PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Komunikacije Komunikacije
PC #65 : Mart 2001 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Vesna Milošević  

Internet umesto šaltera

Gradske službe polako prihvataju Internet, trudeći se da i preko Mreže informišu građane o svojim aktivnostima i važnim događajima.

Kako nam je za povezivanje sa Internetom neophodna pre svega telefonska linija, najpre smo posetili prezentaciju pošte Srbije na adresi www.posta.ptt.yu . Od oko 400,000 transakcija koje se godišnje obave u poštama Srbije, najveći broj čine poštanske, dok su ostalo usluge uručenja telegrama, naplata električne energije, komunalija i telefona. Na ovoj prezentaciji posetioci mogu da se upoznaju sa svim uslugama koje pružaju pošte Srbije, da nađu opširne cenovnike i podatke o govornoj pošti. Tu ćete naći i poštanske odnosno pozivne brojeve, ne samo za domaći već i inostrani saobraćaj.

Preko Interneta stižu i obaveštenja o uvođenju novih usluga kao što je oglasna pošta koja se šalje svim korisnicima, reklamiranja preko elektronskih displeja ali i ekspres kućna dostava gotovine. Suština je u dostavljanju gotovine sa računa Poštanske štedionice na zahtevanu adresu, a prema nalogu vlasnika. Korisnik telefonom daje nalog, koji se posle provere podataka izvršava u najkraćem roku.

Tokom prethodne godine puštena je u rad i najveća računarska mreža u zemlji pod nazivom POST NET. Ona omogućava automatizaciju svih procesa koji se obavljaju u pošti i uvođenje dodatnih usluga, njihovo brže i kvalitetnije obavljanje i smanjenje troškova poslovanja. Preko ovog sistema uskoro će biti omogućeno elektronsko praćenje pošiljki – u svakom trenutku znaćete gde se nalazi vaš paket, od prijema na šalteru do uručenja primaocu.

Kako to rade komšije

U planovima razvoja usluga naše pošte za sada se nisu našle neke usluge koje već pružaju pošte nekih od susednih zemalja. Hrvatski Telekom je, primera radi, svojim korisnicima omogućio da na adresi imenik.tel.hr potraže brojeve telefona svih pretplatnika fiksnih i mobilnih telefona u toj državi. Upiti se mogu zadavati sa ili bez korišćenja slova iz našeg (tj. hrvatskog) alfabeta, a da bi se vreme pretraživanja skratilo, treba uneti županiju u kojoj se pretplatnik nalazi, grad, adresu, ime i prezime. Na ovaj način možete da rešite i probleme telefona koje imate upisane u notesu, a pored kojih niste uneli ime vlasnika.

Primer iz Slovenije
(kliknite za veću sliku)

Ovakva usluga olakšava traženje broja telefona, jer ne morate da čekate na službu 988. Pored telefona korisnika, na prezentaciji HT-a, (www.moj.hinet.hr ) možete naći i druge korisne informacije, poput turističkih vodiča sa mapama gradova, podataka o Web hostingu, kao i vesti iz sveta. Zanimljivo je upoznati se sa načinima pristupa Internetu u Hrvatskoj, gde pored flat-rate-a, postoji i mogućnost besplatnog korišćenja Mreže.

Korak dalje u pružanju usluga preko Interneta otišla je Slovenija (tis.telekom.si): pored telefonskog imenika, ovde možete pretraživati i listu svih registrovanih korisnika e-mail-a slovenačkih Interneta provajdera. Posebno je zamimljiva lista linkova ka imenicima pošta u svetu, koje su potpisale ugovor sa Telekomom Slovenije. Tu se mogu naći skoro sve države, od susedne Italije do dalekog Perua. Da bi se olakšalo pretraživanje, pored osnovnih podataka možete da unesete i razne kriterijume, a ako vam slovenački jezik nije blizak, izabraćete engleski ili nemački. Na ovoj prezentaciji predstavljen je Telekom Slovenije i data lista novih usluga koje su uvedene, kao i usluga koje se pripremaju za neposrednu budućnost.

Struja i komunalije

Ako niste redovan platiša, interesovaće vas koliko je vaše trenutno dugovanje. Jedino javno preduzeće koje kod nas pruža ovakve informacije je Infostan (www.infostan.co.yu ). Da biste proverili svoja zaduženja, datume dospeća ili knjiženja uplata, potrebno je samo da unesete identifikacioni broj sa priznanice. Kreatori ovog sajta su korisnicima olakšali čitav proces identifikacije, jer su na stranici dali detaljno objašnjenje koji broj se unosi, a data je i slika priznanice, kako ne bi bilo zabune.

Poslove koji su im povereni u Infostanu obavljaju uz pomoć sopstvenog projektnog rešenja, čija je realizacija podržana ozbiljnim računarskim sistemom i komunikacionom mrežom za dislociranu obradu podataka. Na prezentaciji ovog preduzeća mogu se naći i lične prezentacije zaposlenih, koje predstavljaju segment informacionih podsistema razvijenih u ovom preduzeću.

Jedini domaći primer
(kliknite za veću sliku)

A električna energija, bez koje ne bi bilo ni Interneta? Beogradska Elektrodistribucija se predstavlja na adresi www.edb.co.yu , gde je opisan početak elektrifikacije, koji je počeo pre 107 godina, kada je u beogradskoj varoši upaljeno prvo električno svetlo. Danas u Beogradu ima preko pola miliona korisnika, koji se napajaju preko mreže sa preko 14,000 km nadzemnih i podzemnih vodova. Ovako veliki broj korisnika zahteva i dobru službu obaveštavanja, tako da žitelji Beograda na ovoj adresi mogu da nađu podatke o planiranim radovima u mreži (doduše, trenutno su dati podaci o radovima planiranim za 26. oktobar 2000, dakle vrlo ažurno) a u periodu (ne povratilo se!) restrikcija i podaci o grupama, pa shodno tome i satnici ostajanja bez struje.

Kada dođe vreme plaćanja računa i kada se postavljaju pitanja koliko košta struja, zgodno je posetiti stranicu sa cenovnikom usluga, proveriti periode niže i više tarife i razne mesečne takse. Zbog problema u kojima se našla EDB, postalo je značajno i obrazovanje korisnika o načinima uštede električne energije, tako da je ovde navedeno i koliko struje koriste pojedini potrošači i koja je odobrena količina energije za grad Beograd.

Kako se Elektrodistribucija nalazi u sistemu Elektroprivrede Srbije, treba spomenuti i prezentaciju www.eps.co.yu . Ovde se možete upoznati sa sistemom za proizvodnju i distribuciju struje u Srbiji, planovima razvoja i sličnim temama. Na prezentaciji je i elektronsko izdanje časopisa EPS, a postoji i mogućnost kontakta elektronskom poštom.

Pogledajmo opet „preko tarabe“. Jedan od najvećih distributera električne energije i gasa u Britaniji je British Gas, pa je i njihova Web prezentacija na adresi www.gas.co.uk solidno razgranata. Sajt možete da pretražujete na dva načina, kao text only stranice ili u grafičkom okruženju. Milioni korisnika odabrali su ovu kompaniju prvenstveno zbog kvaliteta usluga. Zato stanovnici Britanije na prezentaciji mogu da se upoznaju sa načinima plaćanja, vide kolika su njihova dugovanja i saznaju kako se očitava potrošnja gasa i električne energije. Sve informacije vezane za promenu adrese, mogu se naći na jednom mestu.

Posebno nas je zainteresovao segment o novim uslugama. Od aprila, očitavanje potrošnje obavljaće se u kvartalima, čime se postiže veća preciznost i manji broj dostavljenih računa. Preko ove kompanije možete i da nabavite opremu za grejanje i klimatizaciju stambenog prostora, a ogromno iskustvo garantuje kvalitetnu uslugu.

Virtuelni Beograd

Prezentacije koje smo nabrojali namenjene su prvenstveno stanovnicima gradova, jer se bave svakodnevnim gradskim temama. Postoje i stranice koje su namenjene posetiocima velikih gradova – oni koji kreću u Beograd naći će vredne informacije na sajtu www.beograd.co.yu . Veći deo sadržaja na sajtu su vesti iz gradskih novina i informacije o akcijama Gradske skupštine. Posebno je zanimljivo poglavlje o istorijatu Beograda, njegovom geografskom položaju, kao i virtuelna tura kroz grad: turisti mogu unapred da obiđu parkove, zoološki vrt, muzeje i druga zanimljiva mesta. Turistima koji su zainteresovani za kulturni život Beograda dati su podaci o izložbama, muzejima, noćnim klubovima i bioskopskom repertoaru. Nabrojane su i adrese beogradskih hotela, a za lakše snalaženje dat je plan Beograda.

Novi Sad
(kliknite za veću sliku)

Novi Sad se dostojno predstavio na sajtu www.novisad-home.com , gde su opisani i Sremski Karlovci, kao i manastiri Fruške gore. Pored osnovnih podataka o Novom Sadu, date su i zanimljive fotografije na kojima je prikazana stara tvrđava i druge atrakcije. Poslovnim ljudima biće zanimljiva lista preduzeća koja se besplatno reklamiraju na sajtu. Kako Vojvođani neguju i specifičan govor, posetiocima je stavljen na raspolaganju i rečnik žargona, čije je ažuriranje slobodno – surferi dopunjavaju bazu reči i izraza. Pomenimo i listu važnih telefona koja sadrži podatke o hotelima, turističkim agencijama, restoranima i taksi službama. Tu je i repertoar bioskopa i pozorišta, kao i vodič kroz noćni život.

Posebno nas je zainteresovao segment prezentacije koji pomaže da (doduše samo posredstvom Radio Mileve) nađete neku osobu – ostavite na oglasnoj tabli poruku i kontakt-adresu, i neko će vam se javiti sa korisnom informacijom.

Službe u trendu

Razne gradske službe dosta su učinile da bi izašle u susret građanima, ali iskustva iz sveta pokazuju da je pred njima još dug put. Nadamo se da ćemo uskoro moći da proveravamo sve račune preko Interneta, kao i da plaćamo usluge bez čekanja u bankama i poštama. Posetioci naše zemlje moći će da na vreme preko svetske mreže rezervišu smeštaj, da pre polaska na put pribave sve potrebne informacije i izvrše sva potrebna plaćanja. Trendovi svuda idu u tom pravcu, pa našim javnim službama ostaje samo da uhvate „poslednji voz“...