PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Aktuelnosti Aktuelnosti
PC #84 : Decembar 2002

 Naslovna  Sadržaj 
Jelena Rupnik  

Tableta za glavobolju

Bitka za profitom se ne zaustavlja - dok igrice doživljavaju ko zna koju po redu inkarnaciju, računarski giganti predstavljaju nove modele Tablet PC-ja...

Ovih dana je u Brick Lane-u otvorena izložba „međunarodne kulture mobilnog telefoniranja“ (Mobile) koja se sastoji isključivo od proizvoda firme Motorola. Brick Lane se, inače, nalazi u istočnom Londonu, u kraju koji je poznatiji po buvljim pijacama, sendvičima od dimljenog lososa i radnjama koje prodaju kožne jakne, nego po visokoj tehnologiji, ali je u poslednje vreme postao popularno mesto za alternativne kulturne manifestacije. Činjenica da je upravo tu, usred tezgi sa zdravom hranom, indijskih samoposluga koje nude popust ako kari kupite u džaku od pedeset kilograma i hipi radnji sa đinđuvama i lekovitim kristalima, otvorena izložba o telekomunikacijama verovatno govori više o krizi ovog tržišta nego svi ostali indikatori zajedno.

Stare-nove igrice

Operateri mobilne telefonije smislili su još jedan način da vam uzmu pare. Radi se o igricama koje možete da download-ujete na svoj mobilni kad nemate pametnija posla, pa da se za nekih pet funti igrate do mile volje. Sa novom generacijom mobilnih telefona, koji listom imaju ekrane u boji i „razumeju“ Javu, stvoreni su uslovi za novi tip igrica koje će vam pojesti ono malo preostalog vremena.

Da li se stvarno radi o novom tipu igara? Važan akter na novom tržištu je Steve Willcox, legendarni autor igara za ZX Spectrum, i njegova kompanija Elite Systems. Oni još uvek polažu autorska prava na klasike kao što su Bombjack i Paperboy, i trenutno ih pripremaju kao reizdanje za korisnike mobilnih telefona.

Kompanije kao što su Namco i Capcom ubrzano rade na prilagođavanju klasičnih arkadnih igara novoj platformi. Oni procenjuju da nekadašnji tinejdžeri, odrastali uz igre tipa Street Fighter i Space Harrier, desetak godina kasnije predstavljaju savršenu ciljnu grupu za iste te naslove, ali na mobilnom telefonu.

Ovo, naravno, nije prvi put da operateri mobilne telefonije smišljaju nove načine da zarade novac. Svi se sećamo gigantskog neuspeha zvanog WAP – ideja je zamrla zato što je sadržaj bio skup i nedovoljno interesantan, ali operateri veruju da će uz pomoć igrica navesti ljude da provode više vremena koristeći svoj mobilni. I ne samo to. Igrice bi trebalo da budu dovoljno jak motiv za zamenu telefona nečim što podržava GPRS. Tek treba videti kako se taj trošak uklapa u prosečan engleski račun za mobilni telefon koji iznosi dvadesetak funti mesečno, ali razloga za optimizam ima: melodije za mobilni (tj. različite vrste zvonjenja) koštaju u proseku 1-4 funte, a samo u toku prošle godine generisale su prihod procenjen na 680 miliona funti.

Stvari nisu jednostavne kako možda zvuče – barem jedan UK mobilni operater nema mogućnost da proveri ima li prepaid korisnik dovoljno kredita za neku igricu, a nijedan operater nije u stanju da ispostavi račun za artikle kupljene putem premium SMS-a.

“Čemu ovo služi?”

Na drugom kraju Londona, u Imax bioskopu pokraj Temze, zvučna imena računarske industrije predstavila su najnovije modele Tablet PC-ja. Nema ni dve godine kako je Bil Gejts na Comdex-u predstavio prvi Tablet PC, a korisnici već mogu da biraju između čak tri osnovna modela. Mada variraju u pogledu specifikacija, svi koriste Windows XP Pro Tablet PC Edition, koji radi sa sistemom digitalnog pera i mastila, a uključeno je i prepoznavanje rukopisa. Prvi je nalik konvencionalnom notebook-u, ali ima ekran koji se može rotirati za 180° i preklopiti preko tastature. Acer Travelmate C100 i Toshiba Portege 3500 spadaju u „konvertibilne“ modele: dizajnirani su za korisnike koji nisu baš sigurni da im treba tablet PC, ali su voljni da plate malo više za malo napredniji notebook.

S druge strane, Fujitsu-Siemens i britanska kompanija RM (nekadašnji Research Machine) zagovornici su PC Tablet pristupa, koji podrazumeva kompjuter u obliku ploče koji se može držati u jednoj ruci, dok se u drugoj drži pero. Možete priključiti tastaturu, ali suština je u peru i prepoznavanju rukopisa. Fujitsu-Siemens je već osvojio pola britanskog tržišta PC tablet-a, a ovo je njihov osamnaesti model koji se pojavljuje pod nazivom Stylistic ST 4000. RM nalazi mušterije prvenstveno u akademskim krugovima; osnovni model namenjen je studentima, a sofisticiraniji, sa ugrađenim sigurnosnim sistemom koji se bazira na otiscima prstiju, profesorima. Cene su sasvim pristojne – od 799 funti pa naviše.

Treći pristup zastupljen je u HP/Compaq-ovom modelu Tablet PCTC1000: radi se o mašini koja funkcioniše kao desktop i kao PC tablet. Na poslu je koristite kao stoni kompjuter, a kad nekud idete, nosite ekran koji se može upotrebljavati kao Tablet PC.

Ako ste mislili da se ovde radi samo o novoj tehnologiji, grdno se varate. Microsoft pokušava da „progura“ Tablet PC kao tzv. životni izbor, stvar koja definiše stil i „modernost“ korisnika. Da bi im to pošlo za rukom, odvojili su nečuveno visoke sume novca za oglašavanje; u krugovima bliskim Microsoft-u šuška se da je suma slična onoj koju ovaj gigant odvaja za reklamiranje novih operativnih sistema. Kao deo te promotivne kampanje angažovana je i animaciona kompanija koja proizvodi legendarni engleski crtać Wallace & Gromit. Oni su za Tablet PC dizajnirali 25 „emotikona“ koji su zamišljeni kao jednostavne opšte poruke tipa „Hoćeš na piće?“, „Mrzi me da ti odgovorim na ovu poruku“ i slično, i mogu lako da se šalju. Evo jednog „emotikona“ koji su verovatno zaboravili: „Šta uopšte radiš sa tim TabletPC-jem, duduku jedan?!“