PC Press
O nama
O nama
Pretplata
O nama
Postanite saradnik PC-ja
Kontakt sa redakcijom
PC Press
Novi broj
Novi broj   
Pretrazivanje
Arhiva
Arhiva   
PC Online
PC Plus   
Specijalna izdanja
Softver Softver
PC #90 : Jun 2003

 Naslovna  Sadržaj 
Marko Čule  

Treća dimenzija Web-a

Šta uraditi kada poželimo da 2D animaciju osvežimo uvođenjem 3D objekata ili rotiranjem kamere oko objekata? Discreet ima rešenje koje se zove Plasma.

Brzina učitavanja Internet prezentacije kao i privlačna 2D animacija presudni su elementi koji vaš sajt izdvajaju iz mora drugih. Flash je već nekoliko godina apsolutni lider na tom polju, a firmu Macromedia vezujemo za skup fenomenalnih programa koji su dizajnerima i Web programerima pružili raznorazne mogućnosti. Ljubitelje 3D animacije, naročito 3ds max-a, veoma će obradovati da je discreet lansirao na tržište proizvod koji podseća na max, ali je okrenut prvenstveno Web-u. Reč je prvoj verziji programa Plasma koji na jednostavan način kreira animaciju u Flash ili Shockwave formatu.

Na prvi pogled

Pri prvom pokretanju programa moraćete da pogledate u zaglavlje prozora da biste se uverili da li piše max ili plasma, jer je okruženje gotovo preslikano. Ovo samo može da bude veliki plus svima kojima je ovo okruženje već postalo prirodno, a takođe može biti olakšica ako krenete sa strane paketa Plasma – učenje max-a biće bezbolnije. Ekran je podeljen na četiri dela koja predstavljaju ortogonalne poglede na radnu površinu i u njima se odvija celokupan posao – modelovanje, teksturiranje, osvetljavanje i animacija. Modelarski posao može početi od standardnog seta primitiva (kocka, sfera, valjak, piramida...) ili kompleksnijeg (zaobljena kocka, zaobljeni cilindar, prizma, kapsula...). Veoma često će izbor pasti i na dvodimenzionalne objekte (linija, kvadrat, krug, elipsa, tekst...) kojima kasnije možete dodati dubinu modifajerom Extrude ili Bevel.

Nakon modelovanja, otvaranje prozora za izbor materijala i tekstura je sledeći logičan korak. Iskusni korisnici paketa 3d studio ni u u ovom segmentu neće imati poteškoća, a pomenimo ostalima da se u Material Editor-u bira osnovni tip materijala, boja, količina reflektovane svetlosti, providnost, isijavanje (self-illumination), kao i osnovna ili propratna tekstura (npr. bump). Osvetljavanje scene je sledeća faza u kojoj su podržani svi standardni izvori svetlosti (tačkasto svetlo, usmereno i direktno). Iako je Radiosity algoritam jedna od lepih novina koja je došla uz max 5, discreet se nije odlučio da ga implementira u paketu Plasma koji je okrenut Web-u a ne visokokvalitetnom realističkom renderu. Senke su takođe tu (shadow maps i ray-trace) kao i atenuacija (intenzitet svetla opada udaljavanjem od svetlosnog izvora).

Poslednja faza u izradi je postavljanje kamera, animacija i izbor tipa fajla koji će sadržati animaciju. Naime, pored renderinga na ekranu, možete kreirati Flash fajl, Shockwave kao i sekvencu sličica u Adobe Illustrator formatu.

Ispod haube

„Prirodni“ format programa Plasma je .p3d; on se ne može uvoziti u druge programe, ali je saradnja sa Flash-om najbolja koju smo do sada videli. Animaciju koju Plasma kreira bez problema ćete uvesti u Flash, a zatim ubaciti još neke elemente. Plasma animacije ipak ne morate dorađivati ili „čistiti“ u Flash-u kao što je to slučaj sa nekim sličnim shareware programima. Veličina animacije zaista ne odskače od veličine koju biste dobili crtanjem u Flash-u, mada treba reći da je vreme potrebno za rendering pozamašno, naročito ako na sceni imate nekoliko svetlosnih izvora. Dodavanjem dva svetlosna izvora na jedno postojeće u sceni može povećati vreme renderinga i do deset puta!

Plasma učitava i fajlove kreirane u max-u, što je svakako veliki plus ukoliko želite da neki od vaših ranije stvorenih modela zaigra na Web-u. Treba reći da prilikom učitavanja .max fajlova može doći do problema, ali se nadamo da će discreet ovu važnu naredbu doterati prvom zakrpom. Pored mogućnosti da kreira Flash i Shockwave animacije, Plasma može da uvozi i izvozi fajlove kreirane u starom paketu 3d studio za DOS, AutoCAD-u, VRML97, kao i Adobe Illustrator-u.

Alati za animaciju su u potpunosti preuzeti iz max-a, što znači da na relativno jednostavan način možete modelovati ljudski lik (ili ga, recimo, uvesti iz Poser-a), dodeliti mu kosti (animacioni alat) i uz pomoć inverzne kinematike animirati mu pokrete tako da izgledaju veoma prirodno. Zahvaljujući čuvenom Havok engine-u, Plasma omogućava sjajne mogućnosti za karakterno animiranje. Ovaj engine je ugrađen u mnoge programe (npr. Macromedia Director 8.5) i vrlo realističnu animaciju karaktera zasniva na njegovim fizičkim osobinama (masa, elastičnost, povezanost sa ostalim objektima u sceni), što olakšava kontrolisanje objekata, bilo da pravite animaciju za Web ili igru.

Finalni render može proizvesti žičani model (wireframe), u kome su boja i materijali zanemareni, a na ekranu su vidljive samo konturne linije, flat shading i cartoon shading – nema nikakvih blagih prelaza u boji materijala i gradient shading-a; boja materijala je iznijansirana. Za koju god vrstu senčenja da se opredelite, računajte na to da rendering u kompleksnim scenama nije munjevit a zahtevani minimum od 256 megabajta memorije možete zaista da smatrate minimumom. Možda je baš program Plasma pravi „izgovor“ da udvostričite količinu RAM-a u vašem računaru.

Prva farba

Iako tek u prvoj verziji, Plasma pokazuje visoku stabilnost. Bagovi na koje smo naišli poznati su discreet-u, tako da možemo uskoro očekivati zakrpu koja će otkloniti prve „dečje bolesti“, naročito boljku oko učitavanja fajlova kreiranih u 3ds max-u. Trenutno je dostupna samo verzija za Windows po ceni od 650 dolara, koja je itekako opravdana mogućnostima. Posetite, dakle, sajt firme discreet (www.discreet.com ) i preuzmite trial verziju paketa Plasma (32 MB) koja će vam, uz mala ograničenja, dočarati mogućnosti ovog sjajnog Web orijentisanog programa i pružiti mnoge sate zabave.