroz državnu upravu - eto posla za ko zna koliko narednih godina. To jest, ako bude plata u sledećoj.
|