|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Marko Herman | |||
Šta je na kraju tunela? |
|||
Tu i Sun su zaradili 3 miliona dolara, onda su ih izgubili na berzi. Danas imaju po 600 miliona dolara, a njihova kompanija Kingston je jedan od tržišnih lidera. Uspeli su zato što nisu dopustili da ih kriza i neuspeh obeshrabre... |
Krizu svi direktno osećamo (po džepu), sa zebnjom očekujući maj-jun kada bi trebalo da je „zaista osetimo“. Naravno, neće svima to biti loš period. U IT sektoru kriza je otvorila mnoge mogućnosti, a proizvođači rešenja koja donose uštedu svakako će uspešno dočekati ponovni rast ekonomskih aktivnosti. To se najpre odnosi na one koji su koncept virtuelizacije na različite načine primenili u rešenjima namenjenim preduzećima svih veličina. Realno je očekivati da se neke kompanije neće snaći u novonastalim okolnostima i da će na kraju morati da stave katanac na vrata. Podaci iz Agencije za privredne registre već sada puno govore o tome: od početka godine više od 10.000 preduzetničkih radnji je zatvoreno. To su najmanja preduzeća, ona koja su najosetljivija na narušavanje ekonomske stabilnosti, a njihovo zatvaranje je naznaka onoga što se može postepeno dešavati i među većim kompanijama... ako kriza potraje. Ipak, mnogo puta se pokazalo da to ne mora biti apsolutni kraj. Firme stalno nastaju i propadaju, njihovi vlasnici od milionera postaju prosjaci, ali nalaze snagu da se saberu i započnu novi posao koji ih vrati na stari put. Jedna takva IT priča s kraja osamdesetih godina prošlog veka govori da usponi posle padova nisu samo urbane legende, već da je nekim ljudima kriza omogućila da steknu više nego što su mislili da mogu. Crni ponedeljakJohn Tu i David Sun su 1987. godine prodali za približno tri miliona dolara uspešnu korporaciju Camington, koja je pravila memorijske proizvode. Novac su uložili preko berze, očekujući lagani rast kapitala, dok ne smisle šta će dalje. A onda je došao 19. oktobar – Crni ponedeljak. Dow Jones indeks je pao za čak 508 poena, a njih dvojica su za samo jedan dan izgubili sve što su imali. I dok bi se većina ljudi u takvoj situaciji povukla i prepustila svakodnevnom bitisanju, oni su rešili da krenu ispočetka. Sun je dobro razumeo informatičko tržište i uočio je rupu u ponudi: predložio je partneru da prave memorijske module za upgrade računara. Samo tri sata bilo mu je potrebno da projektuje prvi proizvod! Jednog prijatelja su ubedili da im besplatno napravi pet primeraka novog proizvoda da bi imali šta da pokažu potencijalnim klijentima. A ovi su bili oduševljeni, tako da je dvojac vrlo brzo imao prvu narudžbinu, i to za 50.000 komada! Naručilac je s entuzijazmom sve platio unapred samo da bi što pre dobio proizvod spreman za tržište. Možda ste pogodili da je ovo priča o nastanku kompanije Kingston Technology. Od samo jednog proizvoda 1987, danas je to kompanija koja nudi dve hiljade memorijskih proizvoda za različite uređaje, od računara, preko štampača i MP3 plejera, do digitalnih fotoaparata i mobilnih telefona. „Uzgred“ tu su i prenosive flash memorije, kao i memorijske kartice. Od nas zavisiTu i Sun su sa zajednička tri miliona dolara pali na nulu, a danas imaju po 600 miliona dolara. Njihova kompanija je 2007. godine imala promet od preko 4,5 milijardi dolara i više od četvrtine tržišnog udela. Kako kaže John Tu, da na Crni ponedeljak nisu izgubili sve, danas Kingston verovatno ne bi ni postojao. Pouka je ono što svi nekako instinktivno već znamo: sutra je novi dan, koji može biti bolji od prethodnog, ali se ništa dešava samo od sebe, već mora da se radi. (Budući) vlasnici Kingston-a nisu očajavali, već su razmišljali šta mogu da urade da bi im bilo bolje, napravili proizvod koji je tržištu bio potreban i – uspeli. Potrebno je dosta domišljatosti, poznavanja oblasti u kojoj poslujete, analize tržišta i, naravno, hrabrosti. Ako odmah pomislite da iz našeg kutka sveta ne možete ništa da učinite, setite se čemu služi vaš Internet priključak. Spojeni ste sa praktično svim tržištima sveta, i razvijenim i onima koja se tek razvijaju. Možete da nastupite gde god želite, da predstavite svoj proizvod ili uslugu, a potrebno je da ste makar malo odvažni i da na pravi način razumete prostor koji napadate, kao i, naravno, ono što nudite. |
|