|
Dejan Ristanović |
Vest meseca dolazi iz Facebook-a, koji je kupio Instagram... za milijardu dolara! Nije to, dakako, najveća akvizicija u kompjuterskoj industriji, ali je jedinstvena po tome što je toliko bogatstvo dato za malu firmu koja nije zarađivala novac. Koliko zapravo vrede IT kompanije?
Kada je srpska vlada prošle godine pokušavala da proda Telekom (znate, onu firmu čiji ste i vi akcionar), precenila ga je na oko 2,8 milijardi evra - jedini kupac je nudio "svega" 1,1 milijardu za 51% firme. A Telekom posluje decenijama (što samostalno, što u okviru PTT-a), zapošljava oko 14.000 ljudi, u 2010. je imao 3,3 miliona korisnika fiksne i 7,3 miliona korisnika mobilne telefonije, "okrenuo" je 1,4 milijarde evra i ostvario dobit od oko 212 miliona. Obično se kaže da firma vredi 1 do 2 godišnja prometa i/ili 5 do 10 godišnjih profita, i u tom smislu su traženi i nuđeni iznosi smisleni. Ali kako Instagram, koji radi 17 meseci, ima petnaestak zaposlenih, proizvodi samo jednu besplatnu aplikaciju za iPhone (sada i za Android) i jedva da ostvaruje prihode (rast su finansirale venture capital firme) vredi milijardu?
Roba uvek vredi onoliko koliko je neko spreman da je plati. Rukovodstvo Facebook-a zna da je razmena fotografija osnova njihove društvene mreže, a takođe primećuju da Facebook nije zaživeo na mobilnim platformama, dok na Instagram-u 30 miliona iPhone korisnika upload-uje 5 miliona slika dnevno. Od toga je mogla da nastane moćna društvena mreža, bilo samostalno ili u rukama Google-a ili Microsoft-a. Gledano čisto matematički, sam Facebook vredi oko 100 milijardi i ima 850 miliona korisnika, što znači da jedan korisnik "vredi" 118 dolara. Kroz Instagram je "kupljeno" 30 miliona korisnika za milijardu, dakle korisnik "košta" 33 dolara - deluje kao dobar posao, čak i ako se mnogi korisnici ove dve mreže poklapaju. Gledano sa druge strane, osnivači Instagram-a, Stanfordski diplomci Kevin Systrom (28) i Mike Krieger (25) znaju koliki put treba preći od proizvoda do uspešnog biznisa, pa su odlučili da u zgodnom trenutku unovče svoje uloge.
Ako i dalje mislite da firma koja posluje "od juče" ne bi smela da vredi više od, recimo, 160 godina starog New York Times-a, potražite u nekom od blogova opis tehnologija koje koristi Instagram. Kako reče jedan naš saradnik koji se decenijama bavi programiranjem, "deprimirajuće je što su meni potrebne nedelje ili meseci dok mi se u glavi ne sklope sličice kako da povežem dve tehnologije, a oni uspešno mešaju njih pedeset". Ukratko, put do velikog uspeha može biti kratak, ali on nikada nije lak, pa svako od nas može samo da se zapita - koliko smo spremni da radimo da bismo svoj san pretvorili u nešto opipljivo.
|