|
|||||||||||||
|
|
||||||||
Milan Bašić | |||
Seoba biznisa na Internet |
|||
Poseta Nišu uverila nas je da "Pakomov" dilerski servis na Internetu predstavlja jedno od retkih domaćih B2B rešenja koja su zaživela u praksi. Kako servis funkcioniše i kakvi su planovi za budućnost? |
Prognoza hladnih i snežnih novembarskih dana nije nas pokolebala u nameri da se uputimo ka Nišu i ispunimo davno dato obećanje da ćemo posetiti sedište „Pakoma“. Ovoga puta povod za skup novinara bio je završetak Fashion Week-a, modne manifestacije čiji je generalni pokrovitelj naš domaćin. Uz svo poštovanje za modu, nama je interesantniji bio drugi dan posete, za kada je bila zakazana prezentacija u firmi, prilika da se bliže upoznamo sa timom mladih i agilnih stručnjaka koji su za samo nekoliko godina uspeli da „Pakom“ svrstaju među najjače domaće distributere računarskog hardvera. Pred vratima „Pakoma“ u Rajićevoj ulici, na nekoliko minuta vožnje od čuvene niške Tvrđave, sačekao nas je Vladimir Živaljević, izvršni direktor i, kako mnogi kažu, pokretačka duša firme. Ovaj tridesetogodišnjak ima bogato iskustvo u bavljenju informacionim tehnologijama. Karijeru je počeo ranih devedesetih i brzo se u Nišu i okolini pročulo za njegove menadžerske sposobnosti. Osnivačima „Pakoma“, Srđanu i Dejanu Pavloviću to nije promaklo i Živaljeviću su ponudili mesto menadžera. Potom su se stvari odvijale filmskom brzinom, a firma je iz godine u godinu rasla. Stabilnom poslovnom politikom distribucije široke palete proizvoda i hrabrošću da se na tržište uvedu kvalitetni proizvodi poput Asus-a, za koji se smatralo da je preskup za naše uslove, „Pakom“ je brzo stekao naklonost korisnika računara, ali i dilera širom Jugoslavije. Ipak, Vladimir Živaljević zna da su ljudi najvažniji u poslu, a da je za rukovodioca najvažnije da svoje saradnike „ne tera preko mogućnosti, ali i da ne potceni njihove potencijale“. Dilerski servisViše od proizvoda, o kojima smo uostalom često pisali, našu pažnju su privukle savremene informacione tehnologije koje „Pakom“ koristi u svakodnevnom poslovanju. Već godinu dana prodaja firme oslanja se na B2B rešenje nazvano „Dilerski servis“, preko koga prodavci računarske opreme širom zemlje mogu da naručuju komponente. „Uložili smo dve godine u razvoj ovog sistema, ali smo preko polovine svojih operacija preneli na Internet okruženje“, objašnjava Vladimir Živaljević i dodaje: „Želja nam je bila da omogućimo našim dilerima stalni uvid u trenutno raspoloživu robu na lageru u Nišu i Beogradu, sa kojeg jednostavno mogu da povlače potrebne komponente.“ Sistem je dobro prihvaćen i trenutno ga redovno koristi oko 150 firmi, dok je u bazi servisa još toliko prodavaca koji povremeno koriste usluge ove Internet kupovine. Živaljević kaže da je „Dilerski servis“ značajno rasteretio resurse firme, i to ne samo finansijske, nego i kadrovske. Komercijalisti su nekada veliki deo vremena provodili u pružanju informacija o tome šta može da se kupi, a sada im je otvoren prostor da dilerima pomognu pri osmišljavanju pravih poslovnih solucija. „Sistem je jednostavan za korišćenje“, upućuje nas u tajne naš domaćin: „Diler se prijavljuje i posle autorizacije u njegovo poštansko sanduče stiže poruka da mu je pristup dozvoljen. Pored cenovnika u dve verzije, interaktivnog i statičkog preseka u formi Excel tabele, tu su i drugi servisi, poput podrške, malih oglasa, instant mejlera i rasprodaje. Jednom rečju, potrudili smo se da korisnicima rad učinimo lakšim.“ Cenovnik je verovatno najčešće pozivana opcija „Dilerskog servisa“, a ono što ga razlikuje od drugih jeste mogućnost stalnog uvida u količine robe koja je dostupna iz magacina. Planiranje poslovanja olakšavaju i stalne poruke odgovornih ljudi iz „Pakoma“ o novim količinama koje će uskoro biti dostupne dilerima tako da svako može optimalno da organizuje nabavku i plasman komponenti. Živaljević kaže da je sistem tako organizovan da se drugi deo, neprimetan za ljude van firme, maksimalno koristi kako bi se naručene komponente što brže otpremile do kupaca širom zemlje. U idealnom slučaju, ako transport kreće tog dana ka odredištu kupca, roba naručena pre podne biće isporučena do kraja radnog vremena. Upravo ta brzina odziva na zahteve kupaca jedan je od snažnih argumenata ove firme. A kako se veliki deo posla završava u Beogradu, pre izvesnog vremena je otvoreno predstavništvo u prestonici. Od Niša do Beograda„Pored magacina i prodajne službe, u Beogradu smo organizovali i službu podrške korisnicima, a uskoro će proraditi i servis. Obim posla na ovoj lokaciji je sve veći, pa postoje realne potrebe za službom koja će brzo otklanjati uočene nedostatke. Druge vidove poslovanja između sedišta firme i poslovnice lako smo premostili povezivanjem u virtuelnu privatnu mrežu. Naravno, monitor ili matičnu ploču ne možete da pošaljete na servis kroz virtuelnu mrežu, a prevoz na relaciji Beograd-Niš-Beograd nije baš ekonomičan“, kaže Vladimir Živaljević i uz osmeh dodaje da su verovali u opravdanost otvaranja ispostave u Beogradu, ali da nisu verovali da će tim potezom toliko povoljno uticati na ekonomičnost poslovanja. Vladimir Živaljević veruje u svoj tim i zato, kaže, stalno misli kako da još bolje iskoristi vreme provedeno na poslu. Rešenje koje vam predstavljamo nije revolucionarno – u svetu je to danas dominantan način poslovanja između kompanija, dok kod nas sličnih sistema nema mnogo. Ali, ko zna, možda ćemo za nekoliko meseci pisati kako se Milenium računar može kupiti na Web-u i platiti kreditnom karticom. Da bi se to desilo, u državi treba još štošta da se promeni, a u „Pakomu“ rade na uvođenju modernih tehnologija kao da će elektronska kupovina već sutra postati realnost. |
|