|
Dejan Ristanović |
25. maj, naš nekadašnji Dan mladosti, odnedavno se u svetu obeležava kao Geek Pride Day, hakerski praznik. Ove godine je upravo na taj dan tržišna kapitalizacija kompanije Apple prevazišla kapitalizaciju Microsoft-a. Da li je to simbolična pobeda zabave nad poslom?
Tržišnu kapitalizaciju dobijate množenjem vrednosti jedne akcije sa brojem izdatih akcija - to je najjednostavniji način da steknete predstavu o vrednosti neke firme na berzi. Za realniju analizu treba uzeti u obzir i mnoge druge parametre, recimo prihod i njegov rast, profit, dugovanja i potraživanja... Zato se kao realnija procena uzima enterprise value (EV), ali kapitalizaciju svako razume, baš kao i komentar u stilu "Apple sada vredi više od Microsoft-a".
Zanimljivo je posmatrati odnose kapitalizacije velikih kompanija u prošlosti: javnost je bila fascinirana kada je, u leto 1992, vrednost Microsoft-a prevazišla General Motors i Boeing - zar nešto tako nematerijalno kao softver može vredeti više od konkretnih stvari, automobila, aviona... Par meseci kasnije kapitalizacija Microsoft-a je prevazišla IBM-ovu, što je opet bio prvorazredan događaj - David je prevazišao Golijata, kako su tada novine pisale. Doduše, zasluge za to nije imao samo Microsoft - IBM je tada napravio niz loših poslovnih poteza, postalo je jasno da njihova PS/2 porodica računara, Micro Channel magistrala i OS/2 operativni sistem predstavljaju ćorsokak i da budućnost pripada Microsoft Windows-u.
A danas? Apple žestoko raste još od promocije iPhone-a; krajem oktobra 2007. njegova kapitalizacija je prevazišla IBM-ovu, a sada i Microsoft-ovu. Rekao bih da je to pre zasluga Apple-a nego greška Microsoft-a: nedavno promovisani Windows 7 i Office 2010 koji upravo kreće u svet su dobri proizvodi, javnost ih je povoljno ocenila a početni izveštaji o prodaji su odlični. Ali, korisnici ih nisu doživeli kao nešto novo, uzbudljivo, nešto što bi trebalo čekati u dugom redu ispred radnje. Za razliku od toga, iPad i novi iPhone 4 izazvali su pravu histeriju, redovi su ogromni, ljudi su spremni da čekaju po mesec i više dana da bi konačno dobili svoj primerak. I pri tom su u centru pažnje zabava, multimedija, skinovi, cool programi... Microsoft-ov softver se doživljava kao alatka za posao, važna i korisna, ali ko se još uzbuđuje oko novog šrafcigera? Dolar dobijen od neke firme vredi koliko i dolar dobijen od pojedinačnog kupca...
Ili je možda stvar u letu... to je oduvek bilo vreme za one neobaveznije stvari, a o poslu ćemo misliti na jesen... Odmorite se, dakle, uz fudbal, more, multimedijalne plejere, kamere i druge cool gedžete koje u ovom broju "PC"-ja prikazujemo - nadam se da ih ima dovoljno za dva meseca, jer naš časopis u avgustu ne izlazi. Vidimo se 1. septembra!
|