PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #76 : Mart 2002 TehnoGuru

 Naslovna  Sadržaj 
Bojan Stojanović  

Pogled na InDesign 2

Velika DTP trka u kojoj učestvuju Quark i Adobe ulazi u uzbudljivu fazu. InDesign polako sazreva, a nova verzija donosi mnoštvo originalnih opcija.

Početak godine bio je veoma zanimljiv za sve one koji pomno prate „nadigravanje“ dva najjača DTP programa na planeti. Na jednoj strani je QuarkXPress, primarna aplikacija za oblikovanje stranice u globalnoj prepress produkciji, na drugoj je Adobe InDesign, grafički alat fascinantne snage koji tek treba da osvoji naklonost profesionalnih korisnika.

Prvi InDesign bio je parada novih tehnologija i one su ostavile snažan utisak na grafičke dizajnere koji su ga hvalili, ali su se čvrsto držali proverenog XPress-a. Ubrzo se pojavio i InDesign 1.5 koji je otklonio neke od uočenih problema – program je postao stabilniji i pouzdaniji, ali je sporost i dalje bila glavna prepreka ozbiljnom radu. Snažniji hardver, pre svega brži procesori, u određenoj meri su ubrzali InDesign bez intervencije Adobe-a. Korisnicima je, međutim, trebalo ponuditi još ubedljivije argumente.

Providnost i tabele

InDesign 2 pokazuje Adobe-ovo opredeljenje da u nadmetanju sa glavnim konkurentom ide do kraja. Spisak novih mogućnosti je impresivan i gotovo da nema segmenta u kome program nije poboljšan i doteran. Novi InDesign je sinhronizovan sa vitalnim tehnologijama firme Adobe koje mu omogućavaju odličnu povezanost sa programima Photoshop 6 i Illustrator 10. Ova tri alata tesno sarađuju i mogu da razmenjuju dokumente i objekte.

Jedna od udarnih novina je transparencija – InDesign 2 je prvi i za sada jedini program za prelom stranica koji podržava providne vektorske i rasterske objekte. Ta mogućnost je zasnovana na novom grafičkom modelu koji je ugrađen u PDF 1.4, a posebnom tehnikom pod imenom Flattening moguće ga je simulirati i na PostScript izlaznim uređajima. InDesign 2 može da uveze providne objekte iz Photoshop-a i Illustrator-a i da ih integriše u sopstveni dokument. Po prvi put možemo da na stranicu postavljamo slike nepravilnog oblika bez putanje za opsecanje i da se one glatko stope sa obojenom pozadinom ili nekom drugom EPS ili TIFF slikom. Značaj providnosti u DTP programu je velik i uštedeće korisnicima mnoge časove rada. Pomenimo i opcije za dodavanje senke ili zamućivanje koje funkcionišu sa svim objektima.

(kliknite za veću sliku)

Tabele su se takođe našle na repertoaru ključnih noviteta. Specijalitet InDesign-a je u tome što se tabele mogu prostirati kroz više okvira za tekst. Nedostatak je u tome što se zaglavlja tabele ne mogu automatski ponavljati na početku novih stranica, ali je zato podržan uvoz tabela iz programa Word ili Excel. Ta opcija spada u red važnih poboljšanja, jer spaja dve podjednako važne karike u prelomu poslovnih dokumenata, a to su priprema podataka i njihovo grafičko oblikovanje. Za ova dva posla možemo da koristimo odgovarajuće alate, što rad čini efikasnijim. Formatiranje tabela obuhvata promenu boja ćelija i linija, automatsko zadavanje naizmeničnih boja za redove ili kolone, dijagonalne linije itd. Nezavisna firma WoodWing uskoro će promovisati plug-in kojim će tabele u InDesign-u dobiti spreadsheet logiku.

Kreativna snaga

(kliknite za veću sliku)

Podrška za OpenType fontove je proširena složenim kontekstnim supstitucijama koje mogu da izaberu najpogodniju varijantu slovnog oblika u zavisnosti od „okruženja“ u reči. InDesign sada podržava i nestandardne ligature kao što su ct ili st, a za pristup svim slovnim znakovima u fontu na raspolaganju je potpuno redizajnirana paleta Insert Character u kojoj su slova grupisana prema pismu ili funkciji. Oblikovanje dugih dokumenata olakšano je uvođenjem palete Book koja grupiše dokumente sa zajedničkim stilovima i bojama i automatski ažurira brojeve stranica kada dodajemo ili brišemo stranice iz različitih poglavlja. Od kolekcije takvih dokumenata može se automatski generisati jedinstveni PDF fajl.

Redizajniran je Print dijalog koji sada omogućava intuitivniju promenu parametara. Značajnu primenu imaće režim Preview koji prikazuje stanicu onako kako će izgledati u štampi. InDesign 2 može da odštampa vođice (guides) i mrežu (grid), što je korisno prilikom definisanja template strana, a jedna od opcija namenjena je snimanju device-independent PostScript datoteke na disk. Kao i do sada, InDesign snima u PDF bez pomoći Acrobat Distiller-a.

Kratak prikaz ne dozvoljava da se detaljnije osvrnemo i na mnoštvo opcija kojima je obogaćen novi InDesign. U njih spadaju XML podrška, indeksi i sadržaj, ali i niz suptilnih doterivanja koja doprinose ukupnom utisku o ovom programu. Izvesno je da Adobe nastupa agresivno i da InDesign dobija sve veće ubrzanje kao harmoničan spoj snage i kvaliteta. Za mesec dana planiramo opširan test programa Adobe InDesign 2, kada ćemo pod lupu staviti njegovu upotrebljivost u složenim DTP poslovima.