PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Aktuelnosti Aktuelnosti
PC #168 : Jul/Avgust 2010 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Zoran Kehler  

Na novoj iPlatformi

Apple iPhone 4 je napravio čudo, baš kao i iPad nekoliko meseci ranije. Ipak, stvari ne teku baš glatko za Apple i AT&T, a korisnik se posle fascinacije izgledom novog uređaja, zapita koliko ga sve to košta... ne samo u startu, već i svakog meseca. Zato sledi rat cena. Ko će pobediti?

Nekoliko puta godišnje Apple postaje glavna tema svih novina i tehničkih magazina. Prošle jeseni događaj je bio puštanje u prodaju novog, većeg iMac‑a i novih MacBook Pro računara. U januaru ove godine to je bila najava iPad‑a, koji se u aprilu našao u prodavnicama. U junu je glavna tema nova verzija telefona koji je već promenio tržište mobilnih komunikacija i Interneta: 24. juna u prodaju je pušten iPhone 4.

iPhone 4 obara sajt

Sve je bilo u poznatom Apple‑ovom stilu: zajedno sa AT&T‑jem, ekskluzivnim partnerom za prodaju uređaja u SAD, firma je pumpala potrošače neprekidnim baražom reklama i vesti, uključujući i onu kako je jedan od Apple‑ovih inženjera greškom ostavio prototip novog telefona u nekom baru, pa je ovaj završio u redakciji sajta Engagdet.

Konačno je Stiv Džobs na Apple‑ovoj konferenciji u San Francisku prikazao nov telefon, objavivši da će se iPhone 4 u prodaji naći 24. juna, a da će moći da se rezerviše preko Web‑a ili u radnjama od 15. Lep plan, ali je Apple potcenio efekte svoje kampanje: 15. juna više od 600.000 kupaca rezervisalo je iPhone 4, ali su milioni ostali uskraćeni jer je Apple‑ov web sajt, a najverovatnije u pozadini i AT&T sajt, poklekao pod pritiskom. Već sledećeg dana Apple je privremeno obustavio pretprodaju telefona, ali ju je nastavio nakon par dana. Umesto 24. juna, Apple je objavio 14. jul kao datum kada će kupcima biti poslan novi iPhone.

Otkud toliki interes za proizvod koji je samo inkrementalni napredak u odnosu na iPhone 3GS? Analitičari govore o poboljšanjima performansi, dok je potrošačima mnogo važnije to što verzija 4 izgleda bolje, još je tanja, sa staklenom pločom na prednjoj i zadnjoj strani, s kamerom veće rezolucije i mogućnošću video‑poziva. Analitičarima se sviđa i obećanje Apple‑a da će nov dizajn antene poboljšati pouzdanost poziva, mada ne i pouzdanost AT&T mreže.

Do sada je prodato 50 miliona „starih“ iPhone‑ova i veliki deo ove populacije će hteti da unapredi svoj telefon. Da bi dodatno stimulisali prodaju novog telefona, Apple i AT&T su omogućili korisnicima kojima još nije istekao dvogodišnji AT&T ugovor da novi telefon dobiju po ceni za nove kupce – 199 dolara za verziju sa 16 GB memorije i 299 dolara sa 32 GB.

Apple je sve agresivniji u prodaji svojih mobilnih uređaja, pa je bankarska kuća Morgan Stanley, u redovnoj analizi Apple‑ovih akcija, predvidela da će do kraja 2011. biti ukupno prodato 100 miliona iPhone‑ova, odnosno da će broj korisnika porasti sa 30 miliona krajem 2009. na 100 miliona za dve godine. Uzmite u obzir da će Apple zabeležiti ovakav rast udela na tržištu u isto vreme kada u prodaju pušta iPad, tablet kojem se takođe predviđa milionska prodaja.

Tablet prevazilazi netbook

Sećate li se kako je računarska štampa brujala o tome kako će netbook računari postati dominantne mašine za lične potrebe korisnika? Eksperti za gledanje u kristalnu kuglu sada imaju novu prognozu: tablet računari će preteći netbook po obimu prodaje u sledeće dve godine, a već 2015. godine postaće druga najprodavanija kategorija računara.

Ako preskočimo raspravu o tome šta je notebook, a šta netbook, jedno je sigurno: već je široko prihvaćeno da tablet zapravo nije PC. Forrester research, jedna od vodećih analitičkih firmi, smatra da tablet ipak treba svrstati u „podvrstu personalnih računara“ i da će prodaja uređaja te nove kategorije rasti 42% godišnje do 2015. godine, od 3,5 miliona ove godine do 20,4 miliona 2015. godine.

Rast prodaje tablet‑a biće i na uštrb prodaje netbook računara: iako je takođe reč o ultraprenosivim uređajima, koji su prvenstveno namenjeni pregledu Web‑a i reprodukciji video i audio sadržaja, netbook računari nemaju dobar interfejs za sinhronizaciju multimedijalnih sadržaja sa servisima kao što je iTunes. Upravo je zahvaljujući iTunes‑u i njegovoj izvrsnoj integraciji sa iPad‑om, Apple uspeo da ubedi kupce da im je iPad neophodan. Sve zajedno, Forrester smatra da će od ukupnog kolača PC tržišta u 2015. notebook računari činiti 42%, tablet 23%, stoni računari 18% i netbook računari 18%.

Masovna Apple psihoza

Da je bilo koja druga firma osim Apple‑a doživela takav fijasko na dan kada su otvorili radnju i počeli da primaju narudžbe za proizvod oko koga su prethodno stvorili neviđenu famu, ta firma bi bila javno ismejana, a kupci bi potražili alternativu. Kupci bi bili na vratima firme, tražeći povraćaj uplate, kunući se da više nikada neće nogom kročiti u tu prodavnicu. Ali ne, ovde je reč o Apple‑u, čiji će verni kupci nastaviti da čekaju i pokušavaju nanovo i nanovo da ubede Web sajt da prihvati njihovu narudžbu, a novinari i analitičari će se praviti kao da se ništa neobično nije dogodilo. Sve to samo nekoliko meseci pošto je u prodaju pušten iPad, da bi ubrzo prvo u SAD, pa zatim u Evropi bio gotovo potpuno rasprodat, s rokom isporuke od dve nedelje ako ga naručite preko Web sajta. Najlepše je to što Apple‑ov PR tim u sedištu firme u Kupertinu ne mora ni da mrdne prstom niti da se bavi damage control‑om.

Tog 15. juna kupci su prijavljivali da im je Web sajt greškom dopuštao da pristupe tuđim računima, da bi sistem ponekad prihvatio narudžbu, ali bi nakon toga neobjašnjivo poslao kupcu poruku da je narudžba poništena, da su im kreditne kartice bile dužene više puta i tako redom. Šta je nakon pet dana ostalo u kolektivnom pamćenju? Samo naslovi „Apple u pretprodaji plasira 600.000 novih iPhone‑a“ ili „Potražnja za novim iPhone‑om daleko nadmašila Apple‑ova očekivanja“. Koja je još posledica haotičnog prvog dana pretprodaje? Apple je tako oformio privilegovanu grupu kupaca kojima zavide stotine hiljada drugih: to je grupa koja će novi iPhone dobiti onda kada je i obećano, 24. juna. Pardon, čujem nekog iz poslednjeg reda... Nije više 24. jun, kažete, već 14. jul? Nema objašnjenja zašto? Ma, nema problema, šta su tri nedelje kada vam je Apple omogućio veliku čast da budete jedan od prvih šest stotina hiljada vlasnika nove igračke?

Apple je takođe zaštitio i AT&T jer su jedini operator koji u SAD nudi iPhone, pa niko ne uzima za zlo što je pokrivanje 3G servisom ove firme loše, što pretplatnici ključnih tržišta (Njujork ili San Francisko) imaju konstantnih problema s telefonskim pozivima i što je brzina prenosa daleko od 7,2 megabita u sekundi, obećanih uvođenjem HSPA tehnologije.

Novajlija sam na Mac‑u i nisam zagriženi ljubitelj Apple‑a, ali o firmi imam pozitivno mišljenje. S druge strane, alergičan sam na spinovanje javnog mnjenja i naduvavanja fame o firmi na uštrb kvaliteta proizvoda, pouzdanosti mreže ili prave američke mere vrednosti – value for money. Sa 600.000 narudžbi u prvom danu Apple, nažalost, misli da može arogantno da ignoriše sve dobronamerne kritike. Na kraju krajeva, uspeli su da zabeleže sve te narudžbe na kraju drugog kvartala, što će se pozitivno odraziti na vrednost akcija firme na kraju juna, a što će kupci ono što su naručili i platili dobiti tek u sledećem kvartalu – i nije mnogo važno.

Mobilni i cene

Rast prometa od prodaje telefona postojećim korisnicima i korisnicima koji ga kupuju jer je spravica cool neće pomoći Apple‑u i AT&T‑u da ostvare rast koji od njih očekuju upravni odbor, investitori i Wall Street. Pravi rast može se ostvariti samo ako se ulovi veliki deo tržišta, potrošači kojima je puna cena iPhone‑a veoma velika, a još više ako na nju moraju dodati i mesečnu cenu pretplate od najmanje 79,95 dolara, od toga 30 za prenos neograničene količine podataka. Jedna od dobrih stvari u vezi s novom „četvorkom“ jeste i praktično sinhronizovana najava ukidanja servisa koji dozvoljava neograničenu količinu podataka i uvođenje jeftinijih tarifa.

Skoro istovremeno sličan potez najavio i najveći američki operator Verizon Wireless, ali i britanski O2. Kako kaže CTO Verizon Wireless‑a, korisnici pametnih telefona na njihovoj mreži mesečno prenesu između 600 i 800 megabajta podataka, što meni zvuči malo verovatno za prosečne korisnike, i može biti vezano za profil pretplatnika, odnosno da kod Verizon‑a pametne telefone uglavnom kupuju napredni ili poslovni korisnici.

S novim tarifama novi AT&T iPhone nije samo uređaj privlačne spoljašnjosti već i privlačne mesečne cene korišćenja. Nekoliko dana nakon ovog poteza AT&T‑ja jedan poznanik mi se pohvalio da je odmah proverio kolika je prosečna mesečna količina podataka koju prenese njegova supruga preko iPhone‑a, i da se ispostavilo da je to između 50 i 60 megabajta. Umesto 30 dolara mesečno, ona sada plaća upola manje, a ako se približi granici od 200 megabajta, mreža joj šalje upozorenje i omogućava da dokupi još kapaciteta.

AT&T se već dosta dugo trudi da dokaže da su korisnici koji mesečno prenesu gigabajte i gigabajte podataka uzrok dobrog dela problema u mreži, a čine manje od jednog procenta ukupnog broja pretplatnika. Dakle, manje od 1% pretplatnika prenese više od 5 GB mesečno, kaže AT&T, dok 98% iskoristi manje od 2 GB, a 65% manje od 200 MB. Statistika na mom iPhone‑u govori da sam za poslednjih deset dana preneo 113 MB podataka, ali treba uzeti u obzir da sam u isto vreme koristio i iPad. Iako verovatno spadam u naprednije korisnike, ipak se uklapam u AT&T statistiku.

Sve u svemu, AT&T je napravio veliki pomak time što je ukinuo tarifu bez ograničenja kapaciteta: prvo, pretplatnici će dobro odvagati šta im se isplati da prenesu ili koriste od aplikacija, i time olakšaju život inženjerima koji održavaju mrežu. Drugo, učinili su prvi korak u procesu kojim će, nadam se, izmeniti navike američkih potrošača da je više uvek i bolje.